Laddnings regulator
v-g - Jag har en inverter till 220v bak i bilen som jag driver fordonsdatorn med, och det funkar bra att köra den även när bilen står stilla med motorn avstängd så att säga, MEN när man startar bilen sjunker spänningen under det värde invertern har som lägsta spänning och då stänger den av sig vilket ju får till följd att datorn dör, inte så kul.
Därav att jag vill ha ett "eget" till den bak i bilen, men samtigt kunna ladda den när bilens batteri laddas. Och kunna koppla bort extra batteriet när jag startar bilen.
Därav att jag vill ha ett "eget" till den bak i bilen, men samtigt kunna ladda den när bilens batteri laddas. Och kunna koppla bort extra batteriet när jag startar bilen.
Du kan ju parallelkoppla flera relän bara.
Passa dig dock bara för att micka FÖR mycket med d+ från generatorn den är inte avsedd för FÖR stora strömmar, kanske ett relä där med?
Laddströmmen blir sällan så stor som generatorn är specad till tänk på att alla förbrukare ska ha sitt med innan laddspänningen.
danei:Det är sällan en bilgenerator utan DYR laddregulator ger 14,4 volt. Mina bilar ger och har gett allt mellan 13-14 volt då mycket beroende på belastning. Med bilstereo på bra ös så orkade inte ens en 90A generator med att hålla över 12V, denna var då försedd med DYR laddregulator.
Passa dig dock bara för att micka FÖR mycket med d+ från generatorn den är inte avsedd för FÖR stora strömmar, kanske ett relä där med?
Laddströmmen blir sällan så stor som generatorn är specad till tänk på att alla förbrukare ska ha sitt med innan laddspänningen.
danei:Det är sällan en bilgenerator utan DYR laddregulator ger 14,4 volt. Mina bilar ger och har gett allt mellan 13-14 volt då mycket beroende på belastning. Med bilstereo på bra ös så orkade inte ens en 90A generator med att hålla över 12V, denna var då försedd med DYR laddregulator.
Redur skrev:Har svårt att hitta kraftiga relän.
30-40A från tex biltema är lätt att få tag i.
Annars är det elfa som har ett som klarar 100A, men kostar 513+moms
Men 30-40 A kan räcka det med, om du inte suger ur extrabatteriet rejält.Sparkz skrev:Det går att hitta relän som klarar 70 A eller mer, kolla på skroten efter glödrelä till dieselbilar.
Jag har kopplat in ett extrabatteri i bagagen för mitt slutsteg. Jag har kopplat ungefär så som Sparkz har gjort i sin ritning, men jag har en 100A säkring vid varje batteri. Dom skulle jag inte våga hoppa över, inte så roligt om kabeln går av vid tex en krock.
Jag köpte ett 180A relä av den lokala bilelektrikern, jag känner honom så jag fick ganska bra pris men jag tror inte att det va så dyrt, tror inte ens det va halva Elfas pris.
Han sa också att dioderna vid D+ tål 1A så mer ska man inte ta ut totalt. Mitt 180A relä drar ca 0,3A. Inga problem att driva det direkt förrutom att laddningslampan lyser väldigt svagt, men det ska åtgärdas någon gång i framtiden
Jag köpte ett 180A relä av den lokala bilelektrikern, jag känner honom så jag fick ganska bra pris men jag tror inte att det va så dyrt, tror inte ens det va halva Elfas pris.
Han sa också att dioderna vid D+ tål 1A så mer ska man inte ta ut totalt. Mitt 180A relä drar ca 0,3A. Inga problem att driva det direkt förrutom att laddningslampan lyser väldigt svagt, men det ska åtgärdas någon gång i framtiden

danei:Spänning!= ström
Jag antar att generatormärkningen är ett ungefärligt maxvärde. Fast förbrukare såsom lyse, tändning osv drar ju en hel del ström som "subtraheras" från den ström som möjligen kan gå "bakåt".
De flesta bilar har inte över 55Ah generator heller. Så 40A relä "borde" räcka.
Han vill ju inte lasta något som drar mycket "peak"ström utan en "snäll" applikation som drar lite ström.
Anledningen att jag frågade huruvida extrabatteriets användning är just detta för tex slutsteg måste man ha ett rejält relä!

De flesta bilar har inte över 55Ah generator heller. Så 40A relä "borde" räcka.
Han vill ju inte lasta något som drar mycket "peak"ström utan en "snäll" applikation som drar lite ström.

Anledningen att jag frågade huruvida extrabatteriets användning är just detta för tex slutsteg måste man ha ett rejält relä!
Sparkz - Nä så slut bör inte batteriet bli, då invertern kopplar bort sig själv när spänningen sjunker under 12volt eller nått sånt,, när den slår av så stiger spänningen någon volt igen,, det är bara att jag var rädd att få en strömspik från start till last batteri när mitt relä drar, och om denna strömen isf skulle bli över 40A. Jan kan ju prova koppla in batteriet nu direkt på start batteriet och mäta vad jag får för stromstyrka nu,, kan ju vara bra att ha som riktvärde. Om jag har en multimeter som mäter så stora strömmar dvs,, *suck*
Vikingen - Säkringar skall man alltig ha
typ som kådisar...
v-g - nu är detta en diesel så den bör ha lite kraftigare generator,, glödstift och sådant drar en det soppa från batteriet om man säger så *sluuuurp*
Vikingen - Säkringar skall man alltig ha

v-g - nu är detta en diesel så den bör ha lite kraftigare generator,, glödstift och sådant drar en det soppa från batteriet om man säger så *sluuuurp*
Redur:Diesel är det enda rätta. Fast jag tror inte det blir så våldsamt mycket mera Ah till batteri-2 för det du har ju oftast rätt mycket kraftigare batteri också!
Kör själv diesel bara för att det luktar så gott! Den laddar fint fö om man bortser från sista månaden (batteriet verkar vara påväg mot de sälla jaktmarkerna och jag vill köpa skojjigare saker!)
Kör själv diesel bara för att det luktar så gott! Den laddar fint fö om man bortser från sista månaden (batteriet verkar vara påväg mot de sälla jaktmarkerna och jag vill köpa skojjigare saker!)
v-g - Ahhhhh, en till diesel älskare... skulle nästan kunna lukta på det hela dagen. I julas när mina föräldrar var nere ifrån jämtland så skulle jag flytta bilen så dom fick plats med husbilen,, så startade jag bilen och började skrapa rutor. Styvfar sprang fram och tebax bakom bilen, vad gör du frågade jag. Jag letar efter ett bra ställe där det luktar mest sade han
. (han kör med diesel).
Har inte kollat vad det är för batteri,, men mellan 88-92Ah skall det ligga på. Bör man ha samma Ah på båda batterina för att inte ladda sönder det batteriet med lägre Ah ?

Har inte kollat vad det är för batteri,, men mellan 88-92Ah skall det ligga på. Bör man ha samma Ah på båda batterina för att inte ladda sönder det batteriet med lägre Ah ?