Flockningsmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
maxout

Flockningsmaskin

Inlägg av maxout »

Är det någon här som gjort en flockningsmaskin? Behöver lite info gällande detta. Har sett att endel som byggt själva har slaktat en tjocktv för att driva flockningen med.

http://www.youtube.com/watch?v=4-GQ12FtIbM

Bild
Vad får ni ut av ovanstående ritning?

Att använda högspänningsdelen i en gammal tjock-TV för att skapa statiska fält, för att kunna flocka. Går det koppla nått mellan som skydd så att man vid ev. kortslutning inte får trafon att "explodera" eller vad som kan hända i värsta fall. Hur farligt är detta? Har ingen erfarenhet av gamla tjock-tv´s.

Är det en sånn här?
http://www.ebay.com/itm/HV-Resonant-Fly ... 27da44b922
rikkitikkitavi

Re: Flockningsmaskin

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad skall du flocka? Och i vilket media ?
Luft, vatten?
Har du koll på kemin?

Ovanstående ritning är en fasstyrning, det går inte.

Du vill ladda dina kolloider elekstrostatiskt och högspänningsdelen till bildröret kan vara lämpligt till det, drivet pulsat av en lågspänningsdel.
Finns en hel del skrivet på nätet om de spänningsstegarna. De är lite automagiskt sjävlbegränsande iom att spänningen faller snabbt när du drar mer ström. För att skydda transformatorn har man ofta skydd på själva elektroniken som switchar den.

Observera att det är många kV , och det kan vara livsfarligt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag använder en slaktad insektsracket.
Kan det var något!
Testa med tesil.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först o främst är det inte fråga om "bara" högspänning, det ska vara DC!

Detta betyder att den koppling som visas KAN fungera - om den utgående AC från transformatorn likriktas.

Men då blir det nog enklare att använda HT + dubblaren från ett tjock-TV, där finns det ju en feed-back så att man rent faktisk kan reglera på riktigt.
maxout

Inlägg av maxout »

Bild

Så här ser maskinerna ut som är amatörbyggda. Delarna är taget från en tjock-datorskärm. Kruxet med dem är att om man skulle komma för nära blir det ljusbåge, (vilket man inte ska), och om man skulle kortsluta(vilket man absolut inte ska!) så börjar väll trafon och brinna/explodera? Ni som kan elektronik kan man skydda denna anläggning mot iaf det sistnämda?

Användningsområdet är alltså för att strö på flockfiber på instrumentpanel till bilar. Med hjälp av limmet så jordar man det och alla strån ställer sig rakt upp under processen. Det behövs ett skaplig dragkraft för att detta skall funka så funkar inte med insektsdödare eller likn, som kan producera iaf 15KV.

Vad tror ni? Alla tips är bra...

Här är en sämre modell av de som görs på fabrik, med följande data:
HIGH VOLTAGE DC OUTPUT 35KV negative
CURRENT 40 micro amps
POWER SUPPLY 4.5 to 6 VDC
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

maxout: detta är ett forum. Det betyder att man delar på frågor och svar. Jag har raderat de 3 PM jag fick.

Vad som behövs från ett tjock-TV är i grunden inte så svårt:
* HT-transformatorn.
* Triplern.
* Drivtransistorn.
Dessa saker är svårast att klara sig utan men det behövs lite för att styra spänningen också samt till att få det hela att ge de pulser som behövs.

I en TV används linjefrekvensen till detta men man kan göra en generator själv på en massa sätt. Enklast för planeringen är att få tag på scheman för det TV man tar komponenter ifrån, där blir kopplingen snabbt klar och evt. anpassningskomponenter är inritat varför det blir enklare att veta exakt hur man ska styra det hela.

Men om du inte är rimligt säker på vad du gör pga. "ny i gejmet" är en högspänningsgenerator inte en speciell bra sak att bygga som ett första projekt.
maxout

Inlägg av maxout »

icecap: Okii då vet jag gällande PM. Är själv elektriker men detta är inget jag sysslar med i övrigt. Vanlig el alltså, elektronik på kretsnivå är inget jag berörs av dagligen... Så i detta sammanhang är jag en "noob". All hjälp om vart jag kan läsa mig till och vem man kan vända sig till för ytterligare frågor vore kanon!
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag tycker ändå att det här är en ganska simpel drivkrets att bygga. Sen bör man såklart vara försiktig med högspänning. Här kanske jag borde länka till en instruktion för hur man laddar ur bildröret innan man rycker loss högspänningskabeln men jag låter maxout leta reda på det själv.

Dom flesta TV-apparater som jag har plockat isär har en flyback som ger DC utan extern spänningsmultiplicerare, det är mest äldre apparater som har spänningsmultiplicerare.
maxout

Inlägg av maxout »

Hur jag laddar ur bildröret har jag läst mig till nu, men har mycket kvar innan jag ens vågar sätta mejseln i chassit...
Skriv svar