Rotationssensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

Poängen var nog att bläddra mellan alternativ i menyn, det är effektivare med en vridkontroll än knappar...
klintan

Inlägg av klintan »

oj missförstod nog vad en rotationssensor är.. fattar nu iaf..
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Fast det vorde rätt kul med en riktigt rotations (accelerationssensor) i ett bygge. För att ändra värde på något så tar man tag i hela apparaten och så vrider man sig själv runt runt till rätt värde visas. Då vinklar man ner burken i en halv sekund för att lagra värdet. :-)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

matseng>Dom håller på att forska om just den tekniken till mobiltelefoner. Så istället för att trycka på knappar så lutar man mobilen åt det hållet man vill.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Finns det inte såna styrdosor till tvspel/pc redan?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

RDX* skrev:matseng>Dom håller på att forska om just den tekniken till mobiltelefoner. Så istället för att trycka på knappar så lutar man mobilen åt det hållet man vill.
Låter högst oanvändarvänligt. Två scenerois: :-)

Jag vill ringa till mamma. I vilken riktning hon finns i dag? Jo just det , hon åkte till Japan i går, borde bli öster ut. Det borde vara åt det hållet. Pekar....

Det kanske blir som dom där spelen där man har en liten kula som kan ska vicka sig runt i en labyrint med. Först ska man få ner den virtuella kulan i 0-hålet, sedan i 7-hålet och i 0-hållet och i 5-hålet osv osv. Missar man en får man börja om från början.

---

Fast det kanske finns nåt annat och bättre sätt att lösa det på.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

matseng> Jag syftade inte på att man ringde till någon i den riktningen man rikta mobilen. Utan jag syftade på att man bläddra mellan menyerna med hjälp av att luta mobilen. Man jag vet inte om ens mobiltillverkarna planerar att använda det, jag läste bara om det i en forskarrapport som utträdde möjligheten till att använda acceleratorer till interface i mobiler/handdatorer.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

$tiff> Om du vill ha lite annorlunda interface så kanske denna är något?

Skjut-/tryckströmställare ( 35-665-02 )
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> RDX*

Ja, den var lite tuff. Men 35-665-44 var snäppet coolare isåf.

Sen finns det ju rotationssensorer med tryck. Också trevligt, om man får det att fungera :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

- suck -

Nu har jag försökt och försökt och försökt att lösa det här genom programvaran, men kommer inte fram till en bra lösning. Det som är lite underligt är att jag kan få till ett bra program, men hur jag än vrider så räknar min variabel bara uppåt :humm:

Så här ser pulserna ut:

Kod: Markera allt

Clockwise

A                Binary
--      ----       
  |    |    
   ----          10011
B
----      --     11001
    |    |  
     ----

Counterclockwise

A               Binary
----      --
    |    |
     ----       11001
B
--      ----    10011
  |    |
   ----
Jag har sparkat igång oscilloskopet (det har vaknat från sin vinterdvala, det slutade fungera i slutet av förra året :humm: :humf: ) och mätt att en ganska normal salva av pulser har en dal på ca 15ms och överlappningen är sisådär 5ms, bara för att få en uppskattning av hur kritisk tiden är.

Nu ska jag ut och simma bland de andra metoderna...
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Vi använder en likadan rotationssensor fast med tryckknapp i en automatik vi har. Där har vi ett timerinterrupt en gång per millisekund där man jämför det nuvarande läget med det förra. Detta funkar bra utan problem.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Rotation med tryck? är det en sån som man kan trycka på och då drar den en utgång hög eller? Verkar vettigt vrid, tryck för att välja.
Om man kollar en gång per millisekund så borde man ju ha massa tid! det är ju hela 1000 instruktioner i 4 MHz.
Hur skriver man till en lcd i asembler? Vore trevligt med en seriell så man slipper en massa pinnar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu drar jag upp en urgammal tråd, men jag håller på med samma grejj.

$tiff: Fick du det att fungera? Hur gjorde du?
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Jag har fått fart på ett bra sätt att läsa av den. :)

Jag körde på den lösningen med flip-flop/AND. Och så OR:ade jag ihop de två pulsutgångarna och lät utgången från OR-grinden gå till INT-pinnen på PIC:en. De två pulsutgångarna till valfria pinnar.

Fungerar väldigt bra faktiskt, den verkar inte missa en enda puls, även om man snurrar väldigt fort. Använde PIC med 20MHz kristall.

Den lösningen rekomenderas av mig, iaf :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter mycket bra! :tumupp:

Tack. :)

Hm, den enda flipflop jag hade var 74LS374 med 4st flipflopar, lite lyx kanske, men vad gör man... Har tyvärr inga NAND'ar med tre ingångar, annars kunde man bygga en D-flipflop av sådana.
Skriv svar