Ska inte Anslut passa till NEXA ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
NULL

Ska inte Anslut passa till NEXA ?

Inlägg av NULL »

I wikin står det under http://elektronikforumet.com/wiki/index ... ULA-Anslut
JULA har en serie självlärande fjärrstyrda uttag i serien 'Anslut', liknande NEXA RF_Protokoll_-_Nexa_självlärande.
Men jag försöker få min NEXA-fjärr att lära Anslut-mottagarna code'n händer inget?
NEXAanslut1.jpg
NEXAanslut2.jpg
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... älvlärande vet inte varför den här länken inte vill sig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Ska inte Anslut passa till NEXA ?

Inlägg av Wedge »

Fel system, fjärren jobbar med det gamla systemet med huskoder, mottagaren med självlärande system med 26-bitars adresser.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Huskoderna, är det vridomkopplaren i batterifacket?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis. Det gamla systemet hade ett antal huskoder och ett antal enhetskoder. Egentligen är det bara olika delar av adressen, huskoden är de mest signifikanta bitarna och enheteskoden de minst signifikanta.

Där ställer man alltså in alla enheter på "rätt" huskod och enhetskod så lirar de tillsammans. Det går såklart att ställa två enheter på exakt samma kod om man t.ex. vill att en sändare ska kunna styra flera mottagare eller vill att flera sändare ska kunna styra samma mottagare.

Det nya systemet använder såvitt jag förstått unika långa koder (26 bitar) för varje sändare, och sen kan en mottagare "lära in" upp till tre stycken sändarkoder (en del mottagare kan antagligen lära sig fler).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Men i Nexas nya självlärande system så kan mottagarna även styras av en fjärr som har det gamla systemet med huskoder och enhetskoder. Däremot inte det omvända. Så det låter som att det är något annat knas här eftersom sändaren är gamla systemet och mottagaren verkar vara nya systemet. Dom kanske inte är helt hundra kompatibla vad gäller det gamla och nya systemet?
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Vissa av Nexas äldre självlärande mottagare kan styras även av kodvredssändare. De nyare produkterna kan det inte.

Anslut "tillverkas" om jag inte har helt fel av Proove. I vissa av Prooves produkter finns en firmwarebugg som gör att inte he hela kodspannet kan användas. Inget problem så länge man använder Prooves prylar, men använder man en Nexafjärr har man ca 60% chans att det ska fungera.

Rörigt? Det är här bara en liten inblick i kompatibilitetsproblem trots samma protokoll.

(Jag säljer ganska många tusen sändare/mottagare per år)
Skriv svar