Breadboard adapter, TQFP/LQFP-144?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hyperion

Breadboard adapter, TQFP/LQFP-144?

Inlägg av hyperion »

Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sånt kort? Allt jag hittat är kort med fyra dubbelradiga 0.1" hålmönster i en fyrkant runt MCU kretsen.

Jag funderar på att göra ett kort som har strömförsörjning och decoupling caps OSC's så man "bara" behöver route:a ut övriga IO pinnar. Problemet är att kortet blir så stort och jag har dessutom inte riktigt den erfarenhet som kanske krävs för att lyckas med detta. Blir dyra lektioner om man behöver beställa nya kort ett par gånger innan man gjort alla rätt.

Anledningen till detta är att jag vill labba med dsPIC33EP512MU814

Kanske finns det fler som vill ge sig in på 16-bit PIC (dsPIC) så vi kan göra gemensam sak i att ta fram ett lab-kort som är breadboard friendly? Då mina projekt i princip aldrig kommer tillverkas i mer än ett eller två ex, så vill jag ha MCU som jag förhoppningsvis inte växer ur i första taget :) Overkill? Nähäää ;)

Lizerdboy kanske vi kan övertala att hjälpa till, han klämmer ju ut långt mer avancerade kort på daglig basis verkar det som.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Breadboard adapter, TQFP/LQFP-144?

Inlägg av NULL »

Du stöter på ett lite knäppt problem först då, med 144st anslutningar finns det inte så många exprimentplattor(breadboard) som är långa nog för att ta alla anslutningar i en rad.
- Du kan förstås skarva två stycken, men det tycker jag är lite bökig lösning.
- En annan är att du inte drar ut alla digitala in/utgångar, man behöver nog sällan testa alla funktioner samtidig, men då får man tänka på att byta pinnar i övergången till det färdiga kortet.
- En tredje är att du prutar på formatet och går ner till en 100 pinnars processor.

Jag har en 100 pinnars DSPIC33FJ256MC710 liggande, så jag skulle kunna vara intresserad att vara med på en om du går ner i formatet. Även om inte, så kan jag ju hjälpa dig igång lite. :)

Om jag utgår från min, så har den 100 pinnar, då krävs ett breadboard på "840"-hål för att få 50 pinnar per sida plus några extra.
http://www.electrokit.com/kopplingsdack ... ngar.41936
Sen får man väl bestämma sig om kortet ska ligga ner eller stå upp. Min kludd visar genomskärning från kortsidan av breadboard'et.
100pins.jpg
Ska det stå upp krävs två kort, men då skyms inte anslutningarna på ena sidan lika mycket.
Man kan använda samma liststift att koppla ihop korten som de man har ner i plattan.
http://www.electrokit.com/stiftlister-o ... ister.c154
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hyperion

Inlägg av hyperion »

Jag har faktiskt tänkt köra stående med ett extra kort så man får 2x65 pinnar (130totalt) ner i breadboard:en det är ju ett helt gäng av de 144 pinnarna på kretsen som inte behövs brytas ut, alla VDD och VSS pinnar, OSC pinnar, ICSP pinnar. Tror man klarar sig med de 130 man får plats med på en vanlig 840-pinnars labb-platta.

Med ett stående kort så har man maximalt med plats kvar på breadboard:en för annat.

Problemet jag har är väl snarare att jag aldrig gett mig på att göra ett kort för en så "stor" krets tidigare och det känns som det är stor risk att jag kommer göra en del fel. Så för att slippa göra dessa kostsamma fel, (mest tidsmässigt men även monitärt) och beställa nya kort ett gäng gånger, så tänkte jag det vore bra och skoj om man hittade flera intresserade som ville göra detta tillsammans. Fler ögon och mer erfarenhet borde ge bättre resultat.

Hoppas på fler som kan vara intresserade.
Användarvisningsbild
Berrabongo

Inlägg av Berrabongo »

Kolla med http://www.yamaichi.de/index.php dom har en uppsjö med olika adaptrar. Tyvärr svindyra.
Skriv svar