Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare

Berätta om dina pågående projekt.
larsas64

Re: Klas-Kenny bygger/monterar Mendel90 3D-skrivare

Inlägg av larsas64 »

En fråga vilken största storlek blir det på utskrifterna?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om jag inte minns fel så har Mendel90 en maxstorlek på 200x200x200mm
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

^ Korrekt. :)
dawa

Inlägg av dawa »

Hej!
Trevlig berättelse om ditt bygge!
Jag har just byggt färdigt en mendel90 från nophead. Har precis kopplat in alla sladdar och testat att koppla in strömmen en gång.
Nu återstår att ställa in firmware.
Kul att hitta fler i sverige kör mendel90!
Jag har en del undringar:
1. Kör du ubuntu/*nix?
Erfarenheter/rekommendationer?
Är ubuntu en av de linux'ar som (enligt manualen) har problem med hastigheten över usb-serieport-emulering?
2. Vilkas sorters fett/smörjmedel skall användas var?
Undrar om petroleumbaserat smörjmedel kan skada plasten?
Annars tänkte jag testa vanlig cykelkedjeolja på z-gängstavarna och något lagerfett på extruderkugghjulet.

3. Bör man förtenna anslutningarna till Melzin eller inte?
Jag har bara förtennat de tjocka knippena med gula och svarta ledare för matarströmmen.

4. Hur hårt drar man åt det stora plastkugghjulet för extrudern?

5. Var köper man förbrukningsmaterial i sverige billigt och bra?
filament?
kaptontejp?
stor rulle som passar mendel90's stöd?

6. kända fallgropar man skall akta sig för i början för att inte förstöra allt?

7. en s.k. "dial gauge", var får man tag på en sån? Tips om man inte har en? Funkar nopheads tips i manualen bra?

8. Hur viktigt är det att ha ett digitalt skjutmått? Jag har ett analogt med nonieskala som klarar 0.05 mm i upplösning.

Ursäkta om mina frågor var många... det är ju frivilligt att svara :-)

Mvh,
David
Göteborg
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Flikar in lite med att jag snart också är mendel90-ägare. Paketet har hämtats hos nophead och är nu på väg mot Sverige =)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kul med fler som kör Mendel90!

dawa:

1. Kör du ubuntu/*nix?
Nej, jag kör Windows.
Men bara en tanke, om du skulle få problem med just kommunikationen i Linux så kanske det skulle fungera bättre att blåtandskonvertera skrivaren. Ska tydligen vara väldigt enkelt, bara till att koppla på en enkel blåtandsmodul till skrivaren: http://www.ebay.com/itm/1PCS-HC-06-Ardu ... 1305987900
Och sen någon liten blåtandsdongel till datorn.
Inte en aning om det faktiskt fungerar bättre, men kanske. Kan väl kanske vara värt ett försök om man har problem.

Men sen så, om man bara kör alla utskrifter ifrån SD-kortet så spelar datorn i princip ingen roll. Har man bara fått igång utskriften så kan man koppla ur USB-kabeln om man vill.
Obs. Bara man inte sätter tillbaka kabeln under utskriften, då skrivaren resettar när den upptäcker en USB-anslutning!

2. Vilkas sorters fett/smörjmedel skall användas var?
Vet inte vad som är rätt, men jag använder Lithiumfett till extruder-kugghjulet och Biologiskt universalsmörjmedel till gejdrar och gängstänger.
Har aldrig varit några problem i alla fall. :) Och det fina med det biologiska smörjmedlet är att det luktar gott (relativt), kan vara en fördel om man har skrivaren inne. :D

3. Bör man förtenna anslutningarna till Melzin eller inte?
Jag gjorde likadant som du (har jag för mig). Egentligen ska man ju inte förtenna ledare som ska skruvas i skruvplint då de kan kallväta och börja glappa i längden.
Men de stora klumpiga kablarna kändes väldigt svåra att få dit bra utan att förtenna dem, så där gjorde jag det. Resten har jag dock låtit vara.

Den innersta muttern ska inte dra alls särskilt hårt. Bara precis emot lagret så att det inte kan glappa någonting. Sen så kan man spänna åt den yttre muttern ganska så bra emot den inre så att de ska hålla sig bra på plats. Men då gäller det att man ser till att hålla i den inre muttern när man drar åt den yttre, inte hålla i skruven.
Men såklart inte extremhårt, det är plastgrejer vi pratar om. Det svenska "lagom" är alltid bäst :D

5. Var köper man förbrukningsmaterial i sverige billigt och bra?
http://3dverkstan.se/ är den enda jag känner till, många på forumet som brukar handla där ifrån och verkar nöjda. Jag har dock enbart handlat ifrån http://www.faberdashery.co.uk/ hittills, men de är rätt tråkiga då man inte får någonting på rulle. :doubt: Inte ens när man köper 100m, blev lite sur när jag upptäckte det. Så jag tänkte prova någon annan leverantör nästa gång (vilket blir rätt snart), inte bestämt mig för vilken ännu dock.
Kaptontejp vete tusan, aldrig köpt eller använt. :) Skulle dock rekommendera att gå över havet för det, väääldigt mycket billigare från Ebay än vad jag någonsin sett i Sverige.

6. kända fallgropar man skall akta sig för i början för att inte förstöra allt?
Kan inte säga att jag sådär spontant känner till några större.
Var lite försiktig med bitarna som håller fast linjärstängerna i Y och Z-led, drar man dem för hårt eller lossar och drar åt för många gånger så kan de gå sönder. Syns att ett par av mina börjat spricka lite.

7. en s.k. "dial gauge", var får man tag på en sån? Tips om man inte har en? Funkar nopheads tips i manualen bra?
Ebay! Kostar inte så värst mycket där ifrån. Innan jag hade en så körde jag med metoden han beskriver med att köra ett objekt under munstycket.
Det fungerade väl "sådär" bra. Problemet är att när man vill ha lite precision så är skrivaren rätt känslig för att man rör på den för mycket. Så när man flyttar runt en grej på det viset kan saker förändras en del som man inte önskar. Och bädden är rätt känslig för tryck också, räcker med den lilla vikten för att den ska gå ner lite.

Så jag tycker helt klart att du ska skaffa en indikatorklocka (som det heter på svenska), underlättar avsevärt kalibreringen. Dessutom får man kalibrera lite med jämna mellanrum. Jag har haft min skrivare i vad, ett drygt halvår nu, och har kalibrerat den kanske 3-4 gånger. Så det blir några gånger om året ändå.

8. Hur viktigt är det att ha ett digitalt skjutmått? Jag har ett analogt med nonieskala som klarar 0.05 mm i upplösning.
Kan du läsa ut 0.05mm så tror jag du klarar dig ett bra tag. Enda som kan vara så pass känsligt att mäta är väl i princip diametern på filamentet, men jag tror att det duger i de flesta lägen. Men visst, det underlättar ju med digitalt. Än en gång, vill du köpa det billigt så är Ebay bra. Även om det kanske inte är så farligt dyrt på Biltema heller, tror det kostar 200:- eller så. Du märker nog snart om du känner att du behöver det. :)

Inga problem med många frågor, alltid kul att få hjälpa och dela med sig av sina erfarenheter!

LasseLucidor: Kul, lycka till!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Förresten, har börjat testa med Cura istället för Skeinforge.
Fungerar fint, bara jag väl fick fart på egna start och end-filer rätt, blev inte alls bra med dem likadant som till Skeinforge. :)

Så, om någon annan tänker testa Cura, här är start och end-filer som kör samma procedurer som de Nophead rekommenderar, med vissa tillägg och ändringar av mig:

start.gcode:

Kod: Markera allt

;Sliced at: {day} {date} {time}
;Basic settings: Layer height: {layer_height} Walls: {wall_thickness} Fill: {fill_density}
;Print time: {print_time}
;Filament used: {filament_amount}m {filament_weight}g
;Filament cost: {filament_cost}

G21        ;metric values
M82 ; use absolute distances for extrusion
;M42 S255 P28 ; Turn on lights - Uncomment this line if you have lights on your printer
M107 ; Turn off extruder-fan if on
;M42 S0 P27 ; Turn off bed-fan if on - Uncomment this line if you have a bed-fan on your printer
G28  ; home
G1 X0 Y98 F9000 ; Go to the middle of the front
G1 Z0.15 ; close to the bed
M104 S200 ; set extruder temp
M190 S100 ; set bed temp & wait
M109 S200 ; wait for extruder temp
G92 E0
G1 X50 E5 F200 ; make a thick line to prime extruder
G1 E4 F1200
G92 E0 ; Zero extruder so that Cura can use its absolute positioning
G1Z0.3 ;lift Z
end.gcode:

Kod: Markera allt

M104 S0
M140 S0 ; bed off
M106 ; carriage fan on
G92 E0 ;Zero Extruder to make an relative extract
G1 E-1 F1200 ; extra retract
G1 X-100 Y100 F9000 ; go to back
;M42 P27 S255 ;bed fan on - Uncomment this line if you have a bed-fan on your printer
G1 Z200 X-100 F9000 ; go to top
M18 ; Disable motors
G4 P300000 ; Wait for bed to cool down
;M42 P27 S0 ;bed fan off - Uncomment this line if you have a bed-fan on your printer
M107 ; carriage fan off
G1 Y-100  ;bed to front
M84     ; disable motors
M0 ; end
Se bara till att ställa print- och bed temperature till 0 i Cura, annars lägger den till jobbiga rader i början av koden. :P Temperatur ställs istället in i start.gcode
Det stora problemet som gör att man behöver ändra lite är att Cura använder absoluta koordinater för extrudern, Skeinforge kör relativa.
dawa

Inlägg av dawa »

Tack för uttömmande svar!
Ett förtydligande:

Den innersta muttern ska inte dra alls särskilt hårt. Bara precis emot lagret så att det inte kan glappa någonting. Sen så kan man spänna åt den yttre muttern ganska så bra emot den inre så att de ska hålla sig bra på plats. Men då gäller det att man ser till att hålla i den inre muttern när man drar åt den yttre, inte hålla i skruven.
Men såklart inte extremhårt, det är plastgrejer vi pratar om. Det svenska "lagom" är alltid bäst :D

Jo, jag menade ett annat tryck, nämligen hur hårt det lilla plastkugghjulet skall ligga mot det stora. Där kan man ju ställa in genom att låte blocken glida och dra åt.

Mvh,
David
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Aha, du menar så!

Jag tycker att man känner det ganska väl. Det ska självklart inte glappa, men man märker om man drar åt för hårt för då börjar det gå tungt.
Så det optimala är att få det helt glappfritt, utan att det går nämnvärt mycket tyngre än när man har dem sittande glappigt.

Kan vara lite klurigt att få det rätt, jag fick lossa och dra åt ett par gånger innan jag blev nöjd. :)
dawa

Inlägg av dawa »

Tack Klas-Kenny,

Det var ungefär så jag tänkte. Ja, det är svårt att gissa hur "lätt" det blir för stegmotorn. När man drar för hand ger ju motorn själv ett motstånd, så att man inte känner det "verkliga" motståndet...
Så är det också för de s.k. "linear bearings" (vad heter det på svenska? är det det du kalla gejdrar?) -- när man drar Y-vagnen vet man inte rikgit om drivremmen har rätt spänning.

/David
sc3

Inlägg av sc3 »

dawa skrev: 1. Kör du ubuntu/*nix?
Erfarenheter/rekommendationer?
Är ubuntu en av de linux'ar som (enligt manualen) har problem med hastigheten över usb-serieport-emulering?
Jag kör för tillfället Ubuntu 12.04, jag kör på full hastighet, jag skriver dock alltid ut med hjälp av minneskortet.
Är det små prints så laddar jag upp gkoden via Pronterface. Jag har inte märkt av något problem alls, men det är nog därför att jag låter den köra koden från minneskortet, ej via USB.
dawa skrev: 3. Bör man förtenna anslutningarna till Melzin eller inte?
Jag har använt mig av ändhylsor.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

dawa skrev:Tack Klas-Kenny,
Så är det också för de s.k. "linear bearings" (vad heter det på svenska? är det det du kalla gejdrar?) -- när man drar Y-vagnen vet man inte rikgit om drivremmen har rätt spänning.

/David
En bra benämning kan vara "linjärlager" :)
Kolla lite här http://www.interalia.se och här http://www.aratron.se

Edit: särskrivning.nu
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Direktöversättningen av "linear bearings" blir ju linjärlager som inte skiljer
på runda och rektangulära skenor. "Skenstyrningar" pekar ut de rektangulära
till skillnad från de med kulbussningar.

Edit:
Skenstyrning blir "rail guide" på engelska.
Sökning på "rail guide" ger oxo träffar inom tåg & järnväg.
(Plats för begreppsförvirring som vanligt med språk...)
dawa

Inlägg av dawa »

Hej,
Någon som har nån bra tutorial att rekommendera för att komma igång med pronterface i ubuntu 12.04?
Det står på reprapwiki att "Note: The previous package, 'printrun-gui' is currently broken on Ubuntu 'precise', but may work on previous Ubuntu releases".
Verkar inbjuda till problem.
Det står också i readmefilen för printrun att man kan "You can run Printrun directly from source". Vad betyder det?
Skall man hitta rätt pythonfil och köra den som ett script? förutsatt att den är exekverbar och har rätt #! tag i början.
Hur vet man om man har rätt miljö uppsatt? Stämmer intruktionerna i readmefilen?
Nån som har erfarenhet av dessa steg för att kunna använda skrivaren i ubuntu?

Hmm, egentligen borde jag kanske ha det här på en annan tråd. Den allmäna 3d-skrivartråden...

Mvh,
David
sc3

Inlägg av sc3 »

"You can run Printrun directly from source" betyder att du inte behöver kompilera någon kod för att köra.

Fritt ut minnet och historiken
1. Klona git-repot, git clone ......
2. Gör steg1 i readmefilen
3. installera python-pip, sudo apt-get install python-pip
4. Gör steg2 i readmefilen, ev med sudo
5. starta pronterface, ./pronterface.py
6. stäng av och ersätt .pronsolerc i hemkatalogen med den som följer med nopheads usbsticka
7. starta pronterface, ev med sudo om användaren inte får använda serieporten
8. Klart

hojta till ifall du fastnar, så kan jag skriva mera utförligt
Skriv svar