Batteri vs adapter skillnad
- SeniorLemuren
Re: Batteri vs adapter skillnad
Jaha. Den benämningen hade jag inte hört förut. Hittar inget på Google om hackande regulator, Fast många beskriver ju funktionen som att man hackar strömmen, men den vedertagna benämningen var eller är väl fortfarande vibratoromformare. 
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blir inte heller klok på det där, men den har 15.6 i "Max Applied Voltage (VDC)". Så hoppas den inte brinner upp med 12V, det jag undrar är också om inte strömstyrkan(ampere) spelar någon roll ifall man är rädd att den ska brinna?GFEF skrev:
>Klipper ut coil datan för 12V (ligger i en tabell på sidan):
>>Rated Voltage (VDC) = 12
>>Max Operate Voltage (VDC) = 9
Vad är rätt spolspänning ????
Det är ju inga konstigheter, det är spänningsnivåerna när reläet drar resp släpper.
Så för ett 12V relä drar spolen vid 9V.
Men varför går du till en kinesisk sida för att titta på reläer, ELFA mfl är fasiken så mycket enklare.
Så för ett 12V relä drar spolen vid 9V.
Men varför går du till en kinesisk sida för att titta på reläer, ELFA mfl är fasiken så mycket enklare.
Den lär inte ta skada av 12 volt, så länge du inte har typ 50 grader och mer i omgivningstemperatur så att spolen inte har nån chans att bli av med värmen som uppstår.
Eftersom reläet är avsett för för 12V, så lär det ju naturligtvis inte vara några problem.
Då är jag med.Det är ju inga konstigheter, det är spänningsnivåerna när reläet drar resp släpper.
Men ampere skriver man ju inte ut för spolen, är inte det av betydelse eller den klarar obegränsat med ampere?
Köper ju från kina mest med tanke på priset
Strömmen är det som spolen "förbrukar", så den drar garanterat inte mer ström än vad den behöver, dock måste strömförsörjningen/nätdelen mm klara av att lämna erforderlig ström.
Höjer du matningsspänningen till relät så höjer du också strömmen som går genom spolen i relät, sänker du spänningen så sänker du även den ström som går genom spolen.
Den ström som förbrukas i spolen vid angiven spänning (12v) är redan designad, och inget man behöver tänka på.
Men som Tomas sa, ägna gärna en extra tanke på det som ska driva relät, tex matningsdorn/ transistor/ utgång eller vad det nu är.
Den ström som förbrukas i spolen vid angiven spänning (12v) är redan designad, och inget man behöver tänka på.
Men som Tomas sa, ägna gärna en extra tanke på det som ska driva relät, tex matningsdorn/ transistor/ utgång eller vad det nu är.
Jag har lyckats med att belasta stabiliserade adaptrar(transformator) med högre ström vid lägre spänning än max angivet på adaptern. Samt även få ut högre spänning vid en låg strömbelastning ur ostabiliserade adaptrar än angivet.
Dock är det väl inte rekomenderat att belasta dem över angiven ström då de kan gå sönder, bli överhettade, börja brinna i värsta fall.
Dock är det väl inte rekomenderat att belasta dem över angiven ström då de kan gå sönder, bli överhettade, börja brinna i värsta fall.
Den "klarar" inget, den "drar". Och vad den drar för ström beror på dess resistans och spänningen, ohms lag säger I=U/R och R för spolen står ju.oolong skrev: Men ampere skriver man ju inte ut för spolen, är inte det av betydelse eller den klarar obegränsat med ampere?
Problemet är att gör du det riskerar du att den blir för varm. I bästa fall löser övertemperaturskyddet, i värsta fall smälter isoleringen i transformatorn så du får ut nätspänning på sekundärsidan.Neondiod skrev:Jag har lyckats med att belasta stabiliserade adaptrar(transformator) med högre ström vid lägre spänning än max angivet på adaptern. Samt även få ut högre spänning vid en låg strömbelastning ur ostabiliserade adaptrar än angivet.
Ja, jag tyckde det framgick av mitt inlägg. Men tål att upprepas förstås.
Men varför skriver dom ut ampere då på kopplingssidan?Nerre skrev:Den "klarar" inget, den "drar". Och vad den drar för ström beror på dess resistans och spänningen, ohms lag säger I=U/R och R för spolen står ju.oolong skrev: Men ampere skriver man ju inte ut för spolen, är inte det av betydelse eller den klarar obegränsat med ampere?
T.ex. på en vanlig mekanisk brytare står det 230V 6A på, om man kör 230V 16A i den, kvittar det?
Det är skillnad på brytare och strömförsörjning.
Står det 250 V 6 A på en brytare så är det vad det TÅL. Högre spänning så kan det bli överslag, högre ström så kan den brinna upp eller smälta sönder.
Står det 12 V 1 A på en utgång på en strömförsörjning så betyder det att den har 12 V spänning och orkar lämna upp till 1 A. Men ansluter du något som drar 0,1 A så kommer det såklart inte gå mer än 0,1 A ström från den.
Står det 250 V 6 A på en brytare så är det vad det TÅL. Högre spänning så kan det bli överslag, högre ström så kan den brinna upp eller smälta sönder.
Står det 12 V 1 A på en utgång på en strömförsörjning så betyder det att den har 12 V spänning och orkar lämna upp till 1 A. Men ansluter du något som drar 0,1 A så kommer det såklart inte gå mer än 0,1 A ström från den.