Hur strömförsörja batteridriven PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
optimizer
Kontakt:

Hur strömförsörja batteridriven PIC?

Inlägg av optimizer »

Ska bygga några trådlösa enheter som ska skicka lite data till en central logger.
Dessa har tidigare varit matade med vanlig spänning från eluttag men behöver göra dessa lite mer portabla.
Så vad finns det för alternativ för att få en bra stabil spänning via batteri?
Behöver 3.3v men så litet som möjligt, men ändå kostnadsmässigt bra.

Vad jag skulle behöva ha lite tips på är vad jag ska använda:

1) spänningsregulator? - misstänker att den drar ström hela tiden så det kanske inte blir bra? i vilket fall så behöver man ju rätt många batterier för att få 3.3v, ex 4st 1.5v aaa.

2) såg nått som hette typ "step up". Nån liten ic som från 1-2 volt kunde leverera stabbad 3.3v spänning?
nån som kört denna variant? i så fall kanske tips på nån modell som finns att handla i Sverige. ebay tar sån tid :(
Vad jag förstod så kunde man ta 1st 1.5v AAA batteri och driva bygget. drar idag ca 45mA när den är fullt igång.

3) kan man bygga nått med zenerdiod och regulera spänningen till 3.3v?

Tanken är ju att batteriet ska räcka så länge som möjligt.

Mycket tacksam för lite tips.
sodjan
EF Sponsor

Re: Hur strömförsörja batteridriven pic?

Inlägg av sodjan »

Vilken PIC modell?

Kommer PIC'en att vara "igång" kontinuerigt eller kommer du att använda sleep läge och gå igång intermittent?

Måste du reglera eller kan du köra direkt från batteriet?
En PIC behöver kanske inte exakt 3.3V utan kan fungera över ett vidare intervall.

Ska även radiodelen (vilken är det?) köra från samma spänning?
Den kan ju ha andra krav som skiljer sig från processorn...

> misstänker att den drar ström hela tiden så det kanske inte blir bra?

Det finns LDO regulatorer som är väldigt strömsnåla i sig själva.

> kan man bygga nått med zenerdiod och regulera spänningen till 3.3v?

Klumpig lösning som säkert drar 100 gånger mer ström ån en LDO regulator.

> Tanken är ju att batteriet ska räcka så länge som möjligt.

Hur länge är "så länge som möjligt" ??

> ...drar idag ca 45mA när den är fullt igång.

Och i morgon?
Eller är det den strömförbukning som du räknar med?
Är det kontinuerligt?
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

16f690 är modellen. och den körs i sleep läge men aktiveras 1 gång i minuten är det tänkt för att spara batteriet så länge som möjligt.
jag har en radiodel som körs på 3.3v (3-3.6v funkar), därför jag tänkte 3.3v.

45mA är alltså när jag kickar igång allting. det sitter en temp/fuktsensor och så radiodelen. men dessa är ju endast igång en liten tid för att göra det dom ska och sen stängs av.

Radiodelen kanske jag sätter i mottagningsläge och gör att jag aktiverar kretsen från "mastern", men det får bli i framtiden kanske. Tanken nu är att den körs med 60sekunders intervaller.

LDO regulator va ju ett bra tips. kollade lite och den kanske vore nått med ett 9v batteri. tack för tipset.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 9V batteri är nog den sämste lösning som finns till detta! Om systemet kan köra på 3,0-3,6V är det enda vettiga att ta 3 st celler med en 3,3V LDO, då kan PIC'en köra direkt på 4,5V och slå på LDO'n till radiodelen när det behövs.

Man kan även köra det hela på två celler men då kan man behöva stega upp spänningen lite så att radion blir nöjd. Den uppstegning ska såklart styras av PIC'en så att den inte kör när den inte används.
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

Hmm.. har kollat lite mer på detta.
Såg också att ett 9v batteri inte var bästa lösningen kanske.
Läste att ett "vanligt" AAA 1.5V batteri går från fullt 1.5V ner till 0.9V när det är "dåligt".
så då borde väl 4st 1.5v batterier vara nödvändigt om man vill ha ut 3.3V från en LDO?

Vore ju nice om man regulerade spänningen med en spänningsregulator.
Då borde man kunna köra med a/d:n och ta en avläsning på vad batterierna lämmnar för spänning och kunna använda detta för att skicka med i paketet till mastern och på så sätt hålla koll hur batterier mår. Vad tror ni om den ideen?

Vill ju inte köra med några specialbatterier. keep it simple stupid! ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vad tror ni om den ideen?

Ja, det är ju vanlig batteriövervakning.
Inget speciellt konstigt egentligen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan/ska välja system:
Antingen uteslutande LDO eller ingen LDO men ett switch-mode till radiodelen.
Med LDO har du nästan rätt, problemet är då "bara" att du måste driva även PIC'en via LDO'n då spänningen med 4 batterier i serie blir besvärlig hög för PIC'en.

Och batterier går förvisso ner till 0,9V men då har de varit slut länge. Du kan kallt räkna med att om LDO'n behöver 0,2V för att reglera passar det bra med 3 batterier i serie: de är slut när deras spänning når 1, 07V vilket sammanträffar med när spänningen efter LDO'n börjar dyka.
Med 3 batterier i serie blir högsta spänningen samtidig lagom till att PIC'en kan köra helt utan regulatorn.

Alternativet är att använda en swich-mode step-up till att driva radiodelen och sedan enbart köra på två batterier. PIC'en kan fortfarande köra direkt på batterispänningen utan regulatorn (mest strömekonomisk) och sedan kan den tända för radion när det behövs.

Glöm inte en supercap i parallell med batterierna, det ökar deras livslängd drastisk vid att säkra att pulsströmmen radion tar buffras.
Skriv svar