Kör med BD137 transistorer som är i minsta laget men det fungerar, och satte motstånden till 1k ohm. Dioderna jag använder är vanliga 1N4007. För att driva detta steg tog jag en vanlig ringräknare och satte den 5:e utgången till resetingången på kretsen. På så sätt får jag ett slags rinnande ljus med 4 lysdioder och så satte jag dessa utgångar till respektive ingång på drivsteget.
Jag har sammankopplat gul och vit kabel till plus och till transistorerna kopplade jag de övriga ledarna så att de får pulser som gör att de sluter mot jord i ordningen svart, röd, grön och blå http://oceancontrols.com.au/datasheet/s ... YGH420.PDF
Detta går fint men bara till en viss gräns. Jag kan köra in en fyrkantvåg i mitt "rinnande ljus" på upp till 100 Hz men sen står motorn och rycker....
Gav upp detta och kopplade den till en Arduino med ett färdigt program för att styra stegmotorer. I detta program kan man ange värden på hastigheten upp till ett värde om 60 men sen går det inte mer.
Nu till själva frågan. Vad är det som gör att jag inte kan få upp motorn i högre hastighet? Är det mitt drivsteg eller är det metoden jag använder eller har jag kopplat in motorn fel?....
Det vore ju häftigt om man kom i närheten av detta:
men det känns rätt långt bort

Tips mottages tacksamt.