Problem med Nexa fjärrbrytare
Problem med Nexa fjärrbrytare
Jag har ganska många fjärrbrytare hemma, bla till motorvärmaren.
Den sitter på en stolpe i tät plastlåda och kontaktor ca 5-6 meter norr om huset.
I samma låda sitter även en för staketbelysningen.
Problemet är att värmaren brytare verkar ha blivit okänslig för tillslag.
Jag får gå ut och hålla fjärrkontrollen ett par dm från lådan, då går det att få den att starta.
Men för att stänga av då kan jag vara ett 20-tal meter ifrån.
Funderar på om en lösning kan vara att dra en styrkabel för kontaktorerna in til huset, fast detta har ju fungerat i många år. Kanske byta brytare.
Är det någon som varit med om ngt liknande?
Den sitter på en stolpe i tät plastlåda och kontaktor ca 5-6 meter norr om huset.
I samma låda sitter även en för staketbelysningen.
Problemet är att värmaren brytare verkar ha blivit okänslig för tillslag.
Jag får gå ut och hålla fjärrkontrollen ett par dm från lådan, då går det att få den att starta.
Men för att stänga av då kan jag vara ett 20-tal meter ifrån.
Funderar på om en lösning kan vara att dra en styrkabel för kontaktorerna in til huset, fast detta har ju fungerat i många år. Kanske byta brytare.
Är det någon som varit med om ngt liknande?
Re: Problem med Nexa fjärrbrytare
Jag har haft samma fenomen med Nexa att dom tappar förmågan att ta emot signalen. Öppnade upp min Nexa brytare med kunde inte hitta felet.Tur att Nexabrytarna är billiga att införskaffa. Öppna din och se om där finns någon trimkondensator. Här finns min tråd.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=66938
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=66938
Nu vet jag inte vilken frekvens som används, men om man kan lyssna där med en radio kan man kanske konstatera att det finns störningar just där.
Det är mycket vanligt med störningar idag och dessa brukar ofta komma från switchade nätdelar, populärt kallat för "väggvårtor" (ofta made in China).
Om du har såna kan du prova med att ta ut dom från uttaget.
Det är mycket vanligt med störningar idag och dessa brukar ofta komma från switchade nätdelar, populärt kallat för "väggvårtor" (ofta made in China).
Om du har såna kan du prova med att ta ut dom från uttaget.
Det är infällda Nexabrytare jag använder. Frekvensen är väl 433MHz på dessa (eller därikring).
Störningar, nä, bor på landet och Nexa är det enda som använder den frekvensen härikring.
Dessutom är det bara tillslag, inte frånslag. Jag har några reservbrytare liggandes, men det är just fenomenet. Jag har även noterat att vissa kanaler har längre räckvidd än andra.
Kanske skulle man byta till X10-grejor istf trådlösa. Fast de verkar vara lite dyrare...
Störningar, nä, bor på landet och Nexa är det enda som använder den frekvensen härikring.
Dessutom är det bara tillslag, inte frånslag. Jag har några reservbrytare liggandes, men det är just fenomenet. Jag har även noterat att vissa kanaler har längre räckvidd än andra.
Kanske skulle man byta till X10-grejor istf trådlösa. Fast de verkar vara lite dyrare...
Jag har också upplevt att vissa mottagare tappar känsligheten. Såg inget konstigt i den jag öppnade, men en ny på samma plats funkar.
-
danielr112
Nexa generellt har skitdålig räckvidd. Köper man t ex de billigare skräpet som julas så har man grymt mycke längre räckvidd. Men ja det räcker att batterierna i sändarna sjunker något får man ingen kontakt med vissa nexa-mottagare.
-
danielr112
Ivf räckvidden. Dom är plastigare men min erfarenhet är att räckvidden är avsevärt mycke bättre.
Tackar för svaren!
Men är det någon som kommer ihåg de x10 prylarna Clasisjön hade för ett antal år sedan?
Vad var det för fabrikat?
Signalen låg överlagrad i nätspänningen.
Det hade varit lite trevligt att enkelt kunna styra tex en lampa nere vid sjön.
Det är ca 80m dit och det finns bla 3-fasuttag för pumpen redan.
Men är det någon som kommer ihåg de x10 prylarna Clasisjön hade för ett antal år sedan?
Vad var det för fabrikat?
Signalen låg överlagrad i nätspänningen.
Det hade varit lite trevligt att enkelt kunna styra tex en lampa nere vid sjön.
Det är ca 80m dit och det finns bla 3-fasuttag för pumpen redan.
Marmitek har X10-moduler. Tror det var det Classe hade. http://www.marmitek.com/en/products/hom ... mation.php
Tackar!
Det blir väl på sikt att byta...
Hur är det förresten, Julas Anslut mottagare är dom kompatibla med Nexa, eller är det någon egen hittepågrej?
Det blir väl på sikt att byta...
Hur är det förresten, Julas Anslut mottagare är dom kompatibla med Nexa, eller är det någon egen hittepågrej?
-
danielr112
Dom är kompatibla så länge du får i samma område dvs typ x antal kanaler eller självprogramering o.s.v
Funderar lite, Marmitek's grejor skulle ju faktiskt lösa en del problem, iofs lite dyrare, men det är ju bara pengar...
Kikade på Freedomotic, ska funka på Raspberry Pi, har en sådan liggandes.
Kanske dags att avveckla min NSLU2 med tellstickd snurrandes.
Men det blir iaf någon form av förstudie (fantiserande) och kikande på Fredomotic, den verkar "rätt" kompetent!
Kikade på Freedomotic, ska funka på Raspberry Pi, har en sådan liggandes.
Kanske dags att avveckla min NSLU2 med tellstickd snurrandes.
Men det blir iaf någon form av förstudie (fantiserande) och kikande på Fredomotic, den verkar "rätt" kompetent!