Solceller med Kostals växelriktare - problem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
LM1973

Solceller med Kostals växelriktare - problem?

Inlägg av LM1973 »

Hej på er
Söker någon med en Kostal Piko 4.2 växelriktare! Jag har en som jag tycker beter sig lite märklig :( Grunden till att jag börjat ana att något är fel är att det förbrukas ström på natten som jag inte vet var den tar vägen.
Myckt tacksam om någon har erfarenhet av samma växelriktare :)
//Mia
Tommy_Naseem

Re: Solceller med Kostals växelriktare - problem?

Inlägg av Tommy_Naseem »

Förslagsvis så borde du hänga på en tångamper meter på växelriktaren och kolla om den drar någon ström på natten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om någonting börja dra så mycket effekt att det börja märkas på räkningen, så betyder det oftast att det är något som blir varmt.

om du har solceller på huset så är det en god gissning att du också har frånluftsvärmepump i fastigheten - jag skulle kolla den som nästa steg om inte växelriktaren är boven (kollad med tångamperemeter på en av fasledningarna i taget samt likströms-sidan med en tångampermeter som även klarar att mäta på likström).
LM1973

Inlägg av LM1973 »

Jag har fixat en mätare och det visar sig att när solcellspanelerna är frånkopplade, dvs ingen el produceras, så käkar växelriktaren ca 77-80W. Detta kommer ju att bli mer än 1kWh/dygn under vintermånaderna då det är mörkt 12-16 timmar. Nägon som vet om detta är normal?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag har en inverter av typ Kaco Powador 12.0 TL3 (3-fas 400V, ca 3x14A och 10kW):
Den drar max 1.5 W i tomgångseffekt (under natten) enligt databladet.

Jag tycker att runt 80 watt i din inverter låter högt, men det kanske är nån fläkt eller ett värmeaggregat för att motverka fukt och kondens som startar automatiskt?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Databladet säger: Self-consumption at night Inverter < 1 W, Communicationboard < 1,7 W.

om det är rätt blad jag hitta.
http://www.kostal-solar-electric.com/do ... 0-1.EN.pdf
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Nej det är inte normalt.
Finns det garanti kontakta återförsäljaren.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Drar den 77-80 W eller 77-80 VA?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sannolikt inget av det. Billiga sk*tinstrument visar bara någorlunda rätt på resistiva laster eller möjligen normala reaktiva med sinusformad strömkurva. För att visa rätt på en last med skyhög crestfactor krävs riktiga proffsinstrument som kan hantera de korta och höga strömtopparna korrekt.

Du har sannolikt ett sk*tinstrument som noterar toppvärden. Då blir det fullständigt fel och vettlöst höga siffror på apparater som har en likriktare direkt på nätspänningen. Detta har i princip all modern elektronik med små switchade nätdelar numera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

70-80 Watt ger ganska mycket värme - nästan som en 100W lampa om inte en massa fläktar som går och kyler samtidigt.

saknas den värmen så kan du nog utgå ifrån att du inte mäter effekten korrekt då att mäta med en enkel multimeter avseende ström och spänning ger inte rätt resultat då du bara får den skenbara effekten om det är något så när sinusformad förbrukning (tex 'kapacitiv' nätdel), och ännu större missvisning om det är en switchad omvandlare i någon form.

Även enkla stickproppseffektmätare är en djungel och det är bara dom med chip som också används i debiteringsmätare som har en chans att visa något så när rätt när man kopplar mot nätaggregat/omvandlare som bygger på switch-teknik.

det är samma problem om man skall mäta effektförbrukning på inverter-värmepumpar etc. då mätning med multimeter och enklare effektmätare också ger stora fel.
LM1973

Inlägg av LM1973 »

Tänkte jag skulle uppdatera ifall någon är intresserad :)
Växelriktaren har under natten inte gått ner i StandBy-läge utan från och till varit uppe och käkat 77 - 80W i en halv minut eller något. Ja, det är 77 - 80W och inget annat. Därefter stänger den ner i några minuter eller så och så börjar den käka igen. Det är kanske därför det inte märkts någon värme.
Kostal är kontaktat och har konstaterat att växelriktaren inte är frisk (tydligen hade de stött på ett liknande fall på samma sorts växelriktare). Den ska åka till Tyskland och så får jag en ny :D

Tack Tommy_Naseem för tipset om ringmätaren :)

//Mia
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad har du mätt med?
LM1973

Inlägg av LM1973 »

danei skrev:Vad har du mätt med?
Det är en tångamperätare. Vet inte märke men det är en dyrare variant lånad av ett proffs :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

En tångamperemeter mäter ju ström. För att kunna mäta verklig effekt måste du veta hur strömmens fasvinkel förhåller sig till spänningens. Det kan ju inte veta utan att samtidigt mäta spänningen. Jag är tämligen säker på att du alltså har mätt VA och inte W.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Effekt har du med andra ord inte mätt, frågan är om du ens mätt VA korrekt. Om kurvformen avviker från en sinus så kan det tolkas olika av olika mätare. Antagligen är det inte en sinusformad ström.
Skriv svar