Topicen kanske är ganska välvisande men det är exakt det jag vill göra..
Koppla en DS1302 till en PIC (har bara en 16f84A hemma just nu)
koppla sedan picen till datorn och via "Debug" kommandot i PicBasic Pro (Som jag använder)
Få ut tiden utskriven på datorn..
Att det är rätt tid (Kaliblering och sånt) spelar absolut ingen roll.. Utan bara koppla ihop det så den iaf visar 0000-00-00 00:00:01 om det så ska vara
Hur gör man? Scheman? Kod?
Nej, men hur stor skillnad är det på mikroBasic, PICBasic och Basic Stamp?
En Stockholmare kan förstå en skåning om han bara vill.
Edit:
På parallax.com kan man hitta många bra appnotes för nybörjare. T.ex. den här för DS1302. Visst, det är för BasicStamp, men koden går att ändra utan större huvudbry så att den funkar i PICBasic. Om inget annat så lär du dig hur du ska göra genom att tolka koden.
Åtgärda det "problemet" först ! Och lägg sedan F84A'an någonstans där du inte hittar den igen...
Välj gärna en PIC som har lämplig hårdvara för att "prata" med DS1302, SPI, I2C eller vad det nu kan vara.
Att göra en timestamp är ju bara att räkna upp en variabel, själv använder jag en long (4 bytes) sm klickar på med 10Hz, den räcker ca: 13 år fram i tiden och med tanke på att jag inte har haft projektet körande längre tid än 2 dygn åt gången (förbättringar, test, debugging osv) ser 13 år ut som skaplig lång tid för mig.....
Är inte den stora skillnaden att man automatiskt får hantering
av veckor, veckodagar, månader, skottår o.s.v. Din 32 bitars
räknare ger ju bara antalet 10-dels sekunder sedan "reset".
Plus att man får möjligheten till batteribackup utan att behöva ha PIC:en igång. Visst går det att få PIC:en att köra sleep/standby och dra relativt lite ström trots att den håller rätt på tiden, men det är ändå enklare/strömsnålare med klockkretsen.
Alltså är det ingen "debug"-grej som behövs, det är en permanent lösning.
Jag antog att när det var helt fint att den startade på 0000-00-00 osv. var det för att få en sekvensbeskrivning typ "detta hände alltså ... 11 sek efter förra grej ... då kan de inte hänga ihop ... alltså separate fel" men jag kan naturligvis ha fel.
Sedan är det ju inte det minste besvärligt att göra en YMDHMS-räknare och då start på 0000-00-00 var OK behövs det alltså INTE att vara annat än "3 dagar, 7 timmer ..." typ av räknare och den kan jag tåta ihop på en pisskvart fast då i ett vettigt prog. språk.
Jag har rutiner till att ställa ny tid som räknar på dygnet (fram och tillbaka) samt datum och de är inte speciellt besvärliga.
Har han besvärat sig med att sätta dit en RTC-krets så har jag antagit att det skall "bli något" av funktionen så småningom även om den körs mot debug för tillfället.
Annars håller jag med dig, Icecap, att det inte är så svårt att göra. Jag kör själv sekundräknare som huvudtidbas i flera projekt och låter det vara i sekunder ända till det skall presenteras för en användare. Då görs det om till ASCII datum och tid inkl. skottår och allting. Funkar kanonbra!
En fördel med sekundbaserad (eller 1/10-dels sekund) räkning är att det tar lite plats att lagra eller skicka med protokoll o.s.v. Alldeles utmärkt för loggning och liknande t.ex.
Spelar ingen roll igentligen, de 6-7 senaste inläggen har varit av
*andra* än Jine, det är kanske bäst att han återkommer och förtydligar
vad han vill ha innan det spårar ur helt...