Hej,
Jag har precis packat upp en gammal LPKF91S som jag lånat av en kollega. Jag har fått igång enheten med kommunikation till datorn och mjukvaran BoardMaster 5.0.
Efter lite testande så har jag lagt märke till två problem.
Första är att jag saknar programmet CircuitCAM för att göra om mina Eagle scheman till det formatet BoardMaster vill ha för att kunna routa ut det, kanske finns någon alternativ mjukvara här?
Nästa problem är att från BoardMaster så kan man inte styra Z axeln (?), dvs upp och ner med borren, detta medför att man måste skruva fast borren precis så den nuddar kretskortet då själva huvudet åker ner tills det tar stopp. Allt detta manuellt alltså, ingen kalibrering eller så.
Eftersom allt finns färdigt och varje motor har löstagbara kablar med DB25 kontakter så kanske man kan bygga en extern logik för att styra det hela och köra med något nyare program som Mach3 kanske? Jag har ingen tidigare erfarenhet av CNC maskiner så alla tips är välkommna!
Med Vänlig Hälsning
Matte
Alternativ mjukvara/hårdvara till LPKF91S
Re: Alternativ mjukvara/hårdvara till LPKF91S
Har inte Adent här på forumet en liknande maskin. Kolla hans tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 06#p765806
Jo, dock fick jag ju med CircuitCam, så jag har vart ganska nöjd där... PM:a mig...
Den här tråden hade jag missat!
Fick ärva en LPKF91 (tror jag att det är), skillnaden är att Z drivs av en solenoid och inte tryckluft som på 91S. Det som är gjort på den innan jag fick den är att hela innanmätet är utbytt och den har en parallelportsingång med optokopplare, som styrdes av mach3.
PS är två (!? man tar väl vad man haver antar jag att det resonerades) så det är 12+24V som försörjer stegmotordrivarna (2st alltså) samt två mosfetar som drivar Z-solenoiden och spindelmotorn.
Vad jag har gjort sen jag fått den är att ordna en arduino med grbl på, ett program på datorn som kommunicerar med den (grbl controller tror jag det heter) och fulkopplat det in genom paralellporten. Sen blev den bannlyst av sambon och bor numera i ett förråd.
Tanken är att ta bort parallelkortet och ett nätagg, göra en optokopplarbrygga till arduinon och sätta in den i chassit, så det bara blir en usb-port och nätsladd till fräsen.
Fick ärva en LPKF91 (tror jag att det är), skillnaden är att Z drivs av en solenoid och inte tryckluft som på 91S. Det som är gjort på den innan jag fick den är att hela innanmätet är utbytt och den har en parallelportsingång med optokopplare, som styrdes av mach3.
PS är två (!? man tar väl vad man haver antar jag att det resonerades) så det är 12+24V som försörjer stegmotordrivarna (2st alltså) samt två mosfetar som drivar Z-solenoiden och spindelmotorn.
Vad jag har gjort sen jag fått den är att ordna en arduino med grbl på, ett program på datorn som kommunicerar med den (grbl controller tror jag det heter) och fulkopplat det in genom paralellporten. Sen blev den bannlyst av sambon och bor numera i ett förråd.
Tanken är att ta bort parallelkortet och ett nätagg, göra en optokopplarbrygga till arduinon och sätta in den i chassit, så det bara blir en usb-port och nätsladd till fräsen.