Störningar i RS485
Re: Störningar i RS485
Det gör varken till eller i från (troligen ifrån), men jorda de överblivna i ena ändan.
Kabelarean har i princip ingen betydelse, då det enbart handlar om spänningsnivåer.
Vilken typ av fel får du?
Kabelarean har i princip ingen betydelse, då det enbart handlar om spänningsnivåer.
Vilken typ av fel får du?
Instämmer i ovanstående samt tillägger att fler ledare snarare kan försämra funktionen då ledarna i varje tvistat par är matchat till varann.
Hej, tack för svar. Vi vet inte exakt då vi endast ser loggen från larmfirman som säger omväxlande teknikfellarm och falska inbrottslarm. Båda kan orsakas av störningar i nätet. Den signal som ska överföras är egentligen bara en styrpuls på cirka 1 Hz från master till slavar.
Lurigt, vi försöker hitta samband med händelser på området, en 400 KV fördelningsstation.
Lurigt, vi försöker hitta samband med händelser på området, en 400 KV fördelningsstation.
Jag hade inte förväntat mig att en 1 Hz signal utan felskyddande koder (CRC) klarar sig någon längre sträcka.
En beskrivning av kommunikationsprotokollet vore bra, att bar skicka en puls lite då och då funkar inte.
Hej, tänker handla in ett oscilloskop för att kolla signalen, t.ex. http://www.conrad.se/OSCILLOSKOP-VOLTCR ... 25_1113030
Det står att man kan spara signaler på ett USB-minne. Vi skulle behöva köra en hel natt då störningarna kommer så sällan att man inte kan stå och glo. Tror ni det går, eller måste man ha helt andra grejor. Jag är helt novis på området.
Det står att man kan spara signaler på ett USB-minne. Vi skulle behöva köra en hel natt då störningarna kommer så sällan att man inte kan stå och glo. Tror ni det går, eller måste man ha helt andra grejor. Jag är helt novis på området.
in_fidem: du ska inte räkna med att det bara är att peta i ett USB-minne och sedan loggar den automatisk! Det handlar oftast om att det tas en mätning och man kan sedan välja att spara kurvan på USB-minnet, alltså manuellt förfarande.
Jag hade tagit en µC med en RS422/RS485 reciever på och gjort mjukvaran så att den körde en capture på alla ändringar. Dessa loggades sedan till serieporten där ett program sparade dom med en tidstämpel.
Med rätt mjukvara kan man bygga in ett filter som "låser in" på de normala pulser och låter bli att logga dom, då får man bara skillnaderna från normalen - vilket ju är vad du söker.
Jag hade tagit en µC med en RS422/RS485 reciever på och gjort mjukvaran så att den körde en capture på alla ändringar. Dessa loggades sedan till serieporten där ett program sparade dom med en tidstämpel.
Med rätt mjukvara kan man bygga in ett filter som "låser in" på de normala pulser och låter bli att logga dom, då får man bara skillnaderna från normalen - vilket ju är vad du söker.
Tanken med att använda oscilloskop är inte att du ska vänta på det ögonblicket en databit blir fel - det kommer du inte att kunna upptäcka ändå, även om du precis står och tittar när det sker. Vad du gör med oscilloskopet är att analysera vågformen på olika platser på linan - om de ser bra ut, om det finns speglingar etc. Då kan du testa med att ändra något (koppla i en annan ordning, ändra på termineringsmotstånd etc.) och titta på kurvan igen. Vanligtvis sparas data på USB antingen som textfil eller som en skärmdump i jpg-format. Enklare oscilloskop har enbart det senare. Fördelen kan t.ex vara att det blir lättare att visa bilder från oscilloskopet här på forumet.
En DSO kopplad till en PC kan möjliggöra loggning under längre tid som dessutom kan programmeras så att den plockar störningarna specifikt.
Tack igen till er som svarat! Jag försöker optimera signalen med motstånd och hoppas att det räcker. Kan man använda vanliga effektmotstånd för terminering eller krävs en speciell typ? De måste ha ben för att passa montagemässigt.
vanliga 0,25W metall/kolfilm duger.
Dock, om jag förstått saken rätt, så skickar ni en puls med jämna mellanrum, dvs ni skickar inga data, om så är fallet, kan ni aldrig någonsin få det att fungera.
Dock, om jag förstått saken rätt, så skickar ni en puls med jämna mellanrum, dvs ni skickar inga data, om så är fallet, kan ni aldrig någonsin få det att fungera.
Tomas, jag har ett WORD-dokument med oscilloskopbilder och beskrivning av signalen på engelska. Vet inte hur man får upp det här men kan skicka eller lägga upp någonstans, om du eller någon annan har tid att flukta...
I teorin och enligt RS485-standarden skall man terminera bägge ändar.
I vissa fall kan man behöva aktiv terminering.
Det dokument jag fick av dig säger ingenting egentligen (bara hur signalerna på rs485 kan se ut).
Det intressanta är hur protokollet ser ut, och om det finns checksummor och liknande.
Om det nu inte finns någon vettig felhantering inbyggt i protokollet så får du nog fundera på att försöka byta protkoll, om det går.
En anna variant är att använda sig av device-servrar, en i varje ända(enhet) (vet inte hur många enheter du har inkopplade), och köra ethernet TCP/IP mellan noderna.
Alternativt en optisk omvandlare och köra fiber i stället.
I vissa fall kan man behöva aktiv terminering.
Det dokument jag fick av dig säger ingenting egentligen (bara hur signalerna på rs485 kan se ut).
Det intressanta är hur protokollet ser ut, och om det finns checksummor och liknande.
Om det nu inte finns någon vettig felhantering inbyggt i protokollet så får du nog fundera på att försöka byta protkoll, om det går.
En anna variant är att använda sig av device-servrar, en i varje ända(enhet) (vet inte hur många enheter du har inkopplade), och köra ethernet TCP/IP mellan noderna.
Alternativt en optisk omvandlare och köra fiber i stället.
Låter vettigt, Tomas. Ville bara visa vilken typ av trafik vi har.
Har som sagt skaffat ett digitalt oscilloskop med färgskärm och USB-uttag, men blev därefter tipsad om Fluke Industrial Bus Health Tester. http://www.testequity.com/documents/pdf ... esting.pdf
Vilken apparat hittar felen lättast tror ni? Det handlar inte om mängder av rutinmässiga mätningar utan enstaka felsökningar i mycket kritiska tillämpningar.
Tack igen för alla svar!
Har som sagt skaffat ett digitalt oscilloskop med färgskärm och USB-uttag, men blev därefter tipsad om Fluke Industrial Bus Health Tester. http://www.testequity.com/documents/pdf ... esting.pdf
Vilken apparat hittar felen lättast tror ni? Det handlar inte om mängder av rutinmässiga mätningar utan enstaka felsökningar i mycket kritiska tillämpningar.
Tack igen för alla svar!
Efterlyser fortfarande en beskrivning av protokollet, då det troligen ger betydligt bättre ledtrådar än att försöka mäta sig fram (vilket troligen är rätt meningslöst).