Multimeter-AC: Topp- eller effektivvärde?
Multimeter-AC: Topp- eller effektivvärde?
Det är inte ofta jag stoppar mätpinnarna i de två hålen i väggen, men när det nu gjordes nyligen kändes det skumt att se 324 V där det i vardagen talas om 230V. Tydligen visar min billiga digitala multimeter toppvärdet på spänningen. Har för mig att gamla visarinstrumentet (vila i frid) visade effektivvärdet.
Vilket brukar det vara? Inget är ju direkt fel, men jag ser inte på multimetern vad den egentligen visar. Bara ett värde på spänningen.
Vilket brukar det vara? Inget är ju direkt fel, men jag ser inte på multimetern vad den egentligen visar. Bara ett värde på spänningen.
Re: Multimeter-AC: Topp- eller effektivvärde?
Jag har aldrig stött på någon multimeter som inte som standard visar effektiv-värdet, även om det på billiga modeller kan diffa en del om det inte är en ren sinusformad signal man mäter på (ej True RMS).
- Klas-Kenny
Den ska visa effektivvärdet, inget annat.
Vill man se toppspänning kan man ställa multimetern på DC och ha den att visa just maxvärden (förutsatt att man har en multimeter med den funktionen och är snabb nog).
Men visar multimetern toppvärden vid vanlig AC- mätning är något galet.
Vill man se toppspänning kan man ställa multimetern på DC och ha den att visa just maxvärden (förutsatt att man har en multimeter med den funktionen och är snabb nog).
Men visar multimetern toppvärden vid vanlig AC- mätning är något galet.
-
En multimeter som har dåligt batteri brukar oftast visa för mycket. Har du en batterisymbol på displayen som blinkar så kan du ge dig på att den visar rätt efter batteribyte!Wedge skrev:Det är inte ofta jag stoppar mätpinnarna i de två hålen i väggen, men när det nu gjordes nyligen kändes det skumt att se 324 V där det i vardagen talas om 230V. Tydligen visar min billiga digitala multimeter toppvärdet på spänningen. Har för mig att gamla visarinstrumentet (vila i frid) visade effektivvärdet.
Är det många år mellan mätningarna så verkar det som en trolig förklaring.
Även den enklaste DMM-krets skall mäta rätt på en sinusformad 50 Hz spänning, att en väldigt enkel multimeter skulle visa så pass grova fel pga. distad sinus tror jag inte på - det är som de andra säger, är batteriet friskt nog, har du annan multimeter att jämföra med ?? - och i sista fall så _kan_ du ha problem med vägguttaget och den ger för mycket spänning (en traditionell glödlampa bör då lysa mycket vitt och kanske gå sönder/explodera på mycket kort tid) och då har du ett mycket allvarligt fel i elnätet där nollan har tappat kontakten med orts-trafons nolla och beroende på last mellan faserna så kan man få både väldigt låga och väldigt höga spänningar på 230V uttagen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis. Antingen är något väldigt knasigt i multimetern eller i elnätet. Troligen multimetern.
Mätresultatet känns varken som topp- eller effektiv-värde.
Rent teoretiskt så skulle den uppmätta spänningen kunna vara likriktad nätspänning.
Det är ju 325 Volt (+/- ca 4 Volt).
Testa att göra lite fler mätningar. Både AC och DC.
T.ex mäta på ett USB-uttag (de yttersta två pinnarna). Visar multimetern mycket mer än 5,2 V så är den inte att lita på.
Plocka sedan fram en ren transformator med kända värden, lägg till likriktare och konding och mät (DC) över kondingen.
Om USB-mätningen blev rätt och transformator-mätningen visar fel så har du något fel på elnätet.
Koppla då gärna ur så mycket som möjligt från alla vägguttag (inkl spis och kyl) och mät igen.
Mätresultatet känns varken som topp- eller effektiv-värde.
Rent teoretiskt så skulle den uppmätta spänningen kunna vara likriktad nätspänning.
Det är ju 325 Volt (+/- ca 4 Volt).

Testa att göra lite fler mätningar. Både AC och DC.
T.ex mäta på ett USB-uttag (de yttersta två pinnarna). Visar multimetern mycket mer än 5,2 V så är den inte att lita på.
Plocka sedan fram en ren transformator med kända värden, lägg till likriktare och konding och mät (DC) över kondingen.
Om USB-mätningen blev rätt och transformator-mätningen visar fel så har du något fel på elnätet.
Koppla då gärna ur så mycket som möjligt från alla vägguttag (inkl spis och kyl) och mät igen.
-
Iochmed att du inte angivit var du håller till så är det ingen av oss heller som skulle kunna erbjuda sig att snabbverifiera din mätare heller...
Ehm... jodå, ett batteribyte gjorde stor skillnad!
Tack för hjälpen!!

Tack för hjälpen!!

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Bra att du berättade det.
Det är tyvärr inte alla som vågar.
Men genom att "avslöja" sig så blir fler hjälpta och fler vågar skriva.
Kul att det löste sig och att det inte var något mer svårfixat.

Men genom att "avslöja" sig så blir fler hjälpta och fler vågar skriva.
Kul att det löste sig och att det inte var något mer svårfixat.