Hjälp med magnetkontakter till larm!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Toya_Joker

Hjälp med magnetkontakter till larm!

Inlägg av Toya_Joker »

Hej! Har en kund som har köpt ett larm ifrån homealarm.se. Detta larm ska enligt säljaren kunna funka ihop med de 6st magnetkontakter som kunden redan har monterat i sitt hus. Min fråga är nu hur jag ska få ihop detta :). Bifogar en fil på kopplingsschemat som följer med larmet, sen har jag även en länk till Bewators hemsida där det finns en pdf med info om magnetkontakterna. Vad jag behöver veta är vad magnetkontakterna ska ha för spänning, samt hur jag gör för att koppla in alla 6 på en ingång i larmpanelen? Behövs motstånd? Är inte så haj på svagström, så är väldigt tacksam om någon bättre vetande kan hjälpa mig med detta! :)
Länken till Bewator: http://www.bewator.com/se/products/inde ... RIEN/p2605

Mvh: Tony
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
G-man
EF Sponsor

Re: Hjälp med magnetkontakter till larm!

Inlägg av G-man »

Den terminernas med motståndet, används för att upptäcka sabotage på kablaget.

Sen är det bara att mäta på slingan, leder det mellan kablarna när dörrar och fönster är stängda så ska du köra på n.c och om inte på n.o

Är de inte ledande när det är stängt så parallellkopplar du dem, är det ledande så seriekopplar du dem
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Magnetkontakter brukar mig veterligen inte ha någon separat matning utan de kopplas in på rätt terminaler i larmskåpet med motstånd enligt den bifogade bilden. Om alla sex kontakter skall kopplas på samma slinga så kopplar du dom i serie om det handlar om NC och parallellt om det är NO. Endast ett motstånd behövs per slinga.

Det borde sitta ett motstånd över de nu oanvända terminalerna i larmskåpet för att simulera en fungerande slinga.
Toya_Joker

Inlägg av Toya_Joker »

Okej, tack för hjälpen! Magnetkontakterna är N.C. Dom är dock 4-trådiga som ni ser på länken jag bifogade, dvs 2 trådar till matning och 2 till N.C?? Vad ska dom ha för matning? Funkar det att bara skippa matningen och köra igenom N.C-kontakten? Vart någonstans lägger jag motståndet i serien? Ska det vara lika stort motstånd trots att jag använder fler än en magnetkontakt??

Enligt tillverkaren av larmet så finns det ingen strömförsörjning att plocka ut ur larmenheten, utan magnetkontakterna måste matas från extern spänningskälla..
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nja det där är nog inte för matning, det finns ingen intelligens i dom utan de extra trådarna är för separat sabotageslinga vilket inte behövs när du har så kallade balanserade larmingångar i centralen.

Hmmm det var några år sedan jag monterade och sålde larm men det verkar som en del kunskap sitter kvar. :)

Edit:>
Så här står det i databladet:
Säker detektering vid höga risker
De förspända kontakterna har dubbla
tungelement i larmslingan. En förspänd
kontakt ger hög säkerhet mot sabotage
och löser ut larm om en yttre magnet
placeras vid kontakten.
Man kan skippa den funktionen om man inte har ett högriskobjekt att skydda enligt min mening, den är till för om någon försöker manipulera kontakten med en annan yttre magnet. Men för det krävs nog en rätt förslagen tjyv som är extremt motiverad att ta sig in utan att larmet löser ut. Om du bara ansluter på "vanligt" vis så är slingan skyddad mot att ngn klipper kabeln eller kortsluter den. Motståndet skall således monteras längst ut på slingan för att kunna göra nytta vid kortslutning.
Senast redigerad av ensten 7 november 2013, 21:41:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

det du behöver ta reda på är vart gränserna går för att kunna koppla in brytarna.
det brukar vara ca(i Kohm):
0-4.5= kortslutning(fel)
4.5-6.7= normalläge
6.7-13.5= larm
allt över= sabotage.

5.6kohm är ett väldigt vanligt värde inom larmbranchen.

om du kopplar in alla 6 på samma serie så blir det väldigt svårt att få bra funktion på alla.
den måste reagera på om bara en dörr öppnas, och samtidigt får den inte larma för sabotage om alla är öppna samtidigt.

om du är osäker på hur din brytare fungerar så testa den med bara en multimeter på plats. angående mk240 så har jag för mig att 2st är NC-brytaren och de andra 2 ska fungera som sabotagekontroll. jag har bara använt brytardelen på mina.

så leta fram en installationsmanual för larmet, så ska vi nog kunna hjälpa dig bättre.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Se min Edit här ovanför
Toya_Joker

Inlägg av Toya_Joker »

Hej! Tack så mycket för hjälpen såhär långt, imorgon förmiddag har jag tänkt att försöka mig på att installera detta larm. Är fortfarande osäker men tänker mig att jag ska koppla in alla magnetkontakter i serie utan motstånd och kolla om det funkar, och om det inte gör det får jag återkomma till er :).
Manualen till larmet om det kan hjälpa:
http://www.homealarm.se/product_info.ph ... cts_id=267

Finns under fliken: "manual"

Tack igen för hjälpen

/Tony
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nja, motstånden måste du ha, annars kommer larmet att detektera sabotage. Sätt motstånde(n/t) i serie nära sista kontakten så gör den bäst nytta.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Såhär ligger det till. Kör du på N/C ligger alla i serie med EOL vid sista magneten. Dit larm kan då bara känna hel slinga eller avbrott. Avbrott ger larm.

För att man skall skilja på Hel slinga/larm/sabotage eller kortslutning så krävs det 2 motstånd. Ett parallellt över larmkontakten och ett i serie sist i kretsen. Funktionen blir då följande. Stängd dörr parallella motståndet(larmmotståndet) kortsluten av magnetkontakten, ström flyter endast genom EOL. Centralen känner då 2.2 kOhm. Öppen dörr, magnetkontakten öppnar och strömmen flyter genom larmmotståndet och EOL motståndet. Centralen känner då 4.4 kOhm vilket ger larm. Avbrott eller kortslutning på kabeln ger sabotagelarm istället för larm.

Bara lite fakta hur de riktiga systemen fungerar. I ditt fall lägger du som sagt alla magneter i serie och motstånd i sista. Mät på trådarna vid centralen innan du ansluter dem. Allt stängt skall ge ca 2.2 kOhm. Öppnas något blir det avbrott. Kopplar du så skall det fungera. Sen får du säkert programmera larmet att ingången skall vara N/C.
Toya_Joker

Inlägg av Toya_Joker »

Tack så mycket för hjälpen, nu funkar det fint!!!
Skriv svar