Enkel elberäkning, men ändåse ett frågeteken.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Markus
Kontakt:

Enkel elberäkning, men ändåse ett frågeteken.

Inlägg av Markus »

Hej på er elektronik kunniga. Fick ett samtal från en kompis nyligen som frågade mig angående ett teknisk problem. Problemet lyder följande:

Problem beskrivning:
Han vill driva en halogen lampa under vattnet. Han ska ha den när han dyker. E dykarlampa med andra ord. Problemet är att han vill att 50 watt lampan ska drivas av ett batteri på 12 V. Men han vill inte att strömmen tar slut efter ca 1,5 timme. P= U* I => I=P/U=50/12= 4,16 A

Ah=amparetimmar. Hans batteri är på 7 Ah => 7/4,16=1,68 timmar= 1 h och 40 minuter.

Då kom mitt förslag effektlagen lyder P=U*I. Om jag med någon teknisk konstruktion höjer spänningen till 24 volt som ska mata lampan. Detta innebär att med samma beräkningar ovan skulle komma fram till ett strömvärde på 50/24=2.08A=>7/2.08=3.36 h=> 3 Timmar 21 minuter.

Den tekniska konstruktionen skulle bli en DC/DC converter som finns ett enkelt schema på denna länk: http://www.elexp.com/t_dc-dc.htm.

Min dumma fråga lyder följande:

Enligt beräkningarna skulle lampan kuna brinna längre, men enligt mitt logiska tänkande så kan det inte rent fysikaliskt fungera. För att lampan drar fortfarande samma effekt ut av batteriet det vara längre i det fallet jag höjer spänningen men inte i deta andra.Rent räknemässigt förstår jag. Men rent logiskt förstår jag inte varför det skulle bli det drar fortfarande samma effekt av batteriet i båda fallen för och efter DC/DC converter. Tycker ni att jag är ute och cyklar så rätta mig. Känns som jag har missat något fundamentalt i mina enkla beräkningar.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du höjer ju itne spänningen hux-flux. För det krävs det mer ström.

Sen kommer lampan brinna sönder om du kör den på dubbel spänning.
Markus
Kontakt:

precis.men

Inlägg av Markus »

Men anta att jag byter lampan med högre spänning, men med samma effekt.Då kommer resistansen att ändra visserligen R=U*U/P=24*24/50= 8 ohm.

Kommer jag att tjäna något på denna konstruktion. Hur skulle jag kunna bygga för att lösa problemet.
Känns att mer tid ur batteriet kommer han aldrig att få hur än jag vri och vänder om man utgår i från att han andvänder sitt dykar batteri och lampan fast med en lamap som klara 24 volt. kan inte gå mot naturlagarna

Vad gör man?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man byter batteri till ett med mer Ah i. Eller så är man bara nöjd.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Hur gärna man än vill så går det inte att trolla med knäna!

Ett batteris Amperetimmar (Ah) är helt enkelt ett mått på hur mycket energi som finns i batteriet. Energin uttryckt i Wattimmar (Wh) är V * Ah. I ditt fall betyder det att batteriet har 12*7 = 84Wh. Dvs en lampa på 84W brinner i en timme eller en 50W lampa brinner i 1.68timmar...

Enda sättet att få lampan att brinna längre är att köpa ett större batteri eller minska effekten på lampan.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Amen.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Ett alternativ kanske vore LED-teknik för att få det lite effektivare? frågan är bara om det finns så stora led-lampor att köpa som motsvarar 50W halogen? Och bygga själv är väl inte så lätt när det handlar om undervattensprylar.. antar jag.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Visst, en LED-baserad belysning fungerar. Exempelvis en sån här. Den lyser nog inte lika mycket, den kostar mer, men den är mindre stöttålig och lever ca 50 ggr längre!

Det är ganska svårt att jämföra eftersom det är stor brist på pålitliga siffror för många ljuskällor.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan tillägga att du får 7Ah om du tömmer batteriet på 20timmar.

Många batterier tycker inte om att bli tömda fort. Gör man det så får man förluster. Att tömma en blyacc på 2timmar är lite för snabbt. Hur stor förlust du får kan du se i databladet. Biltema (av alla) har datablad för blyaccar:

http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 80-410.pdf

4,32A kan du bara ta i 1 timma.

Blyaccar är mycket billiga men tyvärr inte så bra.NiMh skulle jag rekomendera. Dom kan du tömma på 30minuter utan problem. Dom väger mindre oxå.

www.dustin.se säljer billiga AA-NiMh i 24pack
Biltema har billig laddare för upp till 10celler.

Anta att du behöver 3 x 10st

Kjell.com och CO har batterihållare och resten du behöver...
Croaton

Inlägg av Croaton »

Lösningen på problemet är att köra HID som de flesta dykare (med pengar) gör nu för tiden.

Kräver dock en ballast, samt att det kostar en del.. men bra blir det! :D
http://hi-lux.com/lpd/webstore/detail.t ... =M10P001-1

/Croaton
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Javisst, är inte pengar något problem så kan man köra med massor av skoj saker.

Han kan även köra med ett 10Ah blybatteri. Då batteriet är 35% biffigare så är 4A inte lika stor belastning som för ett 7Ah. Och när belastningen är mindre så minskar förlusterna.

Med 10Ah, dvs 35% till, så räcker det till 2timmar istället för 1 timme, dvs 100% mer!!!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När det kniper i plånboken och man vill ha mer ljus så kan man köra med lysrör. Köper man 5st av domhär tex:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77156

Så kan man tänka sig att det blir riktigt ljust. Vissligen blir det mycket "flod" över ljuset även om man bygger en lyckad reflektor. Jag har denna : http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-604 och den är _ljus_ men överväger att byta till 5 x 8W lysrör
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm...verkar förvillat med Ah och ström.

På tunga fordon (som min lastbil t.ex) har man 24 V system.

Glödlampor t.ex är 55W men 24 Volt.
Fördelen med högre spänning är att det behövs mindre ström för samma effekt. och mindre ström = klenare kablar.

En 55W lampa för 12 V lyser lika starkt som en 55 W för 24 V, men drar mindre ström..

I USA kör lastbilar oftast med 12V vilket gör att elinstallationer blir klumpiga pga grova kablar (lång ledningsdragning till släp + hög förbrukning för en bakgavellyft t.ex).
Croaton

Inlägg av Croaton »

Eftersom netrunner nämner lysrör så måste jag påpeka att man som dykare vill ha ett så smalt ljusflöde som möjligt. Detta dels för att kunna kommunicera med ljus-signaler men även för att alla partiklar i vattnet effektivt blockerar flodljus... det enda undantaget som jag kan komma på är vid videofilmning.

/Croaton
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Markus: Jo, smalt ljusflöde är inget man kan anklaga ett lysrör för att ge. Jag har bara dykt på Kreta och då kunde man tro att fiskarna var anstälda av hotellet, sikt 20m+

janne66: "En 55W lampa för 12 V lyser lika starkt som en 55 W för 24 V, men drar mindre ström.."
Javisst, men batteriet väger (nästan) lika mycket.
Skriv svar