9V batteri + LM7805 + ATmega328?
9V batteri + LM7805 + ATmega328?
Planera att bygga en ytterst liten fjärrkontroll som bara ska ha en funktion, att muta en TV när det behövs.
Tanken är att allt ska drivas av 9v batteri då jag bara behöver använda en LM7805 för att få ut 5v som allt drivs med.
Är det rätt antagande?
Sedan undrar jag hur länge kommer ett 9v batteri att räcka om man inte behöver trycka på mute knappen
Tanken är att allt ska drivas av 9v batteri då jag bara behöver använda en LM7805 för att få ut 5v som allt drivs med.
Är det rätt antagande?
Sedan undrar jag hur länge kommer ett 9v batteri att räcka om man inte behöver trycka på mute knappen
Re: 9v batteri + LM7805 + atmega328?
Om mute knappen bryter strömmen från batteriet och processorn skickar mute-kommandot så fort den startar så kommer batteriet räcka mycket länge.
Finns LM7805 med ett annat namn??
Sökte vad sådana kan finnas i sverige men varken eletrokit eller elfa har den så den kanske har ett annat namn?
Sökte vad sådana kan finnas i sverige men varken eletrokit eller elfa har den så den kanske har ett annat namn?
Finns många varianter http://www.electrokit.com/spanningsrregulatorer.c1388 Olika tillverkare har olika prefix (http://en.wikibooks.org/wiki/Practical_ ... ers_Prefix), men det spelar oftast mindre roll.
Personligen hade jag skippat 9V-batteriet + LM7805 och kört det hela på 2-3AA-batterier istället. Både MCUn och IR-leden klarar sig fint på den spänningen (se vanliga fjärrkontroller). Betydligt högre kapacitet i ett AA-batteri och du sparar en komponent.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
om du skall köra hela processorn på 2*1.5 =3v så måste du kanske tänka på att du har en programmerare som lämnar 3v. tex. "avr isp mkii"
om du inte driver hela grejen på 5v när du utvecklar och programmera kretsen såklart. eller blir det någon arduino-klon? med tanke på processortypen?
om du änvänder den interna RC oscillatorn så ändrar den frekvens med matningspänningen.
kul projekt, vill gärna se lite källkod sen. dethär är nämligen något som jag också har tänk att göra men aldrig blivit av.
om du inte driver hela grejen på 5v när du utvecklar och programmera kretsen såklart. eller blir det någon arduino-klon? med tanke på processortypen?
om du änvänder den interna RC oscillatorn så ändrar den frekvens med matningspänningen.
kul projekt, vill gärna se lite källkod sen. dethär är nämligen något som jag också har tänk att göra men aldrig blivit av.
Re: 9V batteri + LM7805 + ATmega328?
Jag har byggt egna cloner som jag har till fjärrkontroller i salar som drivs av USB ström så det är det enklaste
Visst, jag kommer ha en snart att visa upp
Visst, jag kommer ha en snart att visa upp