Tångamperemeter.
Tångamperemeter.
Hallå,
Kanske trivial fråga, men ni får stå ut...
Om man tar en tångamperemeter som ger 100mV (AC) på sekundärsidan per 1A på primärsidan får man 2.5 VAC vid 25A. Inga konstigheter.
Om man nu har ett mätinstrument som är specad till att mäta DC, vad händer då?
Jag har en datalogger som plockar 0-2.5 VDC och jag vill kunna mäta den primära strömmen.
Kommer jag paja kretsarna i loggern?
Löser jag detta med en kondensator, eller hur gör jag för att få vettiga siffror i slutändan?
Kan man bygga någon slags omvandlare?
/Martin
Kanske trivial fråga, men ni får stå ut...
Om man tar en tångamperemeter som ger 100mV (AC) på sekundärsidan per 1A på primärsidan får man 2.5 VAC vid 25A. Inga konstigheter.
Om man nu har ett mätinstrument som är specad till att mäta DC, vad händer då?
Jag har en datalogger som plockar 0-2.5 VDC och jag vill kunna mäta den primära strömmen.
Kommer jag paja kretsarna i loggern?
Löser jag detta med en kondensator, eller hur gör jag för att få vettiga siffror i slutändan?
Kan man bygga någon slags omvandlare?
/Martin
-
limpan4all
Re: Tångamperemeter.
Jag utgår från att du vill mäta AC ström, om du vill mäta DC ström så funkar det inte alls med din strömtång.
Då din datalogger antagligen bara gör en mätning i minuten eller liknande och inte >>100ggr per sekund så blir det lite annorlunda.
Ja.
Nej, funkar inte.
Gör så här.
Likrikta och filtrera med hjälp av en op-amp (du måste få till en förlustfri likriktning annars får du för mycket fel).
https://www.google.se/search?q=precisio ... 4ASz1YG4Dw
Använd matematik för att räkna ut det sanna värdet i efterhand.
Då din datalogger antagligen bara gör en mätning i minuten eller liknande och inte >>100ggr per sekund så blir det lite annorlunda.
Ja.
Nej, funkar inte.
Gör så här.
Likrikta och filtrera med hjälp av en op-amp (du måste få till en förlustfri likriktning annars får du för mycket fel).
https://www.google.se/search?q=precisio ... 4ASz1YG4Dw
Använd matematik för att räkna ut det sanna värdet i efterhand.
Okej,
Jag förstår principen med en operationsförstärkare som även tar den negativa vågen och adderar den på positiva sidan.
Jämnare signal mao.
Hur skulle en sådan kunna se ut?
Löser den så låga spänningar som t.ex. 0.2 volt?
Jag förstår principen med en operationsförstärkare som även tar den negativa vågen och adderar den på positiva sidan.
Jämnare signal mao.
Hur skulle en sådan kunna se ut?
Löser den så låga spänningar som t.ex. 0.2 volt?
Det finns tånginstrument för DC också. De har en hallsensor som mäter magnetfältet runt den ledare där strömmen skall mätas. Om du skall mäta strömmen direkt på ledaren, så måste du lägga in ett litet motstånd som det blir ett spänningsfall över. Nu vet jag inte vilken spänning det är på den ledningen som skall mätas, men med en magnetisk sensor får du även galvanisk isolering.
okej....
Har hittat två olika tångamperemeters som ger 100 mV DC per A AC.
Tången i sig kan hantera 150 resp. 200A
Det betyder att jag kan mäta 25 A AC eftersom loggern hanterar 0-2.5 V DC på ingången.
Hur kan jag skydda ingången mot överbelastning utan att störa signalen?
Om det helt plötsligt strömmar 50 A AC blir det ju 5 V DC.
Alternativt kanske man skulle kunna "skala ner" signalen linjärt..
Har hittat två olika tångamperemeters som ger 100 mV DC per A AC.
Tången i sig kan hantera 150 resp. 200A
Det betyder att jag kan mäta 25 A AC eftersom loggern hanterar 0-2.5 V DC på ingången.
Hur kan jag skydda ingången mot överbelastning utan att störa signalen?
Om det helt plötsligt strömmar 50 A AC blir det ju 5 V DC.
Alternativt kanske man skulle kunna "skala ner" signalen linjärt..
I första inlägget skrev du att det gav 100mV AC.yngve skrev:Har hittat två olika tångamperemeters som ger 100 mV DC per A AC.
Jepp, men nu har jag hittat två andra som ger DC ut istället. Borde bli enklare då gissar jag...säter skrev:I första inlägget skrev du att det gav 100mV AC.yngve skrev:Har hittat två olika tångamperemeters som ger 100 mV DC per A AC.
Men som sagt, hur skyddar man loggern mot överspänning?
-
limpan4all