Förslag på enkel portabel kommunikationsenhet

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
cazz

Förslag på enkel portabel kommunikationsenhet

Inlägg av cazz »

Wow, snacka om kryptisk rubrik men kommer inte på någon bra just nu :)

Det är så att jag brukar hjälpa till en ljudtekniker ibland, det är ingen storproduktion eller sådant.
Men det är först svårt att prata med personen p.g.a ljudnivån eftersom jag har inte lust att skrika på personen.
Sedan sitter han ca 1-2 meter ifrån mig för han sitter vid sitt mixerbord och jag sitter vid ljusbordet.

Tanken har då slagit mig att om vi båda har headset så kan vi prata med varandra.
Sedan spånar jag vidare att han kör med hörlurar ibland för att höra och ställa in sakerna rätt så måste då ha ett system som gör att
han hör musiken och samtidigt mig.
Han styr ju ljudet från mixen så går det då inte sätta en volymkontroll som går till "enheten" som bara sköter ljudet för våran kommunikation
och bara pararellkoppla hans hörlurar till hans mixerbord??

Om det är nu så enkelt så vad ska jag bygga min "enhet" på??
Senast redigerad av cazz 8 november 2013, 23:12:21, redigerad totalt 1 gång.
RoPa

Re: Portabel enkel kommunikation enhet

Inlägg av RoPa »

Tja, ett trådlöst intercom med headset skulle ju funka fint att börja med.

Den han har får ni "modda" så att hörlurssignalen går att splitta ut och lägga in på mixerbordet, alternativt att den läggs in i en signal mixer tillsammans med utgången från mixerbordet för att sedan matas till hans lurar.
Hans mick får ni "mecka" om från intercom headset till hans hörlurar, borde gå att göra.

Om han även ska kunna lämna mixerbordet och fortsatt ha intercom med sig är det nog bättre att mixa ihop signalen från mixern med den från intercom i en liten "combiner" som han bär med sig. I den ska då signalen från mixerbordet tas in med lämplig kontakt, kanske tele, så han kan ha en tele/tele kabel i mixern och bara "plugga ur sig" när han går iväg.

Eller något annat...

(PS. ställ in klockan i datorn eller sätt rätt timezone i forumet)
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Tack fast så hightek som trådlöst tror jag inte det behövs.
Misstänker att köra trådlöst är extremt mycket svårare att göra
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Borde kunna gå med ett vanligt MC-intercom som har ingång för radio... Då får du lite reducering av störande ljud som annars tas upp i micken också (eventuellt, den är ju gjord för satt recucera vägbrus).
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Är det ett "riktigt" mixerbord ät det väl bara koppla varsin mik på två reglar, kör ut dem i lurarna men inte i master. Problemet löst!
:)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Förslag på bättre rubrik: "Förslag på enkel portabel kommunikationsenhet"
Användarvisningsbild
cazz

Re: Förslag på enkel portabel kommunikationsenhet

Inlägg av cazz »

Faktist MC-intercom är en riktigt bra ide om man ska köpa en färdig så den kan man ha som sista utvägen.

Jo men ibland räcker inte alla reglagen
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Eller så kör man med ett "partyline-intercom" som är konstruerat och avsett för just liknande situationer och som hela branschen utan undantag använder... ;-)

T.ex. ett Clear-Com eller ASL intercom...

Eller om man vill bygga eget: http://www.rcrowley.com/comclone/

Största problemet är att ljudteknikern inte kommer att vilja ha lurar på sig hela tiden.
Är han seriös så lyssnar han på utljudet och kanske använder lurarna 2% av tiden.
Visst har man en call-funktion i dom där systemen men det är av erfarenhet svårt att få till bra kommunikation med just FOH-ljud.
Men från LD till följe och dimmerman m.m. används detta flitigt.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Jo man har ju inte på den hela tiden

Fast jag tänkte kanske slå två flugor i en smäll eftersom jag vet en som vill ha ett intercom system till ett 3 kamera system (varje kameraman har sin och kontrollbordet har en)

Ska erkänna den som du visade är något riktigt häftigt, kanske väldigt overkill för mig men inte för den personen som jag pratade om ovanför.

Finns ju enklare headset där man använder ena örat och kan lätt ta bort och sätta den mot öran när man behöver lyssna med båda öronen.

Teknisk sett för att vara basic kan man ha två små förstärkare, en på var plats, micken går till förstärkaren som går över en ledning till volymkontroll som går till hörluren och visa versa.

Tack för informationen, nu har man lite mer att gå på
bellasoda

Inlägg av bellasoda »

Borde ni inte kunna ha en mixer bara?

Din kompis som uppenbarligen kan mixa ljud borde kunna fixa detta busenkelt.

Ni skulle kunna använda något liknande som den här:
http://www.thomann.de/se/swissonic_zm_4.htm

Din kompis lyssnar då på en mix av det han brukar lyssna på tillsammans med din röst. Din röst hörs ju bara när du pratar. Ni båda kan välja vad/vem ni vill höra.

Den här enheten stödjer 4 ingångar och 4 utgångar, sen kostar den bara 1200:-, skulle ni behöva stöd för fler personer finns det säkert dyrare produkter med fler in-/utgångar.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Klart intressant som man kan påpeka
Tanken är ju att den ska vara portabel för ibland är det andra saker som sköter en bara ljud och har man inte tillgång till hans fina mixer.

Sedan är det roligare att bygga ;)
Skriv svar