Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
peter_larsen
Kontakt:

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av peter_larsen »

Magnus_K skrev:Inspirerande bra utskrifter! Bra gjort! :bravo:
Tackar..

Det börjar arta sig nu, men å andra sidan så är den modellen extremt tacksam att skriva ut då den helt saknar överhäng och bryggningar..
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jag beställde från MakerBeam.eu den 28/10 och fick detta som svar:

"Thank you for your order! I am sorry to say we do not have the OpenBeam 600mm length for Kossel on stock. We just ordered new stock and right now I do not have a date for it's arrival. I expect this to be about 4 weeks. "
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag fick samma svar den 4:e november, att det skulle ta 4 veckor... :doh:

Borde inte vara problem att dra fram ett antal meter av den profilen? Men jag tror att dom väntar på tillräckligt många "pre-orders" så dom inte blir liggandes på ett stort lager då man troligtvis måste beställa en viss mängd från fabriken...
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Verkar som om vi kan se fram emot en vinter med många kosselbyggen! Jag har idag skickat iväg 27 pulleys :shock: och inväntar adress för ytterligare 3 st.
Hoppas på många nya byggtrådar m massor av bilder :D !!
Ha det bra
Puttiplatt
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Jag tänkte också slänga ihop en kossel. Men jag har lite frågor. Finns det någon uppdaterad BOM som ni här forumet har byggt efter eller allas är olika?. Såg något kit på nätet men där verkade det som att hjul löpte mot ramen vilket ledde till att aluprofilen snabbt blev sliten där det rörde sig mest. Så det hade varit kul med en uppdaterad BOM på en maskin någon här har byggt och som fungerar bra.

Har idag en Mono-mendel men känner givetvis behov av att bygga en maskin till :)
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Simply har lagt upp en lista på första sidan i denna tråden annars kan du kolla in min.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Original-BOM finns på http://reprap.org/wiki/Kossel

//Andreas
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Den här är också rätt fin (länkades tidigare i tråden): http://kossel.stuifmail.nl/en/index.html
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Om man vill ha lite större byggyta är det RostockMax som gäller då? Tänkte slänga dit en uppvärmd bädd också.
Tänkte nog köra på samma typ av extruder som på MonoMendeln har. Den har fungerat utan minsta bråk i ett halvår nu :) Finns det anledning att ha den växlade varianten?

Funderade lite över elektroniken också, kör Melzi idag och är nöjd med den. Är Ramps bättre eller varför kör många på det?

Behövs inte fläktar på hotend och kylning av modellen under print? har inte sett någon ha det tror jag. På Mendeln blåser jag för kung och fosterland för att klara bryggor osv.

Många frågor blir det, är tyvärr rätt ny i printerhobbyn. Blev en bieffekt av FPV och robotbyggande. Och nu är till och med frugan med i hobbyrummet och printar :oops:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror att priset kan påverka vad folk väljer, sedan är det ju möjligt att byta stegmotordrivaren om olyckan skulle vara framme, det kan du ju inte lika enkelt göra på din Melzi... Jag har inte bestämt mig för vilken elektronik jag skall köra på än, tycker bättre om tanken på "all-in-one" men även för mig styr priset en del, det är ju trots allt en leksak i första hand... :vissla:
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Angående fläktar så använder jag 2st "blower fan" från ebay och dom kyler väldigt bra(lite för bra då jag fått begränsa de till max 60%.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
anojak

Inlägg av anojak »

Om man skulle jämföra att bygga en Kossel mini jämfört med en RepRapPro Huxley. Hur är skillanden i svårighetsgrad? Är i kalibreringsfasen på mitt Huxley bygge och är redan nu sugen på en Kossel nämligeb
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Skulle vilja säga att Kosseln är mycket lättare att bygga men lite bökigare att få igång..
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Mailade precis MakerBeam igen angående OpenBeam och fick detta svaret:

"The only information about delivery of OpenBeam stock we have now is that is will be mid December. Unfortunately we don't have a specific delivery date yet. But as soon as we do we will inform you about it."

Lite tråkigt att höra nu när alla andra delar börjar trilla in, hoppas bara de levereras innan jul.

Passade också på att fråga om de kunde ta in svarta skruvar till sitt sortiment eftersom efterfrågan här verkar ganska stor, han tyckte det lät som en bra ide så han kommer ta upp det med ansvarig person.
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Finns det intresse av att ta hem ett gäng displayer?
Om så är fallet vad får de kosta/st + frakt inrikes?
Fick hem min egen idag.
Puttiplatt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar