Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Kjelle »

Varför inte prova någon av spänningsregulatorerna t.e.x 7805, 7808, 7809 innan du ger dig på så kraftiga ombyggnader ?

Här en konvertering på en Volvo:

http://www.k-jet.org/articles/projects/ ... egulators/

Kjelle
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av danei »

Andy: Det gör den inte, nålen far som en jojjo.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8407
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av SeniorLemuren »

Kjelle skrev:Varför inte prova någon av spänningsregulatorerna t.e.x 7805, 7808, 7809 innan du ger dig på så kraftiga ombyggnader ?

Här en konvertering på en Volvo:

http://www.k-jet.org/articles/projects/ ... egulators/

Kjelle
Det kanske inte blir -20 grader C där man kommer med den lösningen. Siten är registrerad i Kalifornien.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Kjelle »

Nu får du f*n ge dig, siten registrerad i Kalifornien ?
Vad menar du, ändrar sig aldrig temperaturen i Kalifornien ?

73-268-44 hos Elfa= 78XX serien = -40...+125 °C, problem med temp ?

Hur var det nu med klimatet i det landet Volvo tillverkas ?

Kjelle
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8407
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av SeniorLemuren »

Du har inte fattat problemet. Hur stor temperaturdiff en 78xx klarar har väl för tusan hakar inte ett dugg med problemet att göra, där hade du nog otur när du tänkte. Läs igen vad jag skrivit tidigare och försök förstå hur en bimetallmätare fungerar ihop med reostaten i tanken och hur man kan kompensera felvisningen vid stora temperaturvariationer.

Självklart ändrar sig temperaturen i även i Kalifornien men så vitt jag vet är det sällan den svänger mellan -40 och plus 30 eller mer, som den inte så sällan gör i Sverige. Att vid sådana stora svängningar i temperaturen få en bimetallmätare att visa rätt värden om systemet matas via en konstant spänning är omöjligt. Vid måttliga temperaturskillnader kanske felvisningen är acceptabel, men inte i vårt omväxlande klimat.

Därför använder man bimetallregulatorn som reglerar spänningen i samma storleksordning som instrumentet vill visa fel. En 78XX skiter i om det är kallt eller varmt, den matar ut sin konstanta spänning och bimetallmätaren visar fel vid vissa temperaturer. Hur svårt kan det vara?

Hur det var med landet där Volvo tillverkas kan jag tala om för dig också. Jag har nämligen en Volvo av 1983 års modell mest för att den är skattebefriad. Den tankmätaren ger jag inte mycket för. Det kan skilja på 10 liter beroende på hur stor skillnad på temperatur det är inne i bilen och utanför.

Nu har jag inte kollat om den är försedd med, det på den tiden förnämliga sättet att kompensera. Kanske det är trasigt eller kanske det inte finns alls. Jag har numera alltid en reservdunk med soppa med mig i bilen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Icecap »

Ett bimetallinstrument är billigt, rimligt exakt - om drivspänningen är temperaturkompenserat! Och kompenseringen är inte småskit heller.

Det skulle inte vara något problem att skapa en enhet som klarar biffen, problemet är snarare att veta vilka värden på spänningen som gäller vid olika temperaturer.

Efter vad jag minns från min Volvo 245L från '78 var det båda temperatur- och tankmätaren som styrdes av den spänning. Alltså bör det vara en "likadan" enhet man bygger och jag anser att det enklaste att bygga är en µC som har en temperatursensor kopplat in, då kan man ställa pulskvoten beroende av temperaturen och det kan göras under drift om man vill, t.ex. via en seriell anslutning.
Jocke.cc
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2009, 16:55:26
Ort: Trollhättan

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Jocke.cc »

Jag vill bara att någon hjälper mig att lösa detta, bilen kommer ju knappt att gå på vintern så
vi har tempområde +10 till +40 att hålla oss till (i kupén). Skulle jag ta ut den en vacker vinterdag så får jag väl leva med att den
visar lite fel, bara att ha en reservdunk med mig och ha stenkoll på kylsystemet. En eftermarknads tempmätare kan jag
tänka mig att montera i men vill helst inte ha en massa extrainstrument i bilen då den ska bli en clean custombil.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8407
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad du skulle kunna göra om du accepterar en viss felvisning är ju då att fylla tanken till exakt hälften, värma bilens kupé till den normala värmen du brukar ha i den. Koppla in ett variabelt nätaggregat i stället för regulatorn och justera in spänningen tills tankmätaren (och tempmätaren) visar förväntade värden. Därefter köper du en spänningsregulator för den spänningen och kopplar in i stället för den felaktiga regulatorn. Kan vara av typen LM78xx. Då visar den rätt vid din normala kupétemperatur i alla fall.
Jocke.cc
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2009, 16:55:26
Ort: Trollhättan

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Jocke.cc »

Ingen dum idé, det klarar jag ju själv. :)

Är det en sån här jag ska ha om jag behöver 9 volt utspänning. Har inspänningen ngn betydelse för utspänningen, det står ju max 26 V inspänning. Ger den 9 volt utspänning oavsett om inspänningen är runt 12 volt. Är denna linjär eller ska jag inte ha en linjär?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19829

Hur vet jag vilka av de tre ledarna jag ska koppla var?
Senast redigerad av Jocke.cc 5 november 2013, 03:10:31, redigerad totalt 1 gång.
Jocke.cc
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2009, 16:55:26
Ort: Trollhättan

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Jocke.cc »

Kjelle skrev:Varför inte prova någon av spänningsregulatorerna t.e.x 7805, 7808, 7809 innan du ger dig på så kraftiga ombyggnader ?

Här en konvertering på en Volvo:

http://www.k-jet.org/articles/projects/ ... egulators/

Kjelle
Den beskrivningen var ju inte dum, var får man tag på en sån spänningsregulator, kollade på Elfas sida men hittade ingen som
var utspänning ca 7-9 volt som jag behöver. Kan ju inte bara beställa utan måste veta vad och det är ju det jag vill ta reda på
här, för här finns ju kunskapen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Icecap »

LM317 kan vara en möjlighet.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Kjelle »

Till en engelsk bil men principen är den samma.
Blir snyggt i originalförpackning.

http://www.britishv8.org/articles/mgb-v ... ilizer.htm

Regulatorn finns på Elfa, en s.k. low dropout.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=lm2940T


Lösning med justerbar(byte av motstånd) spänningsregulator LM317T.

http://home.comcast.net/~whaussmann/Ins ... ilizer.htm

Finns t.o.m byggbeskrivningar på Youtube, sök t.e.x. på "Car instrument voltage regulator"

Lycka till

Kjelle
Jocke.cc
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2009, 16:55:26
Ort: Trollhättan

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Jocke.cc »

Lyfter denna tråden lite.

Är detta "schema" lika för alla spänningsregulatorer?
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ua7810.pdf

Tänkte köpa ett par såna här, köper fler för att kunna hjälpa andra med samma problem: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &q=lm2940T
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Icecap »

För 78xx-serien är det så.
Jocke.cc
Inlägg: 42
Blev medlem: 20 november 2009, 16:55:26
Ort: Trollhättan

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av Jocke.cc »

Tack :)
Skriv svar