Tjocklek plexi.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Redur

Tjocklek plexi.

Inlägg av Redur »

Hejsan på er alla morgonpigga.

Jag skall göra en sak med lite plexi,, skall blästra ut ett mönster på en skiva för att kunna belysa det med lysdioder sedan.
Hur tjock skall jag använda,, lysdioderna är högintensitiva blå, på 5mm skulle jag kunna tänka mig, hur tjock skall då skivan vara?

hitta dessa på classe:
34-1359 2,0mm 20x30cm 29,00st.
34-1360 3mm 20x30cm 39,00st.
34-1361 4mm 15x20cm 29,00st.
34-1363 8mm 15x20cm 49,00st.

Måste jag ha en skiva som är tjockare än lysisen för att det skall bli bra?(jag borrar in små hål i sidan och stoppar in lysisen där väl?)
-----------
EDIT: självklart skall storleken vara i cm,, hehe. tidigt på morgonen när jag skrev :roll:
Senast redigerad av Redur 10 januari 2006, 08:16:22, redigerad totalt 1 gång.
AndersL
EF Sponsor

Inlägg av AndersL »

Tjocklek i mm, storlek i cm. Annars blir det så väldigt små bitar... Kan vara svårt att borra in i sidan på plexi, kanske räcker om lysdioden har en plan yta eller bara lyser mot kanten?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Borra inte in LED'na, slipa dom plana på toppen och sätt fast dom med superlim. I tjocklek hade jag inte vald under 4mm.
EinarsLilleGosse
Kontakt:

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Själv borrar jag in i sidorna, använder 6mm plexi till 5mm lysdioder.
Jag har gjort en borrmall med borrbussningar för att komma i centrum.
Skall man borra utan mallar så rekommenderar jag att spänna fast 2 träklossar på varsin sida om plexit medans man borrar så spricker det inte så lätt. Det funkar med vanliga borr för metall men de måste vara fräscha.
Jag borrar ca 50 hål sen slänger jag borret. Det degar sig gärna när det blir ovasst.
//Janne
Redur

Inlägg av Redur »

Både borra och inte borra...
Jag väntar och ser vad fler svarar. hmmmmm.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det går alldeles utmärkt att borra i plexi, "har själv borrat över 4000hål under det senaste året" :wink:

Vid förlåg hastighet så hugger borret & spärcker plexit.
Vid för hög hastighet så smälter plexit & kläggar igen!.
Så det optimala är att ha ett medelvarvtal & sedan så matar man med ett väldigt lätt tryck i omgångar & detta ska göras undertiden man blaskar på rikligt med vatten som kylning!.
Redur

Inlägg av Redur »

Hehe, vad är medelvarvtal?
frågan är om man skall ta sin dremelkopia som går bra att varvtals styra eller om man skall ha borrstativet med vanliga borrmaskinen,, svårt kanske att få ett exakt rakt hål om man kör med dremelkopian.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Matning & varvtal är ju beroende av vartandra, men låt säga runt 2000rpm sen så får du prova dig fram till en matning som känns säker!.
& självklart så ska du använda pelarborren om du har möjlighet!.
Men som sagt så får du öva dig lite innan så du får in kännslan & glöm inte vattnet!.
Redur

Inlägg av Redur »

utan vatten dör kroppen och fiskarna..
skall köpa lite mer än jag behöver och labba lite.
Så dyrt är materialet inte ju,, man måste få misslyckas för att kunna lyckas...

Men hur skall jag lösa kylningen... det blir nästa projekt,, räcker det att det "rinner" på borret/materialet?
För då skulle jag ju kunna ha en liten pump och ett kärl nedanför.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Japp, eller att du mutar någon granne som kan står med en sprayflaska & blaska!.
Redur

Inlägg av Redur »

Kanske kan få lillgrabben min att göra det, eller så kanske han springer runt och äter upp mina skruvar, hmm ingen bra ide..

Sambon får ställa upp någon minut..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl borrets radialhastighet som är det intressanta. Lägre varvtal för att större borr med andra ord.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Matningen är viktig också, så att borret inte överbelastas eller får onödig värmeutveckling. Fick ett tips av en kompis att slipa ner ena skäret när hål skall tas upp för hand i tunna material. Detta medför om materialet är mjukt så fås ändå ett runt hål, är materialet sprött så undviks risken för kast och sprickbildning när borret går igenom.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det jag brukar göra om jag skall borra i plexiglas är att slipa om borret så det får en spetsigare vinkel. Har hört från en lärare i skolan att det var bra att göra det men kommer dock inte ihåg varför men det funkar och jag har än så länge inte spräckt någon plexiglas bit. vad jag märkt så behövs det inte så mycket vatten beroende på borr diameter och matningshastighet så säg kanske en droppe i sekunden eller någonting sådant. det behövs inte så mycket vatten har jag märkt om man matar lugnt och försiktigt. Är området runt hålet eller sidorna riktigt varma så måste man öka vattenmängden omgående och/eller minska matarhastigheten. Gäller också om borret skulle vara väldigt varmt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där med eggvinkel är en hel vetenskap. Optimal vinkel är olika för olika material.
Skriv svar