Styrning av monstervedmaskin.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Teknikern
Bannad

Styrning av monstervedmaskin.

Inlägg av Teknikern »

Jag skissar lite på en monstervedmaskin som tar 5,5 meter långa stockar och funktionen är: pressa-stopp-kapa-pressa-stopp-kapa osv. och när stocken är slut ska kolven vända och göra en returrörelse och stanna och vänta på startsignal.

Det jag funderar på är hur jag ska lösa matningssekvensen så att alla kutsarna blir exakt lika långa. Tidsstyrning funkar ju inte iom. att kall och varm maskin går olika fort så helst skulle ju mängden olja till kolven mätas och styra klyvrörelsen. Utvändiga givare och bark, fukt och spån är ingen bra lösning så,,,,,hur löser jag detta?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styrning av monstervedmaskin.

Inlägg av danei »

De flesta kommersiella matar ju mot ett stopp innan de kapar, på så vid blir det samma längd på alla bitar. Men en alternativ lösning skulle ju kunna vara ett löphjul som rullar på stocken och mäter längden.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Du sa nåt, tandad löprulle UNDER stocken funkar ju. Det finns inget stopp i konstruktionen, dom kapade kutsarna ligger kvar i kaprännan och trycks genom en klyvkniv av stockens frammatning. Stoppet när kolven gjort sin maximala rörelse och ska gå i retur för ny stock bör kunna vara en flödesvändande ventil för utgödsling och så ett stopp som stänger av hela cykeln när kolven nått sitt inre läge och den kan påverkas via en "sticka" som går igenom bakre cylinderrörsgaveln med en beröringsfri brytare bakom kolvröret.

Att det verkar lite avancerat beror bara på att vedhantering i stor skala genererar massor med skräp, är i en fuktig och kall miljö och riskerar yttre skador precis hela tiden.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Lägg mätrullen ovan eller så istället så den går ner. Lägger du den under är risken stor att det kommer bark ivägen som stör... En ovanpå som vid matning går ner fjäderbelastat mot stocken och rullar med.

Går nog göra underifrån med men man får inte glomma all skit som ramlar av :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att sätta en gummirulle mot kolvstången?

Alternativt ett linjärmätdon på kolvstången.
Det finns väl sådana som påminner om ett måttband?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Om jag fattat det rätt skall du ha en kolvstång som trycks ut 5,5 meter. :shock:
Du kan sätta en kedja (cykelkedja) som följer med kolvstången.
Kedjan löper förbi flera brytare brytare på lämpliga avstånd (50 cm ?) och en "klump" på kedjan påverkar brytarna, en i taget.

Kedjerörelsen kan även dra runt ett hjul med lämplig diameter (50/pi cm ?). En knopp på hjulet påverkar en brytare en gång per varv.

Man kan också på hjulet göra knoppen (och brytaren) justerbar i avstånd från centrum och på så sätt välja längd på kutsarna.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Cykelkedjan och hjulet med knopp är ju bara så klockrent det går att komma :bravo: och gör man brytaren flyttbar i fasta steg så är det ju enkelt att bestämma om det ska bli brasved och kort eller lång pannved. :P

Att jag inte vill ha fjäderbelastad rulle ovanifrån har sin förklaring då rännan matas via stegmatare och maxdiametern på stockarna kan vara 50 cm. Dessutom är ju rörelsen lång då klyv-matarkolven byggs på okapat cylinderrör som är 6,5 meter långt så slaglängden blir 5,5-6 meter nånstans. :mrgreen:
Bearable

Inlägg av Bearable »

Finns ju kolvar med inbyggd 0-20mA givare. Borde fixa biffen.

Finns även vajer givare som ger liknande signal. Har testat det för liknade projekt (putta tågvagnar 3 meter i olika steg).
Är dock inget jag kan rekommendera. De gick fort sönder trots att de skulle klara att sitta utomhus.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

0-20mA givarna sitter väl inuti kolvstången?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

bit96 skrev:Man kan också på hjulet göra knoppen (och brytaren) justerbar i avstånd från centrum och på så sätt välja längd på kutsarna.
Nu hänger jag inte med, hjulet snurrar ju ett varv på samma rörelselängd oavsett hur nära centrum brytaren sitter. :humm:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kul med en vedmaskin-tråd. Jag projekterade med en vedmaskin i våras. Det är lite små saker som fattas på den, men jag har klyvit ca 30kbm ved med den. Och den stöddigaste stocken var ca +60 ci diameter, den var inte rolig att handskas med.

Din vedmaskin, pressa-stop-kapa-pressa-stop-kapa ...... återvända....börja om. Vad är det du kör sönder ifall nått klaffar, klinga eller svärd?

Hur vill du helst ha styrningen, helt mekanisk eller elstyrda hydrualventiler och ett lättare styrsystem för den. Alltså på vilket sätt föredrar du att lösa problemet el eller mek?
Bearable

Inlägg av Bearable »

Var länge sedan jag mekade isär en sån kolv, men jag har för mig att det i princip var som en skena i cylindern som kolvstångens ände löpte i, tänk linjär potentiometer.

Alla rörliga delar sitter iaf skyddade inuti cylindern.

Skulle nog gå att få en riktigt smidig lösning med en sån givare i cylindern och ett litet PLC.
Då kan man ställa in önskad längd på veden , godkänd +/- längd så kan PLC´n räkna ut hur den ska kapa upp stocken med minimalt spill.

Alla rörliga givare, hjul mm låter som en mardröm i detta fall...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Så maskinen är minst 11,5m lång? Ska den vara transportabel? Svängradien lär ju bli ganska stor.

Kan vara bra att installerar en mikrodator som mäter cykelkedjan. Dels blir det lättare att anpassa länden och dels kan du ha inbyggda säkerhetsfunktioner, tex:
- om hastigheten är för låg och motorn riskerar att gå sönder.
- har kedjan hoppa av?

Du kan även ha extrafunktioner som att tex mäta stocken från båda hållen med ultraljud och sen se till att alltid få jämnstora bitar, dvs slippa en "slut-snutt på 7cm".

EDIT: Iofs så kan den ju vara teleskopisk, med cylindern under stocken. Då får man stora krafter som vill böja maskinen iofs.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Gimbal skrev:
bit96 skrev:Man kan också på hjulet göra knoppen (och brytaren) justerbar i avstånd från centrum och på så sätt välja längd på kutsarna.
Nu hänger jag inte med, hjulet snurrar ju ett varv på samma rörelselängd oavsett hur nära centrum brytaren sitter. :humm:
Helt riktigt. :D
Jag knåpade på ett längre inlägg med utväxling m.m. men kortade ner det och det blev lite tokigt.
Men jag antar att det i all fall ger lite inspiration till trådskaparen att bygga vidare på.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Teleskopiska kolvar är väl bara enkelverkande eller?
Skriv svar