Relä aktivt i 2 sekunder vid spänning både till och från?
Relä aktivt i 2 sekunder vid spänning både till och från?
Ja alltså, finns det något sätt att få till följande funktion:
Ett relä ska slutas i ca 2s när det kommer 12V spänning, och när spänningen faller ska reläet slutas igen i ca 2s, men med möjlighet att fördröja den andra pulsen i, säg 15 min efter spänningen fallit.
Tanken är att parallellkoppla en av/på-knapp på en mediaspelare så att den går på och av automatiskt när jag slår på tändningen i bilen. Men vid avstängning så är det bra om den kan gå ca 15 min ytterligare efter tändningen slås av.
Någon med en bra idé?
/Peter
Ett relä ska slutas i ca 2s när det kommer 12V spänning, och när spänningen faller ska reläet slutas igen i ca 2s, men med möjlighet att fördröja den andra pulsen i, säg 15 min efter spänningen fallit.
Tanken är att parallellkoppla en av/på-knapp på en mediaspelare så att den går på och av automatiskt när jag slår på tändningen i bilen. Men vid avstängning så är det bra om den kan gå ca 15 min ytterligare efter tändningen slås av.
Någon med en bra idé?
/Peter
Re: Relä aktivt i 2 sekunder vid spänning både till och från
Är inte helt säker på hur du menar. Ska relät dra och hålla i 2 s innan det faller, när du slår till tändningen och åter dra och hålla i 15 min innan det faller, när du slår av tändningen?
olika metoder att åstadkomma detta kan vara:
1. 2st monostabila vippor får styra relät, där den ena triggar på positiv flank och den andra på negativ.
2. Räknare som reset'as av tillslag resp. frånslag av tändningen.
olika metoder att åstadkomma detta kan vara:
1. 2st monostabila vippor får styra relät, där den ena triggar på positiv flank och den andra på negativ.
2. Räknare som reset'as av tillslag resp. frånslag av tändningen.
Ja, och nej... var lite otydlig där kanske...
Ja, när tändningen slås på så ska relät dra i 2s, men när tändningen slås av ska det gå en tid på ca 15 min. och sen ska pulsen på 2s komma för att stänga av.
Hoppas det förtydligar lite!
Mvh
/Peter
Ja, när tändningen slås på så ska relät dra i 2s, men när tändningen slås av ska det gå en tid på ca 15 min. och sen ska pulsen på 2s komma för att stänga av.
Hoppas det förtydligar lite!
Mvh
/Peter
Det lär inte gå att fixa med bara ett relä. Med tre går det som SM3BDZ skriver:
1. Relä som ger en kort puls när det får spänning
2. Relä som ger en kort puls upp 15 minuter efter att det tappat spänning
3. Relä som ger 2 s puls.
Möjligen kan 1 och 3 "slås ihop" om 2 "OR-kopplas" med 12 V matningen.
Sen kan ju alla reläerna bytas mot t.ex. 555:or för att få det hela lite mindre och smidigare.
1. Relä som ger en kort puls när det får spänning
2. Relä som ger en kort puls upp 15 minuter efter att det tappat spänning
3. Relä som ger 2 s puls.
Möjligen kan 1 och 3 "slås ihop" om 2 "OR-kopplas" med 12 V matningen.
Sen kan ju alla reläerna bytas mot t.ex. 555:or för att få det hela lite mindre och smidigare.
Mindre och smidigare låter som musik i mina öron!
Men tyvärr, att själv ta fram en 555-lösning med kringkomponenter och allt, är mer än vad mina elektronikkunskaper mäktar med...
Att koppla i hop några tidreläer fixar jag utan problem om man ändå måste ha mer än ett, men jag är rädd att det blir både dyrt och klumpigt.
Fast om någon kunnig har lust att skissa på en 555-lösning, så är det nog inga problem att bygga ihop det sedan
Tips om någon smart multitimer eller liknande, som kan klara jobbet, är också välkommet.
Mvh
/Peter
Men tyvärr, att själv ta fram en 555-lösning med kringkomponenter och allt, är mer än vad mina elektronikkunskaper mäktar med...
Att koppla i hop några tidreläer fixar jag utan problem om man ändå måste ha mer än ett, men jag är rädd att det blir både dyrt och klumpigt.
Fast om någon kunnig har lust att skissa på en 555-lösning, så är det nog inga problem att bygga ihop det sedan
Tips om någon smart multitimer eller liknande, som kan klara jobbet, är också välkommet.
Mvh
/Peter
Jag tror att det blir ganska omfattande för ett gäng 555-kretsar. Dessutom är tiden 15 min väldigt lång i elektroniksammanhang. En 555-krets får mycket dålig tidsprecision. Jag har även tänkt räknare t.ex. CD4060, men sedan blir det en massa logik att koda av den också. Mycket skrik för lite ull sa han som klippte grisen.
Enklast att lösa problemet är nog om du börjar lära dig programmera en Arduino. Dessutom är risken stor att du hittar många andra roliga saker att göra med den utan att kunna så mycket elektronik.
Enklast att lösa problemet är nog om du börjar lära dig programmera en Arduino. Dessutom är risken stor att du hittar många andra roliga saker att göra med den utan att kunna så mycket elektronik.
Hade det varit en dator så hade denna funkat
http://www.mini-pc.se/index.php?route=p ... uct_id=139
http://www.mini-pc.se/index.php?route=p ... uct_id=139
Tack för att ni engagerar er!
Men jag börjar inse att en hembyggd lösning antingen blir (i sammanhanget) stor och dyr, eller för avancerad.
Mycket skrik för lite ull sammanfattar det hela rätt bra tycker jag.
Bäst hade varit att hitta en konfigurerbar manick till en rimlig peng.
Ett alternativ hade kanske varit att bygga en liten dosa som kan spela in IR-pulståget från fjärrens av/på-knapp och sedan sända ut det i 2s vid spänning till och spänning från. Fördröjningen på ca 15 min måste ju så klart lösas också... Fast nu blir det för avancerat igen...
Äh, nu får jag sluta tänka på det här!
Tack för era svar
Mvh
/Peter
Men jag börjar inse att en hembyggd lösning antingen blir (i sammanhanget) stor och dyr, eller för avancerad.
Mycket skrik för lite ull sammanfattar det hela rätt bra tycker jag.
Bäst hade varit att hitta en konfigurerbar manick till en rimlig peng.
Ett alternativ hade kanske varit att bygga en liten dosa som kan spela in IR-pulståget från fjärrens av/på-knapp och sedan sända ut det i 2s vid spänning till och spänning från. Fördröjningen på ca 15 min måste ju så klart lösas också... Fast nu blir det för avancerat igen...
Äh, nu får jag sluta tänka på det här!
Tack för era svar
Mvh
/Peter
-
Tommy_Naseem
Tror bestämt att du kan utföra funktionen med ett Eltako multi relä.
Dom brukar vara 8-240V AC/DC
Fråga en elektriker så kan han köpa ut ett sådant till dig
Dom brukar vara 8-240V AC/DC
Fråga en elektriker så kan han köpa ut ett sådant till dig