Luxor ABC-80 (breakout kort byggs) [Sidan 18]
Re: Luxor ABC-80 (Tankar om labb) [Sidan 15]
Ja, systemet är lite underligt, fast lättarbetat med lite begränsningar. Lite som BASIC vs C.
Det är ganska enkelt att bygga egna I/O-kort eller skriva program för färdiga kort.
Bara att aktivera kortet med CardSelect och sen köra på med enkla IN och OUT
Varför du bara får tre LED som blinkar (D0-D2?) vet jag ej?
Du borde t.ex. kunna göra OUT 1,63.
Då gör du Card Select på adress 63 vilket borde aktivera D0-D5.
Det kanske går för snabbt dock, men om du gör en evighetsloop och kör detta kommande borde du se nåt, kanske?
Edit: det kanske inte är D0-D2 som blinkar, då de går för snabbt? Du kanske ser nån av de högre databitarna?
Det är ganska enkelt att bygga egna I/O-kort eller skriva program för färdiga kort.
Bara att aktivera kortet med CardSelect och sen köra på med enkla IN och OUT
Varför du bara får tre LED som blinkar (D0-D2?) vet jag ej?
Du borde t.ex. kunna göra OUT 1,63.
Då gör du Card Select på adress 63 vilket borde aktivera D0-D5.
Det kanske går för snabbt dock, men om du gör en evighetsloop och kör detta kommande borde du se nåt, kanske?
Edit: det kanske inte är D0-D2 som blinkar, då de går för snabbt? Du kanske ser nån av de högre databitarna?
Hur var det med EMC/LVD godkännanden på den tiden för kommersiell produktion?
- Electricguy
Skriver jag OUT 1,63 blinkar det till lite snabbt på de 3 LED's som jag skrev om innan. (dessa 3 flimrar för övrigt konstant när datorn är igång) Dessa 3 LED's är D2-D4 Inga av de andra LEDarna tänds.
EDIT: Falskt larm! Det visade sig att den här line buffern var lite krasslig.. Bytte och alla 8 LED's tändes. Lite lustigt att den andra var halvdöd på något konstigt vis..
EDIT: Falskt larm! Det visade sig att den här line buffern var lite krasslig.. Bytte och alla 8 LED's tändes. Lite lustigt att den andra var halvdöd på något konstigt vis..
blueint:
På den tiden, när man skapade något fick man entusiastiskt frågan:
"Åh fan, hur många kilobyte tar de´. Ryms de´ i 16 eller måste man ha 32? Vad har du för utpris till kund? ELFA har bra plastlådor för montering, vet du det?"
Nu för tiden, om man orkar skapa något, får man frågorna, med nedsättande tonläge:
"Har du låtit CE-märka, uppfyller du EMC-kraven, du vet väl att det måste vara bly-fritt, har du licens för laserpekare, är det miljövänligt, är det rättvisemärkt, hur påverkar det regnskogen, har du försäkring, har du en jämnställdhetspolicy, faller det under lågvoltsdirektivet, är handboken tryckt på klorfritt papper, hur klimatkompenserar du..."
På den tiden, när man skapade något fick man entusiastiskt frågan:
"Åh fan, hur många kilobyte tar de´. Ryms de´ i 16 eller måste man ha 32? Vad har du för utpris till kund? ELFA har bra plastlådor för montering, vet du det?"

Nu för tiden, om man orkar skapa något, får man frågorna, med nedsättande tonläge:
"Har du låtit CE-märka, uppfyller du EMC-kraven, du vet väl att det måste vara bly-fritt, har du licens för laserpekare, är det miljövänligt, är det rättvisemärkt, hur påverkar det regnskogen, har du försäkring, har du en jämnställdhetspolicy, faller det under lågvoltsdirektivet, är handboken tryckt på klorfritt papper, hur klimatkompenserar du..."

- Electricguy
En till fundering angående databussen.. Ligger den och sprutar data hela tiden? Jag tänkte eftersom att alla 8 LED's flimrar konstant..
Det syns lite dåligt, men såhär ser det ut..
Flimmer med en sådär 50% ljusstyrka, och sen blinkar det till med full styrk när den läser.
Det syns lite dåligt, men såhär ser det ut..
Flimmer med en sådär 50% ljusstyrka, och sen blinkar det till med full styrk när den läser.
Ja, databussen används hela tiden så det är nog korrekt att flimrar.
Jag tror inte databussen i exp-lådan är separat från databussen direkt på Z80, utom buffertar emellan.
Jag tror inte databussen i exp-lådan är separat från databussen direkt på Z80, utom buffertar emellan.
- Electricguy
Ja okej. Då är det nog rätt och redigt! 
Svar ja. Det är bussen som går rakt till CPU'n, med ett par 74LS245 eller liknande emellan.
Mja, lite kul det här.. ska pilla vidare och se vad för skoj jag kan plocka ihop!
Tack så hemskt mycket för all hjälp! Ni som har bra koll på dessa datorer är helt ovärderliga!

Svar ja. Det är bussen som går rakt till CPU'n, med ett par 74LS245 eller liknande emellan.
Mja, lite kul det här.. ska pilla vidare och se vad för skoj jag kan plocka ihop!

Tack så hemskt mycket för all hjälp! Ni som har bra koll på dessa datorer är helt ovärderliga!

Med 74LS245 och riktningssignal kan man "förstärka" bussignalerna iaf.
Långa flatkablar med obuffrad databus.. inte direkt PCI bus..
Långa flatkablar med obuffrad databus.. inte direkt PCI bus..

- Electricguy
- Electricguy
En fundering..
Kan det gå att få bort flimmret som blir när den ligger och scannar bussen konstant? Det är ju inte så relevant för just LED utläsningen.. Det skulle vara betydligt mer lättbeskådligt utan allt flimmer.
Kan det gå att få bort flimmret som blir när den ligger och scannar bussen konstant? Det är ju inte så relevant för just LED utläsningen.. Det skulle vara betydligt mer lättbeskådligt utan allt flimmer.
På vilket sätt scannar den?
Om det sker i något förutsägbart mönster så bör det gå att neutralisera.
Om det sker i något förutsägbart mönster så bör det gå att neutralisera.
- Electricguy
Jag är osäker på det. Men den ligger och kollar på bussarna konstant, för att se om det finns arbete att utföra antar jag.
- anders_bzn
- Kontakt:
Processorn exekverar ju hela tiden. Då är det inte konstigt att man har aktivitet på adress och databussen.
I/O bussen eller minnesbussen? är det enhet 0,1,2,3,0,1,2,3, osv..? hur fort?