Trigger out för att starta dator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerdboy123

Trigger out för att starta dator

Inlägg av Nerdboy123 »

Hej! Behöver lite hjälp med brainstorming!
Jag har en epson tw700 projektor. På baksidan av den finns en 12V Trigger out port. Alltså en port som när projektorn startar börjar gå 12V igenom. Den 12V signalen vill jag använda för att starta min HTPC som sitter bredvid projektorn.
HTPC startas som en vanlig dator med en krets som sluts och sedan direkt öppnas igen.
Någon som har ett billigt och bra förslag på hur man kan göra?
Tack på förhand
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Trigger out för att starta dator

Inlägg av Micke_s »

Du skulle i princip kunna köra optokopplare + resistor och kondensator i serie. Visst flankerna blir nog inte de bästa. Eller ett relä + kondensator i serie.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att skapa pulsen när projektorn startas är det minsta problem. Nu är jag kanske lite petig men jag anser att den funktion inte ska ge pulsen om HTPC'n redan är på, detta är dock inte svårt att fixa heller.

Ska det komma en puls även när man stänger av projektorn?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Spontant känns det bakvänt med den lösningen... det måste ju vara bättre med en lösning som slå på projektorn när den får bildsignal, ungefär som man har med bildskärmar som går ner i energisparläge.

Den där triggerutgången gissar jag är tänkt främst för automatisk projektorduk?

Som de tidigare kommentarerna säger: det blir en ganska komplex lösning om det ska fungera så som man vill.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Icecap skrev:Att skapa pulsen när projektorn startas är det minsta problem. Nu är jag kanske lite petig men jag anser att den funktion inte ska ge pulsen om HTPC'n redan är på, detta är dock inte svårt att fixa heller.

Ska det komma en puls även när man stänger av projektorn?
Hur skulle du föreslå att man gör då?
Den behöver inte ge en puls när projektorn stängs av, stänger av den med trådlöst tangentbord på samma sätt som man stänger av en vanlig dator.

Nerre: Grejen är det att till projektorn finns det en fjärrkontroll, det gör det inte till HTPC:N. Allting sitter monterat ganska högt upp så vill inte behöva sträcka mig för att kunna starta datorn.

En tanke som slog mig nu är att det kanske går att fixa en fjärrkontroll till datorn också? Skulle det kunna vara ett alternativ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men hur manövrerar du HTPCn då? Du skriver trådlöst tangentbord, klarar inte HTPCn att väckas av tangentbordet?

Själv kör jag med Biltemas gamla fjärrkontroll till våra tre HTPC, den är USB-ansluten men har dessutom en extra tåt ut som man kopplar parallellt med datorns power-knapp så man kan slå på datorn med fjärren. Tyvärr utgick de ju ur sortimentet förut, jag köpte de två sista på Biltema i Uppsala för 99 spänn styck när jag skaffade dem.
Nerdboy123

Inlägg av Nerdboy123 »

Det vet jag inte om det går. Måste den inte vara på standby då?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, alla moderna datorer är ju redan i nån form av standby när de är avstängda, eftersom powerswitchen går till en header på moderkortet. Det måste ju då finnas spänningssatt elektronik som detekterar att man trycker på powerknappen.

De flesta datorer med inbyggt nätverkskort har också stöd för WOL och alltså är nätverkskretsarna på moderkortet spänningssatta.

Så en avstängd dator är inte så himla avstängd som man kan tro.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

kolla biosinställningarna på datorn. oftast kan man starta från tangentbordet
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

På ATX nätaggen finns det en 5V signal som måste kortslutas emot jord för att väcka nätagget ur sleep. Du skulle kunna använda den tåten kanske?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Jag väljer strömsparläge på htpc när jag skall stänga ner, med trådlöst tangentbord, räcker med att trycka på en tangent så startar datorn. Kör win 7
Skriv svar