Sök efter FemtoFET på TI Video => Smallest Low- Resistance MOSFETs in the Industry
Databladet för exvis CSD25481F4 nämner
Power Dissipation 500mW Typical RθJA=85°C/W on 1-inch2 (6.45-cm2).
Databladet antyder att det är bra om man kan hålla omgivningstemp Ta under 75 C.
Om man räknar med Rds=0.2 ohm och Ids=1A P=0.2W
Hur får jag fram temp höjning? (85+2)*0.2=17.4C dvs om inbyggnadslådan har en temp 50C blir det ca 68C.
Om man räknar med Rds=0.2 ohm och Ids=1.5A P~0.5W
(85+2)*0.5=17.4C ger ca 93C.
1A DC (kanske 1.5A) skulle alltså teoretiskt fungera genom den lilla 0402-komponenten.
Skulle då någon form av kylfläns (ex limmad på ovansidan) förbättra saken?
Ström genom FemtoFET
Re: Ström genom FemtoFET
Värmen ur en kraft-FET går normalt ut genom drain. Så kylningen kommer från det anslutna kopparplanet. Stort och tjockt kopparplan med många grova vior ger bra kylning.
Termiska resistansen till kapseln är normalt hög, så det lönar sig inte att kyla på den sidan. Undantaget är vissa kraft-FET som har ett kylplan på ovansidan för anslutning till kylfläns (dualcool).
Ifall du har plats med en kylfläns föreslår jag att du även väljer en större FET.
Termiska resistansen till kapseln är normalt hög, så det lönar sig inte att kyla på den sidan. Undantaget är vissa kraft-FET som har ett kylplan på ovansidan för anslutning till kylfläns (dualcool).
Ifall du har plats med en kylfläns föreslår jag att du även väljer en större FET.