Lipo 18650 batterier, veta status och använding

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

Lipo 18650 batterier, veta status och använding

Inlägg av G-man »

Jag beställde ett gäng med 18650 batterier från kina, tyvärr så fastnade de hos frakbolaget redan i kina och blev återsända till säljaren. Behovet av batterier fanns ju dock kvar så jag mindes att det sitter såna här i laptopbatterier. Sagt och gjort, jag gick ut till lådan med skrotade batterier och tog upp 3 accar från bärbara. Mycket riktigt så fanns det 18650 batterier i dem!

Det verkar som BMSen i dem slår ifrån hela accen om en cell blir dålig. då de var av varierande ålder så varierade spänningen med på dem, allt från 2,3V till 3,4V , några var så lågt som 1,4V.

Jag läste på en sida att det var olämpligt att ladda lipoceller som legat under 1,5V i mer än en vecka så dem lät jag bli. laddade upp 2st som låg på 2,3V tills laddaren visade grönt och slängde i dem i pannlampan som jag hann använde i en timme innan jag stängde av den(batterierna ej slut).

Fråga 1. Kan man spänningsmäta dem likt blybatterier för att veta hur mycket kräm som är kvar i dem? Finns det en tabell för det?

Jag har skrivit på dem vad de hade för spänning innan jag laddar dem och ska labba lite med hur länge de räcker innan de ger upp men bara av detta så slår mig ju nästa tanke!

2. Att göra egna batteripack! Till vad? Allt möjligt, de säljer ju kit för 18650 batterier för att göra ett batteri till elcykel tex och en massa andra saker. Nog borde en balancerad sån där iMAX kunna ladda en sån här med som har parallellkopplade accar och sedan i serie? Om det krävs batterier som är i lika skick, hur kollar man det?
danielr112

Re: Lipo 18650 batterier, veta status och använding

Inlägg av danielr112 »

Kör du slut på ett par och sedan laddar med imax så mäter den hur mycke som slängs i dem
Samma sak så kan ju du mäta. Kör ut strömmen i jämt tempo och mät tiden tills du når den undre spänningen :)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

http://www.celltech.se/foretaget/batter ... batterier/

Kolla den länken. Lite bra läsning om batterier
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Har lagt in en beställning på en laddare. Under tiden den fraktas hem så laddar jag dem i en vanlig 18650 laddare så att de inte ligger med för låg spänning, den har dock inget "storage"läge så de blir full-laddade

Hittade denna sida med - som även har fler sidor som berör ämnet
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries

Dessa har ingen skyddskrets på toppen som en del av dem jag tidigare har köpt har. Vilket är logiskt eftersom de har den logiken separat i batteriet. nu kan man ju lösa laddningen mha sånna Imax om man slänger ihop dem i ett paket men jag har sett att det finns BMS prylar med och kanske cutoff kort som slår ifrån när spänningen blir för låg. så tips om billiga sånna sökes med. kommer väl göra batteri accar som motsvarar ett 24V bly acc tex vilket skulle peka på 7S - det klarar inte iMAX laddaren utan den har 6S som max. där får jag fundera lite på hur man ska göra.

Det säljs nickelband(?) som man sätter ihop batterierna med, hur får de dem att fasta på batteriet? man kan ju inte löda på dem och de ser nästan svetsade ut men det känns vanskligt - och sen har jag ingen möjlighet att göra det heller så...
celltech_martin

Inlägg av celltech_martin »

Hej.

Lödbläck eller lödfanor punktsvetsar man med relativt avancerad svetsteknik. Det finns ett antal mindre lokala batteriföretag som har någon svetts stående om du vill ha hjälp lokalt.
typ batteribolaget och batterigrossisten kan ha detta.

Martin
Celltech
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Insåg det, så det blev ett 100 pack med batterihållare som håller 2st 18650 i parallell, har redan fått hem dem och de är super! de sitter som berget i dem! och de bygger inte ut så mycket så det blev en enkel medelväg och det går att göra allehanda småaccar av dem med om man skulle vilja.
Skriv svar