Hur bli av med spänning/strömspikar från motordrivare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Re: Hur bli av med spänning/strömspikar från motordrivare?

Inlägg av eppi »

Det var därför jag skrev att jag inte lade som stor vinn om... Man är en slöfock!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

svanted: På något sätt så fungerade det ju säkert eftersom att spänningskurvorna på dc-sidan blev bra mycket jämnare och dom stora spikarna från motorns emk försvann nästan helt (tittade på dom med skop under tiden), samt att ljudnivån från vibrationer faktiskt minskade rejält, men däremot så är det säkert som Icecap säger att det egentligen motverkar drivaren på grund av de större strömpulserna.

Nej det finns inget sätt att höja switchfrekvensen då den är baserad på nätfrekvensen, förutom att byta till en annan typ av drivsteg, men däremot så har jag googlat en del och får fram att detta borde vara en helvågslikriktad SCR-drivare då den har 6st SCR, och borde alltså ha en switchfrekvens på 300Hz enligt Denna tråd men det jag ser på scopet är 100Hz-pulser...

eppi: jag förstår ärligt sagt inte hälften av vad du skriver ens...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

> Hur skulle det fungera med en drossel från en 65W lysrörsarmatur?

En sådan har alldeles för låg strömtålighet.

Kan det vara intressant har jag en 30 mH spole som ser ut som den skulle kunna ge ganska vettig strömvågform om man också sänker matningsspänningen till 120 V AC också (jag har trafo för det också).

Att köra in 230 V gör ju att det krävs mer induktans för en viss storlek på rippelströmen och har man bara motorns induktans lär det nog vibrera ordentligt... :)

300 Hz switchfrekvens får man med en helstyrd 3-fasbrygga men här är det ju en enfasbrygga och då blir det 100 Hz som du ser.

Simuleringen visar hur strömvågformen i spolen blir med 30 mH spole, 120 V AC matning och 6 A motorström vid några olika hastigheter. Kondensatorn i parallell med strömkällan skall symbolisera motorns rörelsemängdsmoment. Simuleringen är gjord med MOSFET i stället för tyristor för att det var enklare att sätta upp den så, men beteendet blir detsamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kimmen 5 november 2013, 15:50:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

eppi: jag förstår ärligt sagt inte hälften av vad du skriver ens...

Det är du nog inte ensam om.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"detta borde vara en helvågslikriktad SCR-drivare då den har 6st SCR"
Är det en 3-fas omriktare?

Jag hittade beteckningen på mina drosslar.
Siemens Type 4EN 1506-6CA
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

vad har en drossel till en 65W lysrör för induktans? 500-1000 mH?
det måste vara rätt många mH för att ge ett betydande spänningsfall (100V? )i serie med lysrört så om man har tillräckligt många kan man parallellkoppla dem ju tills önskad strömtålighet uppnåtts. Men det är klart att det behövs många då...

Tyvärr är de ofta ingjutna så det går inte så lätt att linda om , annars hade det varit ett alternativ. halva antalet varv ger 25% induktans, och dubbla strömtåligheten.
eppi

Inlägg av eppi »

Jag skrev innan:Så utan att tänka alltför mycket så verkar något här ovan vara fel.
Är det svårt att förstå, hade jag kolla läget bättre så skulle jag märkt ditt mikro osv. Inte fasen vet jag varför folk inte förstår, vad skall jag göra? Kan det vara brist på fantasi? Ok världen är fylld av enbart kunnande utan fantasi. Kan det vara att denna fantasi fattas och att min är för mycket?
Senast redigerad av eppi 5 november 2013, 16:01:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det någon som kan förklara varför det sitter 2st drosslar på min maskin?
En för "fram" och en för "back".
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej säter det är naturligtvis jag som läste slarvigt, det är en enfas och Kimmen som har rätt, och Kimmen dina simuleringar ser ju faktiskt rätt trevliga ut och ja, med drivaren kopplad direkt till motorn så blir hela fräsen en högljudd högtalare av de kraftiga rycken/vibrationerna.

Det skulle ju onekligen vara en idé att köra med 240->120V trafo om det hjälper såpass mycket, vad vill du ha för trafo+drossel Kimmen?

rikkitikkitavi om man googlar lite på det så säger folk mellan 0.7H och 2H, med en dc-resistans på 20-40ohm och strömtålighet på några hundral mA, så det blir mååånga drosslar för att inte dom ska brinna upp med 500W motor :)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Oj, är det så hög resistans. Ja, glöm det då för så många orkar man inte med...

Vill man pilla kan man alltid bygga om en EI trafo med ny lindning och delad kärna m luftgap. Men nu ordnar det sig nog.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

säter skrev:Är det någon som kan förklara varför det sitter 2st drosslar på min maskin?
En för "fram" och en för "back".
Kanske av kostnadsskäl. Två små kanske är billigare än en stor. Induktansen blir ju summan vid seriekoppling.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Kanske av kostnadsskäl. Två små kanske är billigare än en stor. Induktansen blir ju summan vid seriekoppling."

De är inte seriekopplade.
Picture 056.jpg
Meduza:
Jag har lite drosslar liggande.
Frågan är om storleken har någon betydelse? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Meduza skrev:Nej säter det är naturligtvis jag som läste slarvigt, det är en enfas och Kimmen som har rätt, och Kimmen dina simuleringar ser ju faktiskt rätt trevliga ut och ja, med drivaren kopplad direkt till motorn så blir hela fräsen en högljudd högtalare av de kraftiga rycken/vibrationerna.

Det skulle ju onekligen vara en idé att köra med 240->120V trafo om det hjälper såpass mycket, vad vill du ha för trafo+drossel Kimmen?

rikkitikkitavi om man googlar lite på det så säger folk mellan 0.7H och 2H, med en dc-resistans på 20-40ohm och strömtålighet på några hundral mA, så det blir mååånga drosslar för att inte dom ska brinna upp med 500W motor :)
Kör man med 230V så brukar man ha 160V DC motorer, vad jag sett.

Ifall du hade kondensatorerna för att ta bort en del av ripplet till motorn så ställer det till problem för tyristorerna. Tyristorer behöver en spänning som går ner mot 0V för att slå från. Därför kan man inte få en tyristor att fungera på en ren likström. När du väl triggat tyristor så att den tänder (leder), kan du bara få den att sluta leda genom att minska strömmen så att den blir så låg att tyristorn slår ifrån. Därför använder man oglättad likström, dvs pulserande likström. Sätter du då in kondensatorer för att minska ripplet håller kondingarna upp spänningen i nollgenomgångarna och strömmen minskar inte så mycket att tyristorn kan slå ifrån. Tydligen hade du inte hade nog stora kondingar så strömmen gick ner nog mycket för att tyristorn skulle slå ifrån ibland. Hade du lyckats hindra tyristorn att slå ifrån alldeles, hade motorn fått det kämpigt.
svanted

Inlägg av svanted »

tror nu han satte kondingarna efter tyristorerna..
tyristorerna "ser ju" nollgenomgången på AC sidan.

tror åckså att det blir kämpigt att få dem tysta. även 300Hz kan bli ganska högjutt och så låga frekvenset är svåra att filtrera...
i varje fall blir det väldigt tunga drosslar..
jag hade nog satsat på en drivare som ger högfrekvens pwm av en glättad och filtrerad likspänning...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Självklart hade en högre frekvens gett mindre vibrationer, helt enkelt för att den mekaniska trögheten i förhållande till frekvensen är mycket högre.

Men i nuläget är det induktanser som gäller, en eller fler. Och en liten är bättre än ingen, självklart är "den rätta storlek" att föredra men ibland får man ta vad man har och en för liten induktans kan iaf. ge en fingervisning om det går rätt väg.
Skriv svar