Ska en SSR vara så här dålig?
Ska en SSR vara så här dålig?
Kopplade in ett 12V 25A nätagg till min nya hotbed med en SSR i serie. Styrt av kontrollerkortet till printern.
För enkelhetens skull så skruvade jag fast SSR'en på nätagget då hålen passade perfekt.
Medans jag väntade på att tempen skulle gå upp, så kände jag på på nätagget och märkte att det var varmt.
Det visade sig att jag tappade 2.5 volt över SSR'en vid 9.75A.
Kopplade loss och mätte upp spänningsfallet till 0.44V vid 1A och 1,90V vid 5A.
Ska ett SSR vara så här dålig? Märkströmmen är 80A.
Det verkar ju inte vara en FET utgång på den här men det är förstås en tjingtjong med beteckningen JGX-80DD
Dessutom så slår den inte av om man kopplar bort input.
Får det verkligen vara så här dåligt?
För enkelhetens skull så skruvade jag fast SSR'en på nätagget då hålen passade perfekt.
Medans jag väntade på att tempen skulle gå upp, så kände jag på på nätagget och märkte att det var varmt.
Det verkar ju inte vara en FET utgång på den här men det är förstås en tjingtjong med beteckningen JGX-80DD
- Klas-Kenny
Re: Ska en SSR vara så här dålig?
Låter som att den vore värd att plocka isär och se vad som finns i! 

SSR har högre förluster än man förväntar sig. Jag blev själv lurad av detta, byggde in en SSR från sodjan (som är av bra kvalitet), med en pid-regulator i en hyfsat stor plastlåda ca 20x30x20.
Använde det hela för att reglera ett värmeelement på 230V 10A. Döm av min förvåning när det började lukta varm plast. Det gick inte komma undan en rejäl kylfläns.
Använde det hela för att reglera ett värmeelement på 230V 10A. Döm av min förvåning när det började lukta varm plast. Det gick inte komma undan en rejäl kylfläns.
Jag kollade på crydom's hemsida på datablad och hittade att en motsvarande skulle vid märkströmmen 80A ha 0.7V
7W är ju lite bättre än 25W. Fast priserna på crydoms grejer på ELFA är ju löjeväckande.
Funderar på att kolla upp vilken fet som sitter på kortet och om det pallar 15A så kommer jag att förstärka ledarbanorna och skippa den pjuttiga kontakten som sitter där nu.
7W är ju lite bättre än 25W. Fast priserna på crydoms grejer på ELFA är ju löjeväckande.
Funderar på att kolla upp vilken fet som sitter på kortet och om det pallar 15A så kommer jag att förstärka ledarbanorna och skippa den pjuttiga kontakten som sitter där nu.
En googlesökning efter modellnumret hittade denna tråden på vårt forum där någon annan klagar över spänningsfallet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=62778
Tror inte det. Kabeln från hotbeden är nån meter lång och är nog 0.75 ialla fall.säter skrev:Är det troligt att förlusterna är i ledningsbanorna?
Övriga tåtar är korta och grövre.
-
Är den FET baserad ökar Rdson m temp(ingen kylfläns) och därmed spänningsfallet, annars är den troligen IGBT baserad och då har du 1,5-2 Vce(sat) oavsett ström.
kolla upp Honks försäljningstrådar, han har pheta fetar.
kolla upp Honks försäljningstrådar, han har pheta fetar.
Jo jag gjorde samma sak och vad hittade jag som första entrykimmen skrev:En googlesökning efter modellnumret hittade denna tråden på vårt forum där någon annan klagar över spänningsfallet:

Synd att jag inte gjorde det innan jag beställde två

-
Kan det vara så att nätdelen inte har 230V primär?stenD skrev:Kopplade in ett 12V 25A nätagg till min nya hotbed med en SSR i serie. Styrt av kontrollerkortet till printern.
En SSR behöver AC för att slå ifrån. Den slår till och från vid nollgenomgångarna.
Lite otydlig beskrivning av vad som nätdelen har för inspänning, kan du komplettera med det så går det lättare att tala om vad som är problemet. Är det 12 V AC in kan det vara väl låg spänning för att den ska fungera bra.
Mindmapper: en SSR behöver verkligen inte bestå av TRIAC! De finns med MOSFET osv. så de kan fungera alldeles fint med DC.
Det är en DC/DC SSR. Det är nätaggets 12V som kopplas till/från hotbeden VIA SSR'en.Mindmapper skrev:Kan det vara så att nätdelen inte har 230V primär?stenD skrev:Kopplade in ett 12V 25A nätagg till min nya hotbed med en SSR i serie. Styrt av kontrollerkortet till printern.
En SSR behöver AC för att slå ifrån. Den slår till och från vid nollgenomgångarna.
Lite otydlig beskrivning av vad som nätdelen har för inspänning, kan du komplettera med det så går det lättare att tala om vad som är problemet. Är det 12 V AC in kan det vara väl låg spänning för att den ska fungera bra.
Bra artikel det där. 0.2 - 1.5W står det mot mina 2.5W hmm...nifelheim skrev:upp till 1,5watt/Ampere, verkar normalt![]()
http://www.crouzet-ssr.com/english/down ... _WP_HS.pdf
Får väl lov att säga att jag är lite överraskad att det ska vara så mycket förlusteffekt på DC SSR.
Vart har dom FET'ar med RdsOn på några milliohm tagit vägen. Ok högre spänning högre RdsOn det köper jag förstås.
Skulle vara roligt att prova en crydon med samma spec och se vad den tar vid 10A. Kostnaden för dom på ELFA är ju löjlig så det får vara dock.
Jaja, jag köpte skit från kina. Lurad och två paket till att hämta på posten i morron