Hej,
Har beställt en pannlampa, ska levererar 30W totalt, drivs på 4x18650 batterier. Enligt tillverkaren gjord för 8,4V och ska ej klara 12V. Till saken hör att jag vill använda pannlampan som hjälmlampa vid ATV- och skoterkörning. Hade därför varit förträffligt om det gick att driva den på 12V DC vid cigarettuttaget.
Går det på smidigt och någolunda prisvärt sätt att lösa detta och omvandla den utgående spänningen till cirka 8V? Har sökt och hittat omvandlare på ebay som klarar från 3-5A, men då är det oftast utgående spänning 6V, varav Amperen blir för närapå för hög i mitt fall.
Hade gärna hittat någon färdig lösning som är kapslad.
Någon som har erfarenheter av liknande problem och kan bistå i letandet?
Driva pannlampa med 12V DC
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Driva pannlampa med 12V DC
Kan man köra med någon typ av DC/DC-omvandlare?? Något i den här stilen, fast specad för högre ström.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Något liknande jag också har hittat. Det jag funderar över är ifall det finns någon modell som är färdig inkapslad så den tål utomhus klimatet?
Ska se om jag hittar någon av dessa omvandlare i Sverige så ska jag ta och beställa en på prov.
Ska se om jag hittar någon av dessa omvandlare i Sverige så ska jag ta och beställa en på prov.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har beställt en hel massa från AliExpress och det har alltid funkat bra för mig.
Ev kan du ju köpa en sådan här modul, ett par tre fyra dollar är en skitsumma och hitta en lagom kapsling själv.
Ev kan du ju köpa en sådan här modul, ett par tre fyra dollar är en skitsumma och hitta en lagom kapsling själv.
Låter lite märkligt det där 4x18650 ger ju (nominellt) 4x3.7 = 14.8V, eller sitter de 2 i serie, 2 parallellt, 2S2P?Nordbo skrev:drivs på 4x18650 batterier. Enligt tillverkaren gjord för 8,4V och ska ej klara 12V
Kan ju vara så att det funkar på 12V ändå. Har du länk till lampan?
Jag har färdiga DCDC-moduler som ger 8V ut, skickar två gratis om du betalar frakten.
Det är som ett litet solitt block ca 4*4*2 cm med 4 pinnar under, spänning in och ut.
Minns inte hur många A de klarade dock... 2.5A kanske, kanske lite i klenaste laget?
MVH: Mikael
Det är som ett litet solitt block ca 4*4*2 cm med 4 pinnar under, spänning in och ut.
Minns inte hur många A de klarade dock... 2.5A kanske, kanske lite i klenaste laget?
MVH: Mikael