Om ni tittar på de komponenterna, kan en kristall vara så liten ?
smd Kristall ?
smd Kristall ?
Finns det smp kristaller så små att de kan vara i smd chipform ?

Enligt databladet skall denna kretsen ha en kristalloscillator, och oscillator benet på kretsen har ingen koppling till interface kontakten så då måste ju kristallen sitta nånstans på kortet.
Doch vet jag ju inte om den skulle fungera utan kristall, men motorn startade iaf och varvade upp ganska duktigt.
Den lilla Elyten (4.7µF 35V) är för 24v spänningsmatningen så min gissning är att det nån av 1206orna eller 0805orna som är kristallen. Hälften av komponenterna på kortet är jumpers dock, de svarta som det står 000 på.
Doch vet jag ju inte om den skulle fungera utan kristall, men motorn startade iaf och varvade upp ganska duktigt.
Den lilla Elyten (4.7µF 35V) är för 24v spänningsmatningen så min gissning är att det nån av 1206orna eller 0805orna som är kristallen. Hälften av komponenterna på kortet är jumpers dock, de svarta som det står 000 på.
Enligt det datablad som jag hittade för LB1876 så är ben 27 CLK (in)... Eftersom jag ser några vior så antar jag att det finns ledningsbanor (och kanske komponenter) på undersidan.
Två tänkbara alternativ:
1. Ben 27 är kopplat till en R/C-oscillator... förmodligen någon av de sju komponenterna till höger om kapseln.
2. Ben 27 är kopplat till stiftlisten och eftersom du inte försett den med någon klocka så är det kanske detta som händer:
"If the IC is set to the start state with no reference clock input, and if the constraint protection circuit is operated, after
the motor rotates a certain amount, the drive will be turned off. However, if the constraint protection circuit is not
operated, and furthermore, if reverse control mode is selected during braking, the motor will run backwards at
increasing speed."
I vilket fall... fram med mätinstrummentet och ta reda på var ben 27 är kopplat!
Två tänkbara alternativ:
1. Ben 27 är kopplat till en R/C-oscillator... förmodligen någon av de sju komponenterna till höger om kapseln.
2. Ben 27 är kopplat till stiftlisten och eftersom du inte försett den med någon klocka så är det kanske detta som händer:
"If the IC is set to the start state with no reference clock input, and if the constraint protection circuit is operated, after
the motor rotates a certain amount, the drive will be turned off. However, if the constraint protection circuit is not
operated, and furthermore, if reverse control mode is selected during braking, the motor will run backwards at
increasing speed."
I vilket fall... fram med mätinstrummentet och ta reda på var ben 27 är kopplat!
Ser inte heller något som liknar någon kristall som jag sett någon gång, ialf inte på denna sida av kortet. Gissar dock på att hela baksidan är täckt av en metallplatta. Ser däremot mängder med komponenter som kan ha med en R/C-oscillator att göra. En kristall kanske bara behövs vid en ev noggrann kontroll på något sätt.
Edit: tänkte väl det.
Edit: tänkte väl det.
Kan va så att den inte har nån klocka alls, va upp till en fd kompis som hade en scanner med samma krets (dip versionen) och den hade en vanlig kristall och den gick i samma hastighet både på 12v och 24v medans min scanner ändrar varv med spänningen. Dock hade hans ochså 5 anslutningar precis som min.
Till kontakten går en kopparbana från pinnen för extern klocka så det kan vara möjligt att det är den som sätter referensen.
Till kontakten går en kopparbana från pinnen för extern klocka så det kan vara möjligt att det är den som sätter referensen.