Hur jorda fräs korrekt?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Zkronk

Hur jorda fräs korrekt?

Inlägg av Zkronk »

Hej!
Jag har en kinesisk CNC 6040-fräs, där det från början inte existerade någon koppling till skyddsjord.
Nu har jag kopplat en grön-gul kabel från fräsens chassi till VFD'ns jordpunkt, som i sin tur är ansluten till vägguttagets jord.

Så långt antar jag att allt är riktigt?
Stegmotorstyrningens låda är också ansluten till skyddsjord via sin egna apparatkabel.
Men nu vill jag även lyxa till det hela lite med automatisk nollning av Z-axeln mot en bit kopparlaminat.
Då kopplar man väl en kabel med krokodilklämma (från Gecko'n) till en platta som man lägger på arbetsstycket som man vill nolla emot, och låter Mach3 sänka ner verktyget tills det blir en sluten krets?

Men stegmotorstyrningens GND är ju inte ansluten till fräsens skyddsjord, när jag mätte med multimetern.
Jag har googlat lite på det här men blir inte riktigt klok då jag läst att man absolut inte ska koppla ihop stegmotorstyrningens GND med skyddsjorden.

Men hur kan det då bli en sluten krets för Z-proben?
Användarvisningsbild
Hesabon

Re: Hur jorda fräs korrekt?

Inlägg av Hesabon »

Jag har inte kommit längre än att jag bygger min första fräs, men har också sneglat på 6040:an. Har aldrig använt Mach, så jag käner inte egenskaperna precis.

Måste nollningen i Mach 3 ske exakt mot nollpunkten, eller kan man kalibrera mot en känd nivå, ex. 0+1,5 mm?
Om du använder en bit kretskort, vanlig tjocklek 1,5 mm, med kopparn uppåt så räcker dess glasfiber/pertinax bra som isolering om du i stället för krokodil löder en kabelstump direkt på kopparn. Du kunde ju för all del också löda fast ett öra som du sedan kniper krokodilen om.

En "kortslutning" mellan skyddsjord och signaljord KAN i vissa fall bränna elektroniken, så det är nog skäl att undvika.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

http://www.youtube.com/watch?v=K89m7fdd2xs

man kan använda tex en mikrobrytare istället så blir maskineriet isolerat från signalen
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

En jordad fräs, blir det en jordfräs?

(Kunde inte låta bli, det är fredag idag)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Finns de inte forum regler mot göteborgs humor? Damn...
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Förlåt...
Skriv svar