Projekt förbrukningsmätning

Berätta om dina pågående projekt.
optimizer
Kontakt:

Projekt förbrukningsmätning

Inlägg av optimizer »

Startade ett projekt för ett tag sen som nu börjar ta form.
Tanken är att kunna se förbrukning el, vatten och så mycket som jag kan bygga mätare för :)
När det funkar som jag vill så blir det nog att lägga till lite styrning fläktar på vind, belysning och det jag kan komma på.
Hoppa gärna in på hemsidan och kolla vad ni tycker:
http://universe.dyndns.biz

Uppdatering 2013-11-15:
En bild säger mer än tusen ord... Här är strukturen över projektet lite grovt sett.
struktur homesystem.JPG
2013-09-16 07.08.49.jpg
2013-11-15 05.31.04.jpg
2013-11-15 05.33.35.jpg
Ska försöka få ihop lite mer info under helgen.
Försöker just nu få ihop nått bra sätt att visa temperaturerna från tempgivarna på nått schyst grafiskt sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av optimizer 15 november 2013, 05:40:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: projekt förbrukningsmätning

Inlägg av adent »

Fränt, jag hade i princip samma idé. Nu har jag inte kvar domännamnet som min låg på, får fippla om det på servern så det går att komma åt iaf.

Körde också dumpning in i en mysql-databas och hade förberett för att lagra vad som helst som kunde presenteras.
Alla diagram genererades av javascript. Väldigt gulligt och datat hämtades med ajax på json-format.

Borde verkligen ta tag i hela det projektet igen. Provade just min elmätar-blink-räknare som legat ett år eller så på mitt skrivbord men med en RTC-krets med CR2032 på, den levde fortfarande och klockan gick bara 10 min fel. Dock har den bara loggning till micro-sd, köpte ju en wlanmodul RN-171 just för det...

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Optimizer:
Så där lätt kommer du inte undan. :)
Meningen med en projekt-tråd är att man ska berätta om projektet i tråden.

Så jag tänker inte berätta att jag tycker att du har en snygg och överskådlig sajt.
Tänker inte heller berätta att jag är imponerade över hur snabbt allt uppdateras,
både när det gäller uppdatering av information och när man t.ex håller muspilen över något.
Att jag dessutom skulle vilja veta mer och tycker det är kul med såna projekt, ja det vägrar jag berätta.
För att inte tala om att jag tycker det är en bra idé att du lagt sajt-loggen (datum och vad som gjorts) på första sidan.

Så det så.

:)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sidan visar "laddarW" istället för mätdata och ingen teknisk beskrivning av enheterna?
eppi

Re: Projekt förbrukningsmätning

Inlägg av eppi »

Kan jag bidraga med en lille hint! Varje husmoders lilla manick att se hur mycket där kvar i vinboxen.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Tänk på att se till att inte lägga ut information som gör att eventuella inbrottstjuvar kan se om du är bortrest, vilka tider du brukar vara hemma på och så vidare.
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Fränt projekt.

Jag har själv tänkt att mäta vatten åtgången i mitt hushåll.

Jag har en sådan blå gammal hederlig analog vattenmätare. (Finns det något annat?)
Märket verkar vara HydroStandard från Borlänge
vattenmätare.jpg
Hur har du gjort för att läsa av pulser från din vattenmätare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
optimizer
Kontakt:

Inlägg av optimizer »

jimmya: He he. jo det blev ett litet hastigt inlägg. kommer uppdatera med bilder och allting vad jag kan komma på :)
kanske ikväll redan.

bachler: Fick min vattenmätare i villan utbytt nyligen av kommun. Har jobbat med IMD så jag hade lite kontakter och lyckades fixa en "puck" som man sätter på mätaren som ger pulser ut vid varje 10 liter. tyvärr lite för mycket för min smak. skulle hellre haft liter, men man får ta det som ges :)

Och självklart är tanken inte att sidan ska ligga ute sen så inbrottstjuvar kommer åt info när man är hemma osv. men under projektets så tänkte jag att det kunde vara kul att få lite åsikter från andra.

blueint: är det så på allting? i så fall vilken läsare använder du? JavaScripts krävs att kunna köras osv. bra med info vad som inte funkar, det är tanken med tråden bland annat.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Coolt! Ett sådant system skulle jag också vilja ha,är avis på alla som kan programmera och kånpa ihop små program och få allt att fungera :(
Lycka till!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

optimizer skrev:blueint: är det så på allting? i så fall vilken läsare använder du? JavaScripts krävs att kunna köras osv. bra med info vad som inte funkar, det är tanken med tråden bland annat.
Firefox, men problemet är antagligen dessa "span" taggar:
<span id="val_e1">laddar</span>
Som beror på:
document.getElementById('val_e1').innerHTML = response.e1;
Som anropar: http://universe.dyndns.biz/cgi-bin/readvalues.py

Där värdet finns:
"e1": "224",
Allt detta verkar dessutom ha ett tredjepartsberoende: ajax.googleapis.com
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blueint:
Det är inget konstigt där. Helt vanligt Javascript.
document.getElementByID ser till att rätt data hamnar i <span>-fältet.

Det finns visserligen en del andra grejer i CSS'en som inte är enligt standard,
men webläsare hoppar bara över de rader som den inte känner igen, så det ger inte ditt problem.

Det du kallar tredjepartsberoende är bara för att kunna köra ajax-grejer (javascript-bibliotek).
Det går att ladda hem det till sin egen server, men många gör såhär.
Det är inte så att du stängt av detta i din webläsare?
Vet att du hade något liknande problem med ett par andra sajter där saker ändrades dynamiskt.
Användarvisningsbild
Wedge

Inlägg av Wedge »

bachler skrev:Hur har du gjort för att läsa av pulser från din vattenmätare?
Borde man inte kunna rigga upp nån reflexdetektor eller liknande, och "titta" på det svarta hjulet eller första röda visaren (1 varv/liter)?
Wegas

Inlägg av Wegas »

Angående vattenmätaren så borde det gå att sätta upp en webcam och köra lite ocr-programvara på den som avkodar siffrorna. Dessa verkar ju väldigt klara och tydliga så det borde inte vara några problem...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns en tråd om pulsgivare på vattenmätaren. Jag kan leta när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag köpte hem en vattenmätare med inbyggd pulsgivare till ett liknande projekt för ett par år sen. Så det går att få tag på sådana.

Problemet med mitt projekt var att det aldrig blev av, annat kom emellan...
Skriv svar