En jag vet vad jag söker men inte vad det heter tråd börjar här
Jag söker el-tändare/gnisttändare som skall tända en gasollåga, det är två spröt som sticker ut och skapar gnistor. Är det någon som vet facknamnet på en sådan anordning eller hur man bygger en sådan?
Gnisttändare?
-
Re: Gnisttändare?
Tändspole från bil eller liknande och sedan en pulsgenerator typ NE555 samt ett drivsteg mellan dessa två, och sedan ett tändstift eller två trådar.
Detta är grovt sett vad du behöver hur du sedan löser det hela beror mest på exakt var och hur den skall användas vad du har att tillgå i "bra att ha högen" samt dina kunskaper.
Annars så är det vanliga en piezotändare som påverkas mekaniskt.
Man kan också bygga om ett flugrackett, en elektronblixt och en massa andra olika prylar men det beror på vad som är syftet.
Detta är grovt sett vad du behöver hur du sedan löser det hela beror mest på exakt var och hur den skall användas vad du har att tillgå i "bra att ha högen" samt dina kunskaper.
Annars så är det vanliga en piezotändare som påverkas mekaniskt.
Man kan också bygga om ett flugrackett, en elektronblixt och en massa andra olika prylar men det beror på vad som är syftet.
Re: Gnisttändare?
Prova att köpa som reservdel till en lämplig gasolgrill, jag hr en battreidriven tändare på min grill köpt på Järnia, finns garanterat fler om man titta runt.