Delta 3D skrivare ala tecno
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Delta 3D skrivare ala tecno
Hallå boys and girls.
Sitter och små klurar på kommande byggprojekt och tänker mig ventilera lite konstruktions idéer i denna tråden innan jag slänger upp en byggtråd.
Min tanke är att skippa allt vad heter linjärskenor och armar utan bara ha linor (sträckt wire) för att styra plattformen med extrudern.
Tänker mig lite olika sätt att få till detta.
3st motorer (utväxling) med vajertrumma och högt placerad länk varifrån wire är kopplad till extruder plattformen.
1. relativt hög vikt/låg tyngdpunkt på extruder huvudet för stabilisering av 'paketet' med wire kopplade till plattformen högt upp.
2. dito med wire kopplad lågt på plattformen och balanser (bak på pelare) via wire kopplade högt upp på plattformen för stabilisering.
Kommentarer?
Sitter och små klurar på kommande byggprojekt och tänker mig ventilera lite konstruktions idéer i denna tråden innan jag slänger upp en byggtråd.
Min tanke är att skippa allt vad heter linjärskenor och armar utan bara ha linor (sträckt wire) för att styra plattformen med extrudern.
Tänker mig lite olika sätt att få till detta.
3st motorer (utväxling) med vajertrumma och högt placerad länk varifrån wire är kopplad till extruder plattformen.
1. relativt hög vikt/låg tyngdpunkt på extruder huvudet för stabilisering av 'paketet' med wire kopplade till plattformen högt upp.
2. dito med wire kopplad lågt på plattformen och balanser (bak på pelare) via wire kopplade högt upp på plattformen för stabilisering.
Kommentarer?
Re: Delta 3D skrivare ala tecno
Hög vikt är ju inte så kul om det ska gå fort. Ser inte riktigt hur du tänkt att stabilisera det hela. 

Det finns lite olika varianter av detta på prototypstadiet. I det finns en variant som kallas för spike som är ett försök att stabilisera upp konstruktionen med sex stegmotorer om jag inte minns fel.
Det finns även en prototyp som jag tycker verkar mer lovande som kallas skydelta. (en kille som heter Brandon Heller som bygger den, finns en tidig prototypvideo på tuben.)
Han försöker lösa stabilisering av huvudet med diverse gummiband/fjäderlösningar istället för att öka vikten eftersom en ökning av vikten medför långsammare utskrifter.
Han har även en tråd om den på Google gruppen "Delta robot 3D printers" (introducing skydelta heter tråden, tyvärr har jag lite problem med länkning när jag skriver på mobilen.)
Jag kan varmt rekommendera Google gruppen om man är intresserade av Delta skrivare.
/Rikard
Det finns även en prototyp som jag tycker verkar mer lovande som kallas skydelta. (en kille som heter Brandon Heller som bygger den, finns en tidig prototypvideo på tuben.)
Han försöker lösa stabilisering av huvudet med diverse gummiband/fjäderlösningar istället för att öka vikten eftersom en ökning av vikten medför långsammare utskrifter.
Han har även en tråd om den på Google gruppen "Delta robot 3D printers" (introducing skydelta heter tråden, tyvärr har jag lite problem med länkning när jag skriver på mobilen.)
Jag kan varmt rekommendera Google gruppen om man är intresserade av Delta skrivare.
/Rikard
- tecno
- Kontakt:
Tack för tipset Redem
Fler som är inne samma typ av lösningar, klart intressant.
Fler som är inne samma typ av lösningar, klart intressant.
Borde man inte kunna göra en variant på CoreXY? (En sammanhängande vajer drivs av tre motorer)
Svårt att illustrera tanken i CAD men gjorde ett försök.. Vart och hur man sätter motorerna blir kanske ett problem.
Ett större problem är nog att få plattformen stabil..
Svårt att illustrera tanken i CAD men gjorde ett försök.. Vart och hur man sätter motorerna blir kanske ett problem.
Ett större problem är nog att få plattformen stabil..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Att fixa till en stabil plattform är inget större problem, mera klurande på hur linorna ska dras och hur stabilisera extruder plattformen.
Med mer traditionella varianter så får man ju problem med "ringing" vid hörnor när man kör i lite högre hastighet. Och det händer fastän huvudet åker på en "fast" bana. Det problemet måste ju bli många gånger värre i en sån här design där hela paketet hänger "löst"? Eller är min klockan-tre-på-morgonen-hjärna lite för trött för att tänka rätt...
- tecno
- Kontakt:
Tror att man får kompromissa med att inte försöka ta ut svängarna med en delta konstruktion, dvs så tar tyvärr en sådan konstruktion relativt stor plats mot effektiv skrivyta.
Bilden nedan är vad jag 'tror' kan vara en hyfsad kompromiss dvs ca 70% av teoretisk utskrivbar yta. Har inte hittat några siffror på detta men hoppas någon kliver in och rättar mig
Bilden nedan är vad jag 'tror' kan vara en hyfsad kompromiss dvs ca 70% av teoretisk utskrivbar yta. Har inte hittat några siffror på detta men hoppas någon kliver in och rättar mig

- tecno
- Kontakt:
Kommer troligen att bygga följande ram, byggs på vad som finns på material hyllan.
3st 2000mm långa 80x40 profiler kommer att kapas upp till 650mm långa bitar och skruvförbindas i aluminium ändstycken som fräses från Ø120mm aluminium till 100mm långa bitar.
Här ett grovt utkast
3st 2000mm långa 80x40 profiler kommer att kapas upp till 650mm långa bitar och skruvförbindas i aluminium ändstycken som fräses från Ø120mm aluminium till 100mm långa bitar.
Här ett grovt utkast
- tecno
- Kontakt:
Lite frågor.....
Eftersom det används Arduino i de flesta skrivarna och stegmotorer med drivare så uppkommer frågan finns det några små servo drivare med enkoder ingångar på?
Har ett gäng små servo motorer med 3600ppr enkodrar som jag skulle vilja få användning av.
Tips om vad som finns (Gecko 320 ja = dyr) tas tacksamt emot.
Eftersom det används Arduino i de flesta skrivarna och stegmotorer med drivare så uppkommer frågan finns det några små servo drivare med enkoder ingångar på?
Har ett gäng små servo motorer med 3600ppr enkodrar som jag skulle vilja få användning av.
Tips om vad som finns (Gecko 320 ja = dyr) tas tacksamt emot.
- tecno
- Kontakt:
Har nu kollat runt lite vad gäller små servodrivare.
µServo från CNCDrive finns ej längre
Leadshine DSC303 verkar vara den billigaste vad jag kunnat hitta, någon som vet hur pass 'bra' denna är?
http://alturl.com/t8hn2
Gecko 320 men den är på tok för dyr
Finns det fler alternativ på marknaden?
µServo från CNCDrive finns ej längre
Leadshine DSC303 verkar vara den billigaste vad jag kunnat hitta, någon som vet hur pass 'bra' denna är?
http://alturl.com/t8hn2
Gecko 320 men den är på tok för dyr
Finns det fler alternativ på marknaden?