Fjärrstyrd volymkontroll med 4-kanalig ingångsväljare?
Fjärrstyrd volymkontroll med 4-kanalig ingångsväljare?
Hej allesammans!
Jag hade som tanke att komplettera min hembyggda förstärkare med en ingångsväljare och motorstyrd volymkontroll. Egentligen skulle jag vilja ha en 6 kanalig men en 4 kanalig skulle egentligen räcka då jag sett att det finns färdiga att köpa.
Så jag tänkte försöka komma enkelt undan att köpa något halvfärdigt kit då jag känner att jag inte bemästrar alla kunskaper för att bygga från grunden. Jag har sneglat lite på denna.
http://www.ebay.com/itm/4-way-IN-Motori ... 1c179d3174
Då jag har radiorör i hela signalvägen från t ex vinylspelaren så vill jag inte ha någon förförstärkare av transistortyp (opamp) med i leken om så är möjligt.
Kan det där var något för mig på länken? Låter en sådan bra i hifhianläggning?
Jag hade som tanke att komplettera min hembyggda förstärkare med en ingångsväljare och motorstyrd volymkontroll. Egentligen skulle jag vilja ha en 6 kanalig men en 4 kanalig skulle egentligen räcka då jag sett att det finns färdiga att köpa.
Så jag tänkte försöka komma enkelt undan att köpa något halvfärdigt kit då jag känner att jag inte bemästrar alla kunskaper för att bygga från grunden. Jag har sneglat lite på denna.
http://www.ebay.com/itm/4-way-IN-Motori ... 1c179d3174
Då jag har radiorör i hela signalvägen från t ex vinylspelaren så vill jag inte ha någon förförstärkare av transistortyp (opamp) med i leken om så är möjligt.
Kan det där var något för mig på länken? Låter en sådan bra i hifhianläggning?
Re: Fjärrstyrd volymkontroll med 4-kanalig ingångsväljare?
Hej.
I min värld är passiva volymkontrollers och rör lika med hög utimpedans som kan ställa till det rejält. Sedan långt tillbaka har aktiva varit att föredra där Baxandall tillhör en av klassikerna. Douglas Self har också publicerat några olika kopplingar vad jag minns. Är du intresserad finns mycket värt att läsa i boken Small- Signal Audio Design författad av just Douglas Self.
Om just rör är en viktig princip föreslår jag en aktiv variant med sådana. Eventuellt kan mycket väl Baxandalls första aktiva volynmkontroll varit med just rör.
Har du tur kanske det finns både motorstyrning till potentiometrar och aktiv volymkontroll med rör i byggsats. Sedan får du modifiera och sätta ihop dessa på något sätt. Med lite mindre tur blir du kanske tvungen att göra någon av delkomponenterna själv. Men med forumet som hjälp borde alla kunna lyckas bara om viljan finns.
I min värld är passiva volymkontrollers och rör lika med hög utimpedans som kan ställa till det rejält. Sedan långt tillbaka har aktiva varit att föredra där Baxandall tillhör en av klassikerna. Douglas Self har också publicerat några olika kopplingar vad jag minns. Är du intresserad finns mycket värt att läsa i boken Small- Signal Audio Design författad av just Douglas Self.
Om just rör är en viktig princip föreslår jag en aktiv variant med sådana. Eventuellt kan mycket väl Baxandalls första aktiva volynmkontroll varit med just rör.
Har du tur kanske det finns både motorstyrning till potentiometrar och aktiv volymkontroll med rör i byggsats. Sedan får du modifiera och sätta ihop dessa på något sätt. Med lite mindre tur blir du kanske tvungen att göra någon av delkomponenterna själv. Men med forumet som hjälp borde alla kunna lyckas bara om viljan finns.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har en sådan över. Riktigt smidig apparat.
Vill du gå ALL-ELECTRONIC WAY kör du med en med en digital pot.
Jag har handlat från AliExpress förljande:
Remote #1 asful fjärr.
Remote #2 notera bara tre par ingångar.
Remote #3 - typ som #2
Vill du gå ALL-ELECTRONIC WAY kör du med en med en digital pot.
Jag har handlat från AliExpress förljande:
Remote #1 asful fjärr.
Remote #2 notera bara tre par ingångar.
Remote #3 - typ som #2
De såg intressanta ut, frågan är hur bra den elektriska designen är. Finns det någon som utrett signal till brusförhållandet och överhörning?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Motorpoten du länkat till och den jag har, har en resistans på 50kOhm, vilket är ganska lågt för att vara "rörig". I rörvärlden vill man ha, som Psynoise nämner, gärna hamna på höga impedanser.
Dock skulle jag rekomendera dig att läsa ett inlägg på HiFi-forum av Erik Andersson där han menar på att ju mindre aktiva komponenter man har i signalvägarna destu bättre.
Dock skulle jag rekomendera dig att läsa ett inlägg på HiFi-forum av Erik Andersson där han menar på att ju mindre aktiva komponenter man har i signalvägarna destu bättre.
Hej
Denna förstärkare jag har.
https://web.archive.org/web/20060622220 ... el84_4.gif
Det är ju bara att byta till en annan potentiometer tycker jag med närmare 500k ohm. Förstärkaren jag har fungerar ju utmärkt och är nu 11 år gammal
Tror inte jag publicerat detta bygge nånstans faktiskt. Så det borde inte vara några problem att modifiera.
Visst är det så att så lite krafs i signalvägarna som möjligt förbättrar ljudet, men jag har levt utan signalväljare så länge nu att jag ledsnat på att hela tiden koppla om kablarna från vinyl, cd, kassettdäck, radion och till datorn och det blir bara jobbigt efter ett tag. Man ska ju inte dra sig för att använda förstärkaren för att det är jobbigt att koppla om kablarna Så därför blir det en signalväljare nu och då kunde jag ändå passa på att modifiera volymkontrollen till motorvolym då det är något jag saknat länge.
Tack för synpunkterna!
Denna förstärkare jag har.
https://web.archive.org/web/20060622220 ... el84_4.gif
Det är ju bara att byta till en annan potentiometer tycker jag med närmare 500k ohm. Förstärkaren jag har fungerar ju utmärkt och är nu 11 år gammal

Visst är det så att så lite krafs i signalvägarna som möjligt förbättrar ljudet, men jag har levt utan signalväljare så länge nu att jag ledsnat på att hela tiden koppla om kablarna från vinyl, cd, kassettdäck, radion och till datorn och det blir bara jobbigt efter ett tag. Man ska ju inte dra sig för att använda förstärkaren för att det är jobbigt att koppla om kablarna Så därför blir det en signalväljare nu och då kunde jag ändå passa på att modifiera volymkontrollen till motorvolym då det är något jag saknat länge.
Tack för synpunkterna!
Jag hittade denna, utan förförstärkare. Jag använder den förförstärkare som jag redan har men jag ska försöka få tag på en mer lämplig potentiometer. Det hade varit enklare om potentiometern skulle haft ett lägre värde. Då hade jag enkelt kunnat montera ett motstånd i serie för att få lägre resistans nu är fallet det omvända.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0672789815
6 way input selector, perfekt för mina behov.
Jag frågade om poten går att byta ut via mail och får se vad som händer.
Den där varianten med digitala potentiometrar, är det med manuellt vred? Jag hängde inte riktigt med där.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0672789815
6 way input selector, perfekt för mina behov.
Jag frågade om poten går att byta ut via mail och får se vad som händer.
Den där varianten med digitala potentiometrar, är det med manuellt vred? Jag hängde inte riktigt med där.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
En del av de fjärrstyrda modulerna har antingen anordnat så att man manuellt kan ratta potentiometern. En del har även en pulsgivare som berättar för kontrollkretsen att poten ska vridas upp eller ner, alltså en indirekt koppling.
Jag har försökt söka så gott jag kan, ALPS verkar inte i dagsläget tillverka några 470k potentiometrar längre alls. Jag har ju en 470k ALPS stereo pot i min förstärkare i dagsläget som det är nu, dock ej motordriven.
Annars kan jag enbart använda ingångsväljaren. Modifiera min nuvarande potentiometer verkar rätt så krångligt men det kanske skulle gå det med? En förlängd axel med ett kugghjul och där man satt en DC-motor på sidan (med ett lite mindre kugghjul) kanske vore något? Det borde väl vara DC-motor i de där motorpotentiometrarna som finns på marknaden idag?
Annars kan jag enbart använda ingångsväljaren. Modifiera min nuvarande potentiometer verkar rätt så krångligt men det kanske skulle gå det med? En förlängd axel med ett kugghjul och där man satt en DC-motor på sidan (med ett lite mindre kugghjul) kanske vore något? Det borde väl vara DC-motor i de där motorpotentiometrarna som finns på marknaden idag?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hej
För att det stod det på elschemat, vad är annars lämpligt till en EF86a?
För att det stod det på elschemat, vad är annars lämpligt till en EF86a?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Högst 100K. Går väl med lägre. Tror den ena varianten jag har länkat till ovan har en 100K-pot.
Hej
Alla tre som du länkade till från AliExpress uppfyller inte mina krav riktigt. Antingen för få utgångar eller så blir det andra bekymmer som t ex en opamp i signalvägen. Sen ingår det LCD display oxå och det vill jag absolut inte ha
Annars verkar denna vara den mest lovande
http://www.ebay.com/itm/MV06-6Way-Motor ... 2789815%26
Jag tycker det känns förvirrande med 6-way input. Menar de 6 st stereo ingångar? Dvs kan jag växla mellan 6 stycken olika CD-spelare om jag så vill? 6 kanaler är för mig det samma som tre strereo ingångar eller möjligtvis 5.1 ljud vilket är för mig helt ointressant då jag enbart lyssnar på 2 kanalsljud. Rätt värde på potentiometern är det i alla fall.
Lite av produktbeskrivningen.
""
6 way (6 channel) remote control kit for preamplifier & integrated amplifier
100Kx6 ALPS original JAPAN motorized potentiometer, with remote handset
It can also be controlled by manual input selector and potentiometer
4 way inputs or 3 unbalance input and 1 six channel input
""
Alla tre som du länkade till från AliExpress uppfyller inte mina krav riktigt. Antingen för få utgångar eller så blir det andra bekymmer som t ex en opamp i signalvägen. Sen ingår det LCD display oxå och det vill jag absolut inte ha

Annars verkar denna vara den mest lovande
http://www.ebay.com/itm/MV06-6Way-Motor ... 2789815%26
Jag tycker det känns förvirrande med 6-way input. Menar de 6 st stereo ingångar? Dvs kan jag växla mellan 6 stycken olika CD-spelare om jag så vill? 6 kanaler är för mig det samma som tre strereo ingångar eller möjligtvis 5.1 ljud vilket är för mig helt ointressant då jag enbart lyssnar på 2 kanalsljud. Rätt värde på potentiometern är det i alla fall.
Lite av produktbeskrivningen.
""
6 way (6 channel) remote control kit for preamplifier & integrated amplifier
100Kx6 ALPS original JAPAN motorized potentiometer, with remote handset
It can also be controlled by manual input selector and potentiometer
4 way inputs or 3 unbalance input and 1 six channel input
""
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Den med fula fjärren ovan har just det du söker - 4 ingångar en pot med lite högre resistans (100K).
Det du har hittat funkar ju också. Den har SEX stereoingångar (för sex CD-spelare, DVD-spelare, tuners, bandspelare ...) "Six-way"åsyftar lite på en gammal hederlig omkopplare. På svenska heter det t ex 6-vägs, 2-pol, vilket är vad det här kitet ger.

Det du har hittat funkar ju också. Den har SEX stereoingångar (för sex CD-spelare, DVD-spelare, tuners, bandspelare ...) "Six-way"åsyftar lite på en gammal hederlig omkopplare. På svenska heter det t ex 6-vägs, 2-pol, vilket är vad det här kitet ger.

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
För länge sedan gjorde jag en motorpot av en vanlig potentiometer och ett RC-servo. Monterade dem framför varandra och skruvade fast potentiometerns ratt i servots arm. Fungerade bra, men gick inte att justera manuellt.