Classes trådlösa högtalare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Classes trådlösa högtalare

Inlägg av AndersG »

Då vi byggde huset en gång i tiden drog jag högtalarkabel till strategiska ställen, dock ej överallt. Har ett rum (biblioteket) som även är mitt arbetsrum. Månne Classes trådlösa skulle funka? Stereon står en våning upp, trähus.

Artikelnummer 38-2371 Trådlösa högtalare
Josasp

Re: Classes trådlösa högtalare

Inlägg av Josasp »

Känns som att de skulle fungera, men säkert låter skräp.

Skulle jag behöva köra ljud trådlöst skulle jag nog göra det med en fm-sändare till en förstärkare med fm-mottagare, alt en lite fm-mottagare till en TA2020 förstärkare. Har för mig jag sett några TA2020 eller TA2424 baserade med fm-mottagare på eBay.

Kan vara så att du behöver en sändare med lite mer kräm än en vanlig bil-skräp-sändare, men ibland räcker det med en gammal radioantenn på rätt ställe i sändarna för att få dom användbara.

Annat alterativ är att du letar ett trådlöst länk kit med ett par fm-dosor.

Då kan du ju använda vilka högtalare och förstärkare du vill, skulle inte lita på något skräp från Clas Ohlson om jag kan bygga det bättre själv ;)

Men klart, det är ju en enkel set&forget lösning om du bara vill ha lite utfyllnad i det rummet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det framgår ju inte alls vilken teknik som används, jag köpte ett par trådlösa högtalare på ÖB för några år sen (för att använda som bakre högtalare till surroundljudet till TVn så jag skulle slippa dra kabel).

Det var FM-sändare i alla fall, de gick att köra både på batteri och batterieliminator. Men där slutade fördelarna...

Det var analog sändare och mottagare så bägge högtalarna hade en ratt för fin-tuning som man fick ratta på för att få hjälpligt ljud.

Efter 60 sekunder utan ljud slog sändaren av, då började högtalarna brusa (ingen brusspärr). Hade ju varit trevligare om högtalarna hade slagit av istället för sändaren eller samtidigt som sändaren slog av.

Högtalarna slogs av/på med volymratten, varje gång man slog på dem var man alltså tvungen att se till att ställa dem på samma volym.

Det bästa är väl att gå in på Clas O och fråga och se om man t.o.m. får testa.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag gjode det. De skulle ta hem till nästa vecka. Dessa är 800-någonting MHz och har automatisk kanalinställning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilken budget har du? Följde din länk och fick då träff på högtalare från MediaMarkt för ~5000:-, dom körde blåtand antar jag och såg seriösa ut. Gissar att det finns ett antal trådlösa lösningar om man börjar leta och som mest troligt låter bättre än Classes(?) men du kanske inte kräver "HiFi" utan bara okej ljud?

PS. du kan ju kolla med HiFi-butiken, dom brukar ha bra prylar till skapliga priser...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Blåtand i den variant som har 10 - 22mW ut?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vilken budget har du? Följde din länk och fick då träff på högtalare från MediaMarkt för ~5000:-, dom körde blåtand antar jag och såg seriösa ut. Gissar att det finns ett antal trådlösa lösningar om man börjar leta och som mest troligt låter bättre än Classes(?) men du kanske inte kräver "HiFi" utan bara okej ljud?
Okej ljud räcker som bakgrundsmusik till arbetet. 600€ är litet att ta i... Verkar dock vara en bra högtalare annars.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

netrunner skrev:Blåtand i den variant som har 10 - 22mW ut?
Vad menar du?
BLUE AURA WS10i - Svart
Exceptionellt ljud med endast 120mm djup.
Perfekt för köket, sovrummet eller ditt hemmakontor. Den sitter elegant på toppen av det vinklade bordstället av gummi för optimal ljudkvalitet. Anslut din MP3-spelare eller annan källa för att höra utmärkt akustik och tydliga, detaljerade toner av denna fantastiska högtalare.
Trådlöst
Högtalaren är försedd med en signalmottagare som tillåter att man skickar ljudsignalen trådlöst från en signalkälla genom att lägga till "WST Blue Aura transmitter".
Tekniska egenskaper Typ: Surround/stativ-högtalare
Artikelnummer: 1186282

Högtalare Antal högtalare: 1st
Trådlös högtalare: Ja
Effekt: 2 x 18W
Frekvensomfång (Satellit): 50 - 22.000 Hz

Allmänna egenskaper Bredd Huvudenhet: 320 mm
Höjd Huvudenhet: 200 mm
Djup Huvudenhet: 120 mm
Färg: Svart
Vikt (Kg): 3,9 per enhet
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

BlueTooth får inte ha högre sändareffekt än max 100mW men om den ovan har det eller lägre som tex runt nämnda 10mW vet jag ej, den har i alla fall knappast 2x18W som sändareffekt. :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Varför skulle det vara intressant att ta upp sändareffekt på uppkopplingen när man pratar högtalare? Bara fånigt att ens ta upp det, och bara idioter tror väl att MediaMarkt menar sändareffekt när dom skriver 2 x 18W för en högtalare, eller? :foliehatt:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Fick ett tips om AudioPros trådlösa, skall kolla dem på Elgiganten i morgon
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PeterH skrev:Varför skulle det vara intressant att ta upp sändareffekt på uppkopplingen när man pratar högtalare? Bara fånigt att ens ta upp det, och bara idioter tror väl att MediaMarkt menar sändareffekt när dom skriver 2 x 18W för en högtalare, eller? :foliehatt:
Kan nog sätta en 100-lapp på att någon fjortis någon gång klagat till deras kundtjänst för den inte klarade att gå till kompisen i nästa kvarter då den ju hade 36W samlad effekt. :roll:

Anledningen till att i all fall jag tog upp sändareffekt var för att TS ville att det skulle gå igenom från andra våningen men då BlueTooth inte för sällan brukar ligga på runt 10mW för kortare avstånd så kan det ev vara ett gränsfall så det hade varit bra att veta vad den egentligen putsar ut då det ju förstås givetvis inte är 36W därav min smiley.

Sådana här är inte för sällan gjorda för att man inte skall behöva ha en hörlurssladd från stereon/TVn som är max en 4 - 6 meter bort eller så och således inte behöver några större sändareffekter, vilket är något som man kan behöva tänka på ibland.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Varför köra trådlöst? Varför inte en ny stereo som är stand alone?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Varför inte en ny stereo som är stand alone?
En helt ny stereo? Mja, måste ha plats för den oxå... Ett trådlöst AudioProkit kostar över 800€...

Men, hur skulle det vara med dessa: 2.5G Wireless Transmission Kits Audio Video AV Transmitter Receiver - Black
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Finns små platta saker som monteras på väggen om man så vill.

Annars Sonos Play:1 med en bridge skulle kunna vara något, http://www.hifiklubben.se/kampanj/20131 ... med-musik/
Skriv svar