Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433

Berätta om dina pågående projekt.
Shunt

Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr

Inlägg av Shunt »

Om jag får fråga; vad behövs för komponenter för att bygga puls-räknaren?
Och ett kopplingsschema skulle uppskattas, (om du har tid naturligtvis).

Jag upptäckte igår att min fjärrvärmecentral blinkar i IR också. Tyvärr bara 1 puls/kWh vilket gör det lite meningslöst att räkna dem. Blir inte många per dag ens när det är som kallast.
Däremot fick jag papper på att min vattenmätare ska bytas ut inom nån vecka, så får väl hoppas på en modell som går läsa av.
berra2323

Inlägg av berra2323 »

Tja!

Någon som har lust att hjälpa en totalt nybörjare?
Är som sagt väldigt nybörjare så jag vet inte riktigt vad/var jag skall leta. Men skriver av mig lite i hopp om att någon kanske förstår.

Fick prylarna igår å mecklade ihop det på ett labbkort enligt kopplingsschema >= 0.7 med en DS18B20 och laddade pic:en med esic_clone-0.9.3.X-production.hex men inte mycket händer:

1. Lysdioden blinkar aldrig.
2. Spänningen ligger på DQ ligger alltid på 1.565 under 5min test.
3. Spänningen på GP2 (Pin5) är alltid 0 under 5min test.
4. Spänningen på GP1 (Pin6) är alltid 0 under 5min test.

-Har bett polarn glutta på kopplingarna också å enligt båda så verkar det vara rätt.
-Har inte testat med tellsticken ännu för jag tyckte det borde komma något mätbart på GP1 eller GP2 för att det skall hända något fast det kanske är snabba pryttlar som min fluke inte klarar av att uppfatta.
-Läste i databladet för DS18B20 å vad jag förstod så skulle spänningen vara minst 3.0 volt där. Beror mina 1.565 på att GP4 aldrig öppnar då eller är min DS18B20 trasiga (Testat med tre olika)?
-Skall Dioden blinka något vid start eller är det bara vid data trafik.
-Har testat att ladda PIC å även läsa tillbaka ifrån PIC å det verkar ju som att den laddar med data. Trocklade mig igenom PIC Kit 2 lektionern för att i alla fall förstå mig på något å testa ifall jag gjorde något fel vid programeringen av PIC:en efter som allt verkar dött.

Mvh
Björn Kallin
Pixi
Kontakt:

Inlägg av Pixi »

Mina blinkar 3 snabba. När man ansluter power till dom.
Kör med 5 volt trafo
berra2323

Inlägg av berra2323 »

Det får jag testa körde 3,6 på trafon för jag tyckte databladet för pic:en muttrade om att ocilatorn hade olika frekvenser vid olika spänningar. Kör du den senaste versionen av hex filen?

Spännings matar du temp givarna separat eller kör du bara dq å jord?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Parasitmode stöds inte. Spänningsmatning är ett krav.

När det gäller frekvens/spänning så anger databladet minsta tillåtna spänning vid olika frekvenser. För 4MHz så krävs minst 3V. Har du 5V så kör med det.
Led:en blinkar endast om den får svar från någon givare.
Prova med att toggla pir-ingången mellan vdd och gnd. Då borde led:en blinka.
berra2323

Re: Sv: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och R

Inlägg av berra2323 »

Tackar å bockar för snabba svar skall testa imorgon då prylarna är på jobbet.
berra2323

Inlägg av berra2323 »

Lånade DS18B20 givare av en polare som jag vet fungerar, ökade på spänningen till 5v och anslöt Vdd på DS18B20 men inget händer.
Ändra delay tiden till 30sekunder å compilerade om men fungerade inte heller.

Testade att toggla pir (GP3) mellan Vdd å gnd då blinkade lysdioden å kunde se tre snabba spännings ökningar på GP3 och lysdioden blinkade till.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Kan du ta en bild på hur du kopplat in ds18b20? Eller i alla fall rita en bild.
Att leden blinkar visar att du programmerat picen korrekt.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Tänk på att det är lätt att luras att transmitterns jord är GND, men det är det inte.
...om du nu råkat använda den som jordpunkt till din ds18b20.
berra2323

Inlägg av berra2323 »

Wtf hittade det nu.

Kollade noga på temgivarna å det stod ds1820 på dom.
Sorry för all spam i tråden drar till kjell på lunchen å köper en så man kan testa i alla fall, var ju grymt dyra där.

Edit:
Konstigt nog så fungerade det utmärkt när man använde rätt givare.
Senast redigerad av berra2323 21 november 2013, 14:37:12, redigerad totalt 1 gång.
wiero

Inlägg av wiero »

Jag ser du har designat en PCB. Har du gerber filer på kortet som man kan ta del av?
Tänkte beställa ett gäng från seeedstudio isf.
Shunt

Inlägg av Shunt »

Ska inte kapa tråden, men tänkte bara säga att det blev lite inhandlat idag (bland annat ett av de nya Arduino startpaketen), och lite annat smått och gott för att komma igång.

Provat både en TSOP38238 och en TSOP4838 enligt http://learn.adafruit.com/ir-sensor. Båda fungerade fint på både 5v och 3.3v från Arduinon, men bara TSOP4838:an reagerade när jag bytte till 3st AAA. Kanske ett annat motstånd (använde 560 ohm), eller nåt. Jag har mycket grundläggande att lära mig. Mycket troligt att sensorn reagerade även om min led förblev släckt.

4838:an var rätt känslig, min led blinkade till bara jag mätte spänningen. Däremot fungerade den hur fint som helst när jag testade den mot min elmätare (på 3x AAA). Tyvärr är det riktigt kallt ute, och hockeyn började, så får leka mer i helgen.

Jag har säkert missat en hel del uppenbart, men... första gången jag rört ett motstånd på 20 år. :)

Nu väntar jag bara på min Pickit2... en kollega på jobbet har en han inte använder längre. Tyvärr envisas han med att glömma ta med den, hehe.
Men, får spendera helgen på att gå igenom de projekt som följde med Arduinon, samt plugga på wiki:n här.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Shunt skrev:Ska inte kapa tråden, men tänkte bara säga att det blev lite inhandlat idag (bland annat ett av de nya Arduino startpaketen), och lite annat smått och gott för att komma igång.

Provat både en TSOP38238 och en TSOP4838 enligt http://learn.adafruit.com/ir-sensor. Båda fungerade fint på både 5v och 3.3v från Arduinon, men bara TSOP4838:an reagerade när jag bytte till 3st AAA. Kanske ett annat motstånd (använde 560 ohm), eller nåt. Jag har mycket grundläggande att lära mig. Mycket troligt att sensorn reagerade även om min led förblev släckt.

4838:an var rätt känslig, min led blinkade till bara jag mätte spänningen. Däremot fungerade den hur fint som helst när jag testade den mot min elmätare (på 3x AAA). Tyvärr är det riktigt kallt ute, och hockeyn började, så får leka mer i helgen.

Jag har säkert missat en hel del uppenbart, men... första gången jag rört ett motstånd på 20 år. :)

Nu väntar jag bara på min Pickit2... en kollega på jobbet har en han inte använder längre. Tyvärr envisas han med att glömma ta med den, hehe.
Men, får spendera helgen på att gå igenom de projekt som följde med Arduinon, samt plugga på wiki:n här.
Och vad har något av detta att göra här i den här tråden?
Du måste ha postat i fel projekttråd tror jag.
aril

Inlägg av aril »

ecenier: Har du planer på att sälja PCB för ickehändiga som vill få ett snyggt bygge och känslan av att ha tillverkat något själv (trots att du gjort allt arbete bakom)?
Har beställt hem komponenter, men börjar så smått inse att det kanske dröjer innan det blir något bygge, och framförallt lär det dröja innan det blir ett någorlunda snyggt bygge.
Shunt

Inlägg av Shunt »

ecenier skrev:Och vad har något av detta att göra här i den här tråden?
Du måste ha postat i fel projekttråd tror jag.
Ber om ursäkt, tänkte det mest som en kommentar till ditt nuvarande projekt om pulsräknare till elmätare. Som sagt i en tidigare post, det skulle kanske vara en ny tråd för det men jag är inte rätt person att dra igång nåt sånt.
Jag plockade hem delar för att börja testa och lära mig något nytt, även om jag nog inser att jag inte kommer få till någon fungerande produkt utan din hjälp, när du är klar med all testning. Ska vara tyst om detta nu, och vänta ivrigt på när du har något mer att dela med dig ang. detta. :)
Skriv svar