philips radiogrammofon hjälp med komponenter!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
philbil

philips radiogrammofon hjälp med komponenter!

Inlägg av philbil »

hej!
har införskaffat mig en gammal radiogrammofon som behövs renoveras lite granna! delvis med kondensatorer och en ny anodsäkring!
men också med elektronrör!
det hela började med att jag satt i radion i uttaget! då märkte jag att nätaggregatet va inställd på 150 volt så jag drog ur radion och ställde den till 220 volt! jag kände på alla elektronrör och märkte att nästan alla va intill kokheta! förutom EL41 rören! ska ändå renovera den så behöver hjälp med endel kondensatorer som jag ej hittar på nätet eller om det finns koningar man kan ersätta dom gamla med!

finns 4 st 100K A12 som skall bytas
ett par som det står FARAD på
och en som det är papper runt står ingenting på!

jag har noll koll på elektronik tyvärr :cry: så som kondensatorer och transistorer!
jag har hittat en sak jag tror kan vara en anodsäkring men är lite osäker så skriver här! den är gjord i glas i alla fall!

bild kan skaffas om det behöves!!
Användarvisningsbild
YD1150

Re: philips radiogrammofon hjälp med komponenter!

Inlägg av YD1150 »

Välkommen till forumet!

En kondensator märkt 100K är troligtvis en på 100nF. Gamla pappersisolerade kondensatorer ( ofta märkta "WIMA" )
brukar man få byta ett gäng av i gamla radioapparater detta på grund av att de läcker ström.
Det går bra att använda moderna "plastkondensatorer" och att du står ut med att den inte riktigt
ser ut som på 1950-talet....En del vill att det ska se autentiskt ut, andra nöjer sig med att det fungerar.

Att rören blir varma är fullt normalt, en "glöd" ska synas i mitten av rören (både uppe och nere)
Börjar anoden (oftast en plåt längst ut, närmast glashöljet) att bli rödglödande så är det däremot inte bra.
Risken är att det bli dåligt vakuum i röret då = dålig funktion.
Toppen på rör ska vara blank och mörk (svart?), är toppen vit så har det trängt in luft i röret
och då fungerar inte röret längre.

Rören går inte sönder så ofta trots allt, dåliga kondensatorer är mer vanliga. Oxid i omkopplare är vanligt också.

Finns det läckage i kondensatorer i ljudslutsteg så kan det knäcka rör och lite till, så kolla så att allt står rätt till där.

Det finns fler "rörfreak" på forumet så du får nog fler svar. :D
philbil

Inlägg av philbil »

för min del räcker det med att radion funkar! alla rören är svarta på toppen med en liiten utstickande topp :D
jag ska ta reda på ALLA komponenter och vad dom heter! skall ÄVEN ta bild så ni får se på hur radion ser ut och om ni kan se vad alla FARAD kondensatorer har för styrka :)

jag vet att en konding är pajj då den har svällt så mycket att höljet har spruckit :D slutstegsrören blir ej varma men då nätuttaget stod på 150 volt när jag testade i en 220 volts ledning så blev ju rören redigt varma!! men jag ställde fort över till 220 och då blev dom bara lite halvvarma! ljumna!

skall byta alla rör i radion och eventuellt byta chassi! så kan man va lite mer estetisk på samma gång :badgrin:
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Byta chassi?
philbil

Inlägg av philbil »

nää inget byte av chassi men man får ju ideer ibland! det blir philips möbeln men jag ska lacka upp den och göra ordning det lite mer! är ganska slitet! MEN FÖRST SKA RADION FUNKA! :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bilder! Och en lista på rör och gärna lista på ingående elektrolytkondingar.
Jag har en del rör som kanske kan passa om du behöver byta.
philbil

Inlägg av philbil »

nice rör har jag redan hittat är just dom där små kondingarna ska ta bild på kondingarna! radion ligger på blocket nu i alla fall! har nämligen hittat en med FM/AM sändare som funkade för 50 spänn en rörradio :D
är ju en vääldigt fin radio men grammofonen är ju sådär! och volymratten på sidan vrider inte om potten så den funkar inte heller! menmen ska se om nån vill byta den mot en lite mindre radio kanske :D
annars gör jag iordning den!

en fråga till bara! ser att det står KV1-5 vad får man in på dem näten?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

KV 1-5 är troligen fem olika kortvågsband.
Skriv svar