Tjena!
Jag har en förbrukare på 12V/3W som jag vill behålla spänningen till i cirka 1 till 4 timmar efter att spänningen har brutits.
Min tanke var då att koppla in en kondensator som klarar av att hålla 12V/3W i minst 4 timmar efter frånslagen spänning, och styra tiden med nån sorts tidrelämodul eller timer som är justerbar med nån vridpotensiometer eller liknande.
Mina frågor är då:
Var och hur hittar jag en lämplig kondensator? Hur många farad behövs för att klara detta i 4 timmar?
Var och hur hittar jag nån sorts justerbart tidrelä/timer för att kunna ställa tiden som jag vill att förbrukaren ska vara igång efter frånslagen spänning?
Jag tänker mig nån liten enkel modul som är lätt att gömma undan. När jag väl bestämt vilken tid som gäller ska det inte pillas mer på grejerna.
Nån som har lite tips?
Tidrelä med kondensator 12V
Re: Tidrelä med kondensator 12V
Det ska nog till en hejdundrande super-cap isåfall, undrar om det ens går utan batteri?
Du kan ju alltid koppla en potentiometer mellan super-cap och jord och på så vis ställa in tiden
(hur fort den laddar ur förutom genom lasten)....
Du kan ju alltid koppla en potentiometer mellan super-cap och jord och på så vis ställa in tiden
(hur fort den laddar ur förutom genom lasten)....