Hej.
Värmen i vår brandbil gick plötsligt inte att ändra mellan varm o kall. Jag trodde en wire var av bakom värmereglaget men det satt en liten pot där. Hur kan jag snabbt mäta upp om potten fungerar? Ni har hjälpt mig förr så jag testar om någon kan ge mig en liten instruktion på mätningen.
Tack på förhand
Goofy
Hjälp med mätning?
Re: Hjälp med mätning?
Vart går kabeln just nu? Är det en lös kabel eller sitter den permanent ansluten till någonting? En potentiometer brukar vara svår att mäta upp tillförlitligt om den samtidigt är inkopplad till utrustningen. Sedan måste man tänka på dom extra mostånden som verkar sitta på kretskortet. Dom kommer ju också att påverka mätresultatet.
Jag behöver inte några exakta värden utan bara veta om den reagerar när jag mäter. Frågan är hur jag kopplar in min multimeter?
- Klas-Kenny
Resistansmät först mellan de två yttre pinnarna på potentiometern, där borde du ha 2,2kΩ (om där inte är fler komponenter som påverkar mätningen).
Mäter du sedan mellan en av de yttre pinnarna (spelar ingen roll vilken) och mittenpinnen så borde du kunna variera från 0-2,2kΩ genom att vrida på potentiometern (åter igen, om inga andra komponenter påverkar mätningen).
Edit: Kikade på bilderna igen och det ser inte ut som att där är något som bör påverka mätresultatet om sladden bara är urkopplad i "andra änden".
Mäter du sedan mellan en av de yttre pinnarna (spelar ingen roll vilken) och mittenpinnen så borde du kunna variera från 0-2,2kΩ genom att vrida på potentiometern (åter igen, om inga andra komponenter påverkar mätningen).
Edit: Kikade på bilderna igen och det ser inte ut som att där är något som bör påverka mätresultatet om sladden bara är urkopplad i "andra änden".
Ja det råder inga tvivel att den funkar! Precis samma värden som du skrev.
Tack så mycket för hjälpen. Nu är det bara att fälla hytten och leta upp värmekranen som troligtvis har gett upp då!
Skönt när det finns kunnigt folk som gärna hjälper andra i nöd haha
Tack så mycket för hjälpen. Nu är det bara att fälla hytten och leta upp värmekranen som troligtvis har gett upp då!
Skönt när det finns kunnigt folk som gärna hjälper andra i nöd haha