Evodriver en stegmotordrivare med encoder.
Re: Evodriver en stegmotordrivare med encoder.
Fick svar av han nyss: rotary encoder is lower precision than the grating encoder scale and lower pulse speed rated.
Den för 126 $ kan både användas till rotations encoder och encoder skala säger han nu. Har bett han lägga upp den så man kan köpa den.
Finns det några recensioner på den ännu? Ser minst sagt intressant ut 

Nej inte än men ska skramla ihop till en och en encoder skala på 100 mm. Ska montera det på Z-axeln på Värnamon är det tänkt 

Hittade på lite mer.
kolla vid 02:30 där rör han skruven och den håller posision.
Har ställt lite sista frågor till han och vekar det okej så blir det en order
kolla vid 02:30 där rör han skruven och den håller posision.
Har ställt lite sista frågor till han och vekar det okej så blir det en order

Läst på lite mer i ämnet då kinesen frågade om jag ville köra med semiclosed loop eller closed loop.
Trodde det bara kallades closed loop när man har med en encoder i leken i ett system men inte enligt Heidenhain.
Intressant läsning och ett bra filmklipp för den som vill.
http://www.mmsonline.com/videos/accurac ... r-encoders
Trodde det bara kallades closed loop när man har med en encoder i leken i ett system men inte enligt Heidenhain.
Intressant läsning och ett bra filmklipp för den som vill.
http://www.mmsonline.com/videos/accurac ... r-encoders
Nu ska jag inte sätta mig upp mot Heidenhain men det DOM kallar för closed loop brukar vanligen kallas dual loop eller dual closed loop, dvs du har en enkoder på motorn och en linjär skala på själva sliden. Och visst, deras detalj hade ett maximalt fel på 0.044mm men de skriver ju inte hur STOR den detaljen är.
En annan fördel med en skala på den faktiska rörelsen är ju att alla fel i skruven kompeneras bort, stigningsfel, cykliska fel, backlash osv. Frågan man kanske ska ställa sig är om maskinen man ska montera detta på kan dra nytta av det.
En annan fördel med en skala på den faktiska rörelsen är ju att alla fel i skruven kompeneras bort, stigningsfel, cykliska fel, backlash osv. Frågan man kanske ska ställa sig är om maskinen man ska montera detta på kan dra nytta av det.
Dual loop är väl om man har både rotations encoder och linjär encoder. Vad jag fattade från filmen så hade dom bara linjär encoder och jämförde mot rotations encoder?
Ja kanske fattade fel men iaf gav det lite mer nyttig information. Han säger ju encoder"S" i filmen men sen även scale"S" Fick iaf uppfattningen singel encoder i bägge testerna.
Lite luddigt när dom förklarar.... Men dom menar nog dual loop men dom kanske inte kallar det så.
Ja kanske fattade fel men iaf gav det lite mer nyttig information. Han säger ju encoder"S" i filmen men sen även scale"S" Fick iaf uppfattningen singel encoder i bägge testerna.
Lite luddigt när dom förklarar.... Men dom menar nog dual loop men dom kanske inte kallar det så.
Dual loop blir nog svårt med den boxen, borde finnas en port så man kan koppla ihop två och köra sync
Ska bli kul och testa rotations encoder mot encoder skala på boxen och se hur det funkar, inte för att jag tror det kommer vara någon skillnad mellan dom men mest testa att det verkligen funkar så bra som dom säger att det gör.

Ja, alltså dual loop brukar ju referera till ett system med en servo-motor som behöver en enkoder på motorn för att fungera - sen kompletterar man med en skala. Men det finns lösningar med enbart återföring från skala och att då kalla det dual loop är kanske inte helt korrekt.
I det här fallet, med en stegmotor som "out of the box" fungerar open loop, så räcker det ju i princip med en linjär skala. Sen om den här magiska boxen fungerar annorlunda beroende på vilket man kör vet inte jag. Kan tänka mig att det är olika upplösningar men sånt borde ju gå att ställa in själv.
Som jag sagt innan, om de kunde producera dokumentation som åtminstånde var läsbar vore det mer intressant.
I det här fallet, med en stegmotor som "out of the box" fungerar open loop, så räcker det ju i princip med en linjär skala. Sen om den här magiska boxen fungerar annorlunda beroende på vilket man kör vet inte jag. Kan tänka mig att det är olika upplösningar men sånt borde ju gå att ställa in själv.
Som jag sagt innan, om de kunde producera dokumentation som åtminstånde var läsbar vore det mer intressant.