PLC för "smart hem"?
PLC för "smart hem"?
Jag sitter och funderar på om man kan använda t.ex. nån sån här PLC-sak http://automizer.mamutweb.com/Shop/List ... -230V/80/1 för att bygga ett sk. smart hem för att kontrollera belysning, uttag osv. Dock så lyckas jag inte hitta hur mycket man kan belasta reläna, klarar de tex 220v 16A?
Har kollat på KNX och det verkar bra och kan göra de jag vill men priset på sakerna känns inte lika kul så därför funderade jag på om man kunde använda PLC istället
Har kollat på KNX och det verkar bra och kan göra de jag vill men priset på sakerna känns inte lika kul så därför funderade jag på om man kunde använda PLC istället
Re: PLC för "smart hem"?
I min åsikt är en PLC knappast lämpligt för att styra ett hus, helt enkelt pga. att det blir en mycket central styrning. Men det kan vara för att mitt hus är som det är, andra har andra förutsättningar.
Sedan är det en sak som jag direkt vill påpeka: använd inte reläer i en PLC till kraftstyrning! Låt dom gärna styra "småsignal" osv. men styr aldrig 230V direkt! Orsak: det blir kortslutning ibland, det är är så. Vid de tillfällen kommer strömmen att överstiga t.ex. 16A mycket kraftigt vilket med mycket stor sannolikhet kommer att skada PLC'n på något vis.
Då ska den bytas, programmeras om osv. och det kan ta sin lilla tid om inte PLC'n finns på lager eller har utgått ur produktion.
Låt däremot PLC'n styra ett externt relä som i sin tur tar hand om grovjobbet, blir det knas kan reläet bytas och sedan är saken biff.
Själv vill jag ha ett liknande system för att styra vissa delar av huset men jag kommer att satsa på en µC (mikroprocessor) med kommunikation till hela huset och sedan underenheter som kan utföra kommandon, då blir ledningsomdragningen minimal - men det kräver att man "kan" elektroniken rimligt bra.
Sedan är det en sak som jag direkt vill påpeka: använd inte reläer i en PLC till kraftstyrning! Låt dom gärna styra "småsignal" osv. men styr aldrig 230V direkt! Orsak: det blir kortslutning ibland, det är är så. Vid de tillfällen kommer strömmen att överstiga t.ex. 16A mycket kraftigt vilket med mycket stor sannolikhet kommer att skada PLC'n på något vis.
Då ska den bytas, programmeras om osv. och det kan ta sin lilla tid om inte PLC'n finns på lager eller har utgått ur produktion.
Låt däremot PLC'n styra ett externt relä som i sin tur tar hand om grovjobbet, blir det knas kan reläet bytas och sedan är saken biff.
Själv vill jag ha ett liknande system för att styra vissa delar av huset men jag kommer att satsa på en µC (mikroprocessor) med kommunikation till hela huset och sedan underenheter som kan utföra kommandon, då blir ledningsomdragningen minimal - men det kräver att man "kan" elektroniken rimligt bra.
Problemet är egentligen hur rören är dragna i väggen om man ska övergå till ett smart hem eftersom alla strömbrytare ska gå direkt till central precis som vägguttagen och så är det inte riktigt gjort i majoriteten av husen. Att få in så mycket kabel är också svårt i befintliga rör. Men visst det är smidigt att kunna styra allt oberoende av vilket rum man är i eller kunna styra vissa vägguttag från flera platser, koppla ihop mobilen med det så att när man börjar närma sig hemmet tänds det upp belysning lite här och där osv
Det finns sätt att kringå denna bus-struktur som idag byggs till "smarta hem"(?), kolla exempelvis Dr.Love:s lösningar i sitt smarta hem. Man använder helt enkelt befintliga ledningar till att överlagra styrsignaler till brytare och kontakter och andra prylar så kan man sedan styra vad man vill från var man vill. Lite dyra prylar, men säkerligen billigare är att bygga ett KNX-baserat "smart hem" som idag är SVINDYRT (mest pga. installationskostnaden).
-
Tommy_Naseem
PLC funkar aldeles utmärkt.
Vi brukar använda oss av lite olika typer av lösningar.
Men oftast så har vi ett Wago 750-8xx plc som vi sedan bestyckar med vad vi behöver för moduler
Digitala ingångar för tex brytare m.m.
Digitala utgångar för relä styrningar för vanliga av på funktioner
0-10V moduler för styrningar av dimrar
DALI moduler för styrning av DALI armaturer och drivdon.
KNX modul för KNX bussar.
Pulsräknare för tex energimätning
Enocean
Allt handlar om plånbok.
Men personligen har jag valt i mitt hem efter plånbok o smak.
PLC Wago 750-880
16 Kanal Digital ingång för tryckknappar
16 Kanal Digital ut För styrning av Relän
2 st Pullsräknare för insammling av vatten och energi åtgång
Dali modul för styrning av DALI dimmrar.
Som du ser har jag skippat KNX då jag anser att det blev för dyrt.
KNX har fördelen att du kan dra den i samma rör som kraften.
Skall man tråda ut brytarna med digitala ingångar så bör man ha skilda rör. man får inte dra en Cat5 kabel mellan alla dosor och sedan sticka ner med en EKKX 2x2x0,5 tillsammans med kraften. för då har man inte följt starkströmsföreskrifterna.
Vill man ha trådlösa brytare så rekommenderar jag att man monterar på ett Enocen interface och sedan sätter Enocean knappar (Google) Då dom är batterilösa är dom jäkligt bra.
Fördelar med Wago är att du slipper Licens avgiften Billigt plc i förhållande till vad du får. Modul baserat så lätt att expandera.
och integrerad Webserver (SSI).
KNX Jäkligt bra system för brytare och aktorer. Kräver oftast någon form av logik för special funktioner.
Licens 10 000 för full licens
Finns en Lite för 30 enheter (Varje brytare och varje aktor är en enhet. Har ej koll på vad den kostar.
Allt handlar om plånbok o behov.
Renovering eller nyproduktion.
nu vet jag inte vart du bor men är det intressant hör av dig så kan vi kanske lämna en offert. Jag finns i jönköping men vi har Filialer runt om i sverige.
Tommy
Vi brukar använda oss av lite olika typer av lösningar.
Men oftast så har vi ett Wago 750-8xx plc som vi sedan bestyckar med vad vi behöver för moduler
Digitala ingångar för tex brytare m.m.
Digitala utgångar för relä styrningar för vanliga av på funktioner
0-10V moduler för styrningar av dimrar
DALI moduler för styrning av DALI armaturer och drivdon.
KNX modul för KNX bussar.
Pulsräknare för tex energimätning
Enocean
Allt handlar om plånbok.
Men personligen har jag valt i mitt hem efter plånbok o smak.
PLC Wago 750-880
16 Kanal Digital ingång för tryckknappar
16 Kanal Digital ut För styrning av Relän
2 st Pullsräknare för insammling av vatten och energi åtgång
Dali modul för styrning av DALI dimmrar.
Som du ser har jag skippat KNX då jag anser att det blev för dyrt.
KNX har fördelen att du kan dra den i samma rör som kraften.
Skall man tråda ut brytarna med digitala ingångar så bör man ha skilda rör. man får inte dra en Cat5 kabel mellan alla dosor och sedan sticka ner med en EKKX 2x2x0,5 tillsammans med kraften. för då har man inte följt starkströmsföreskrifterna.
Vill man ha trådlösa brytare så rekommenderar jag att man monterar på ett Enocen interface och sedan sätter Enocean knappar (Google) Då dom är batterilösa är dom jäkligt bra.
Fördelar med Wago är att du slipper Licens avgiften Billigt plc i förhållande till vad du får. Modul baserat så lätt att expandera.
och integrerad Webserver (SSI).
KNX Jäkligt bra system för brytare och aktorer. Kräver oftast någon form av logik för special funktioner.
Licens 10 000 för full licens
Finns en Lite för 30 enheter (Varje brytare och varje aktor är en enhet. Har ej koll på vad den kostar.
Allt handlar om plånbok o behov.
Renovering eller nyproduktion.
nu vet jag inte vart du bor men är det intressant hör av dig så kan vi kanske lämna en offert. Jag finns i jönköping men vi har Filialer runt om i sverige.
Tommy
Om man köper ett KNX styrt relä. Behöver man betala en avgift för att använda den? protokollet är väl tillgängligt?
-
Tommy_Naseem
Svaret blir ja och nej.
Eftersom det programmeras med programvaran ETS.
Och eftersom alla tillverkare skriver sina konfigurations program till just ETS.
För att man skall kunna få sätta en KNX loggo på sin produkt måste den testas o godkännas av knx association och där igenom så har de monopol på systemet och dess licens på programvaran.
Men vist det finns på deras hemsida hur alla DPT värden är uppbyggda och hur de kommunicerar med olika statusflaggor.
Sedan är det till att lösa hur du skall kommunicera med bussen. i normala fall görs det antingen via USB eller KNX/IP.
Eftersom det programmeras med programvaran ETS.
Och eftersom alla tillverkare skriver sina konfigurations program till just ETS.
För att man skall kunna få sätta en KNX loggo på sin produkt måste den testas o godkännas av knx association och där igenom så har de monopol på systemet och dess licens på programvaran.
Men vist det finns på deras hemsida hur alla DPT värden är uppbyggda och hur de kommunicerar med olika statusflaggor.
Sedan är det till att lösa hur du skall kommunicera med bussen. i normala fall görs det antingen via USB eller KNX/IP.
Det går väl att linjelyssna på KNX bussens tvistade differentiella signalering och skicka egna kommandon?
-
Tommy_Naseem
Vist går det. ETS kan man ladda ner o använda gratis för upp till 3 deltagare.
Iofs skulle man kunna skapa X antal projekt med 3 deltagare och sedan programmera dom funktionerna man behöver.
Jäkligt svårt o få det överskådligt men det går.
Iofs skulle man kunna skapa X antal projekt med 3 deltagare och sedan programmera dom funktionerna man behöver.
Jäkligt svårt o få det överskådligt men det går.
Är det anslutna maniker eller utvecklare som läser specifikationen som avses med "max 3" ..? och hur kan de kontrollera hur många som råkat läsa specifikationen?
Vad är det annars som hindrar en från att sprida en firmware som råkar vara kompatibel med KNX?
Vad är det annars som hindrar en från att sprida en firmware som råkar vara kompatibel med KNX?
-
Tommy_Naseem
ETS har en gräns som gör att har man ingen licens får man inte möjlighet att lägga till fler än 3 bussdeltagare.
Mig veteligen finns det inte någon 3:e parts programvara som fungerar.
Som du kanske förstår så jobbar jag med dessa system så jag har undersökt möjligheten med 3:e parts programvara. Men det kanske har kommit något på senare tid.
Mig veteligen finns det inte någon 3:e parts programvara som fungerar.
Som du kanske förstår så jobbar jag med dessa system så jag har undersökt möjligheten med 3:e parts programvara. Men det kanske har kommit något på senare tid.
Angående olika uppbyggnad av styrnäten. Precis som det sagts så blir det snabbt dyrt om man ska köra med ett distribuerat bussystem. Och samtidigt blir det väldigt komplicerat att "dra hem" alla styrningar till en central punkt.
Jag har gjort en mittemellanvariant. Flera mindre centraler på strategiska platser där många styrningar går att samla för ett litet område. Uppe på loftet t.ex sitter en mindre central med 8 utgångsstyrningar. Två används till motorvärmaruttag, en till badrumsfläkten och fem till ytterbelysningar på fasaden, altanen och entretrappan.
När vi byggde till huset förra året så satte vi redan från början en ny minicentral i klädkammaren i nya delen. Därifrån kunde vi lätt dra ut till allt i den nya delen, ca 20kvm, när vi ändå drog alla rör nytt i den delen.
Sedan är detta kompletterat med Nexamottagare för lösa stickproppslampor där jag inte har ett styrt vägguttag. Styrcentralen har en egenbyggd 433MHz sändare som bl.a kan prata Nexaprotokoll.
Jag har gjort en mittemellanvariant. Flera mindre centraler på strategiska platser där många styrningar går att samla för ett litet område. Uppe på loftet t.ex sitter en mindre central med 8 utgångsstyrningar. Två används till motorvärmaruttag, en till badrumsfläkten och fem till ytterbelysningar på fasaden, altanen och entretrappan.
När vi byggde till huset förra året så satte vi redan från början en ny minicentral i klädkammaren i nya delen. Därifrån kunde vi lätt dra ut till allt i den nya delen, ca 20kvm, när vi ändå drog alla rör nytt i den delen.
Sedan är detta kompletterat med Nexamottagare för lösa stickproppslampor där jag inte har ett styrt vägguttag. Styrcentralen har en egenbyggd 433MHz sändare som bl.a kan prata Nexaprotokoll.