Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nya bilder s. 27!
Re: Korkens styrkort för multirotors (KFly) - Nu med Blogg!
Hmm, nu när du nämner GPSen så kommer jag ihåg att de snackade om löst och hårt kopplad GPS till filtret. Jag förstod det som att man i hård kopplat inte använder GPS:ens förslag på position, utan data från innan GPS:ens egna filter.
Som jag förstått det så får man egentligen inte stoppa in filtrerad data i kalmanfiltret eftersom det stör på något vis. Man vill ha mätbrus in i filtret, inte färgat av ett annat filter. Och visst är det ett kalmanfilter som går i GPS:en också?
Det där fanns beskrivet i någon av böckerna jag rekommenderade ovan.
Som jag förstått det så får man egentligen inte stoppa in filtrerad data i kalmanfiltret eftersom det stör på något vis. Man vill ha mätbrus in i filtret, inte färgat av ett annat filter. Och visst är det ett kalmanfilter som går i GPS:en också?
Det där fanns beskrivet i någon av böckerna jag rekommenderade ovan.
Det bästa är att ha ofärgat brus, men färgat brus är inget problem de heller.
Det viktiga är att man designar viktmatrisen smart så man inte översamplar GPSen om filtret går i 200 Hz och GPS värden kommer i 5 Hz.
Det viktiga är att man designar viktmatrisen smart så man inte översamplar GPSen om filtret går i 200 Hz och GPS värden kommer i 5 Hz.
Tidig julafton i år! 
Kretskorten är från PCBWing.com med military option för att få soldermask mellan paddar på väldigt små komponenter.
Fick också testa mitt 150kr USB microskop från Kina, funkar kanon!
Nu väntar jag bara på min första lön så att jag kan beställa alla komponenter...

Kretskorten är från PCBWing.com med military option för att få soldermask mellan paddar på väldigt små komponenter.
Fick också testa mitt 150kr USB microskop från Kina, funkar kanon!

Nu väntar jag bara på min första lön så att jag kan beställa alla komponenter...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Solder stop bridge på 100µm är standard hos MultiCB. Men möjligen är deras standard dyrare än PCBWings mil-grade.
Ska kolla på dom till nästa beställning. 
Håller på att smiska ihop pengar för en production run på 50 kort till att börja med, så ska se om jag hittar nåra fel i den här panelen innan jag beställer mer.

Håller på att smiska ihop pengar för en production run på 50 kort till att börja med, så ska se om jag hittar nåra fel i den här panelen innan jag beställer mer.
Coolt! Hur tänkte du montera dessa?
Den här panelen kommer jag montera själv, men varje batch kommer sedan att tillverkas på serie lina.
Har just nu kontakt med en svensk och två kinesiska PCBA linor och ser vad det ska gå på att montera 50, 100 eller 200 kort.
Har just nu kontakt med en svensk och två kinesiska PCBA linor och ser vad det ska gå på att montera 50, 100 eller 200 kort.

Gärna!
Men jag vill nog (bättre ord är behöver) repetera upp mig lite ....
- Matriser
- Trigonometrin
- Analytisk geometri
Fler förslag?
M.v.h DanG
Men jag vill nog (bättre ord är behöver) repetera upp mig lite ....
- Matriser
- Trigonometrin
- Analytisk geometri
Fler förslag?
M.v.h DanG
Med det kommer du långt! Kan man matriser samt cos + sin trigonometri så kan man utan problem lära sig kvaternioner. 
Uppdatering:
Jag har nu fått svar från min Kinesiska PCB Assembly lina (PCBCart) och kostnad per kort för 50 st landar på 479 kr/st.
Detta inklusive röntgen inspektion så sensorerna samt att de har fått väldigt hårda krav på att sensorerna, MCU eller radiomodul inte får vara någon billig knockoff. Dock exkl frakt.
Jag måste säga att jag är positivt förvånad! Trodde inte de skulle bli så billigt!
Hade dock kunnat spara mer om jag lyckats få in hela designen på en sida, men får se om jag lyckas med detta - men ska försöka.

Uppdatering:
Jag har nu fått svar från min Kinesiska PCB Assembly lina (PCBCart) och kostnad per kort för 50 st landar på 479 kr/st.

Detta inklusive röntgen inspektion så sensorerna samt att de har fått väldigt hårda krav på att sensorerna, MCU eller radiomodul inte får vara någon billig knockoff. Dock exkl frakt.
Jag måste säga att jag är positivt förvånad! Trodde inte de skulle bli så billigt!

Har du fått svar från någon svensk monteringsfirma också? Det kan skilja rätt så mycket bara inom Sverige. Vad skulle komponenterna kostar per kort om du köpte in själv till 50 stycken från tex Mouser?
När jag kollade mitt extruder-kort så har jag för mig att det landade på runt 500:-/kort med allt. Jag hade iofs inte så dyra komponenter på kortet.
När jag kollade mitt extruder-kort så har jag för mig att det landade på runt 500:-/kort med allt. Jag hade iofs inte så dyra komponenter på kortet.
Jag väntar fortfarande på svar från min svenska montör så där får jag se, men har en gammal quote på en gammal design och då landade det på ca 1050 kr/kort för 50st, så förväntar mig omkring det.
Om jag hade köpt komponenter själv så hade priset per kort ökat med ca 150 kr + frakt, då med komponenter inköpta från Digikey. Så det blir en ganska rejäl ökning.
Jag har också specifierat väldigt nogrannt vad alla motstånd (5%), kondingar (10%, X5R) osv ska ha för kvalité och blir det fel får jag pengarna tillbaka så det ser rätt så bra ut.
Om jag hade köpt komponenter själv så hade priset per kort ökat med ca 150 kr + frakt, då med komponenter inköpta från Digikey. Så det blir en ganska rejäl ökning.
Jag har också specifierat väldigt nogrannt vad alla motstånd (5%), kondingar (10%, X5R) osv ska ha för kvalité och blir det fel får jag pengarna tillbaka så det ser rätt så bra ut.

Det var inte dåligt pris då det var lägre än komponent kostnaden här i Sverige, väldigt förvånande. 

Imponerande. Något jag behöver prova så snart som möjligt. Jag har använt PCBCart ett antal gånger och sett att de har montering också. Jag inväntar ditt resultat innan jag provar på.
Såhär ser quoten ut så ni har lite referenser:
Setup cost:
USD 283 (Stencil included)
Component price:
48PCS: USD55.54/PC
Assembly price:
48PCS: USD8.14/PC
Test fee (by X-ray):
USD123
Double-sided assembly fee:
USD75
Subtotal: USD3537.64
Då är det kanske kittlande nära att man själv också får en släng av sleven och kan montera ett K-fly kort på sin farkost inom kort