Tolka tillverkarens Data på en Pannlampa
Tolka tillverkarens Data på en Pannlampa
Tycker den här artikeln om ljus sprider
ljus över pannlampstillverkarnas utnyttjande
av kundernas okunskap.
I exemplet tar de upp data runt just en Pannlampa och
vad man kan fås att tro om den i reklamen.
http://www.fluxio.se/artiklar/10-kompri ... laera.html
ljus över pannlampstillverkarnas utnyttjande
av kundernas okunskap.
I exemplet tar de upp data runt just en Pannlampa och
vad man kan fås att tro om den i reklamen.
http://www.fluxio.se/artiklar/10-kompri ... laera.html
Re: Tolka tillverkarens Data på en Pannlampa
Bra länk, det var läsvärt. Speciellt om strålnings vinklar och om högtrycksnatrium lampor.
Det verker ju seriöst....
Jag håller med om den hel del, men det fanns ju även missar. Begreppen borde standardiseras så att man kan jämföra produkter.I verkligen är förlusterna i en reflektor flera hundra procent!
Det finns en "standard" som vissa tillverkare använder, som dom kallar för ANSI-lumen/FL-1. T.ex. http://www.fenixlight.com/ProductMore.a ... nzWU5RYRCA
Men denna kräver inte att lampan prövas av en utomstående oberoende testare utan den kan företaget själv göra så det kan skilja lite mellan tillverkarna ändå.
Men denna kräver inte att lampan prövas av en utomstående oberoende testare utan den kan företaget själv göra så det kan skilja lite mellan tillverkarna ändå.
Stoppade in länken med kompaktinfo här:
EF-wiki: Ljuskälla
EF-wiki: Ljuskälla
Detta låter inte heller så seriöst
Narr nr 3 - Effekten
Jo, lampan innehåller en power-LED på 1 W - inget fusk där. Men frågan är om den verkligen drivs med 1 W? Då lampan drivs av 3 st R03-batteriet så kan den insatte direkt säga att så inte är fallet. Visst går det att krama ur 1 W ur 3 sådana batterier, men då sjunker polspänningen till runt 0.8 V, vilket kräver en spänningsomvandlare då en power-LED behöver minst 3.5 V. Så räkna med att lysdioden drivs med kanske 0.3 W. Uppladdningsbara NiMH-batterier i R03-storlek är något strömstarkare men inte tillräckligt - polspänningen hamnar på ca 1 V.
Här har vi också det första exemplet på lysdioders förnämliga egenskaper för att lura folk. En glödlampa specad för 1 W skulle knappt glöda om den drevs med 0.3 W. Men lysdioder fungerar annorlunda som vi ska se i nästa narr.
Det krävs minst 2 st R6-batterier, helst 3, för att få ut 1 W i 3.5 V.
Menar de att man inte kan få ut 300mA ur ett LR03 utan att det dippar till 0.8V?
När jag provar med 4R7 över ett LR03 så dippar det från 1.55 till 1.45 på ett nytt batteri.
1.45 / 4.7 = 308mA
3 x 1.45 = 4,35V
P = 4,35 x 0.308 = 1.34W
Så visst går det att få ut 1W ur tre seriekopplade LR03.
När jag provar med 4R7 över ett LR03 så dippar det från 1.55 till 1.45 på ett nytt batteri.
1.45 / 4.7 = 308mA
3 x 1.45 = 4,35V
P = 4,35 x 0.308 = 1.34W
Så visst går det att få ut 1W ur tre seriekopplade LR03.
Fast det var sidan som jag såg som oseriös med min kommentar, inte tillverkarna.Neondiod skrev:Detta låter inte heller så seriöst![]()
Men om RoPa's test stämmer så är ju inte sidan seriös angående att det inte går att få ut 1W.
Jag menade också hemsidan. Även om där fanns en del bra också.