Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Trasigt motstånd till tank och tempmätare

Inlägg av ensten »

ensten skrev:Coolt :tumupp:

Edit:> Jag kan fixa det där om du vill?
Eller inte ... :humm:
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Frågan är ju varför man använder bimetaller till matningen överhuvudtaget om det skulle gå lika bra med en konstant spänning. Jag får för mig att bimetallen som sitter i kupén (antar jag) har till uppgift att reglera spänningen efter temperaturskillnader som uppstår mellan varm/kall kupé.

Jag kan se på min 30 år gamla Volvo att jag har mycket mer soppa i tanken när det är lika kallt inne i bilen som utanför. När kupén blir varm ger bränslemätaren mindre utslag. Detta antar jag ar med instrumentet och givarens funktion att göra.

Givaren är ju en reostat och visarinstrumentet är en bimetall kopplad till en visare. Bimetallen finns ju inne i bilen och dess utslag påverkas såväl av strömmen från givaren som av rådande temperatur i kupén.

Edit: Ett sätt att få till en PWM som varierar med temperaturen vore kanske att använda en 555 ihop med ett NTC-motstånd. Jag är inte så bra på att dimensionera de rätta värdena men det finna många här som kan. :)
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

ensten skrev:Coolt :tumupp:

Edit:> Jag kan fixa det där om du vill?
Det låter bra och ett schema fick vi ju där, det är väl ett enkelt som visar funktionen
på originalet antar jag. Jag återkommer inom kort, tack.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kan det vara så att bimetallmojängen ger konstant ström eller något mellanting. "Stabiliseringen" påverkas av tänkmätarens varierande resistans?

Protte
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Efter ni SeniorLemuren & prototypen skrivit, så tror jag ni båda har rätt.
Vid högre mostånd i tankmätaren så ger den nog mindre spänning eftersom glödtråden blir varm lägre tider
samt att den nog kompenserar för temperaturen i kupén, eftersom även visar instrumentet är tepmeratur
känsligt. Därför dessa regulatorer oftast sitter några cm bredvid visaren.

När jag provade detta sist med vanlig spännings stabb så gjorde jag försöken inne i verkstaden med konstant temp 18`C.
Och eftersom jag inte fick till det rätt, så "tror" jag att spänningen ska minska vid högre utslag på
bränslemätaren.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Både "switchen" och temperatur/bensinmätare är tunade ihop, inte så enkelt som man tror.

Orsaken är att efter den tidens teknologi och få ett trögt system, en körning i backar skall alltså inte ge värden mellan
halv eller tom tank, ej heller skall motortemperaturen fara upp och ned i onödan för att oroa föraren.

Har för mig att Volvo gjorde sin tempmätare trögare när B18/20 motorerna kom.

Gå in på svenska Ford Mustang forumet, samma teknik finns diskuterat där på dom första mustangerna.

http://mustangclubsweden.org/showthread ... ght=conrad

Kjelle
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Trögheten får man ju liksom på köpet i och med att det är en bimetall i instrumentet som vrider visaren och har ju ingenting med den yttre bimetallen att göra.

Att använda en justerbar resistans som givare och ett bimetallinstrument som visare var ett billigt sätt att lösa uppgiften på innan allt blev elektronikstyrt. Ville man ha mer tröghet så kunde man öka massan i bimetallen som skulle värmas/svalna för att visa sitt läge, eller driva uppvärmningen med lägre effekt.

Problemet var att bimetallmätarnas felvisning var stor vid stora temperaturskillnader. Lägg en oansluten sådan mätare i solen tills den blir varm. Stoppa sedan in den i kylskåpet så kan du se hur det diffar.

Ansluter man en regulator som har samma termiska egenskaper som instrumentet så kan man kompensera bort den olägenheten genom att låta den ändra spänningen genom PWM (och då även strömmen) i systemet i förhållande till sin temperatur. Detta skulle säkert kunna göras med enkel krets som i stället för en bimetall använder ett NTC-motstånd ihop med en lämplig PWM-krets.

Som jag nämnde tidigare, en 555 ett NTC-motstånd samt några trimpottar för min/max-kompensation skulle säkert klara biffen. Jag är säker på att det är så lätt som man tror för många duktiga medlemmar här på forumet.
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

SeniorLemuren skrev:Frågan är ju varför man använder bimetaller till matningen överhuvudtaget om det skulle gå lika bra med en konstant spänning. Jag får för mig att bimetallen som sitter i kupén (antar jag) har till uppgift att reglera spänningen efter temperaturskillnader som uppstår mellan varm/kall kupé.

Jag kan se på min 30 år gamla Volvo att jag har mycket mer soppa i tanken när det är lika kallt inne i bilen som utanför. När kupén blir varm ger bränslemätaren mindre utslag. Detta antar jag ar med instrumentet och givarens funktion att göra.

Givaren är ju en reostat och visarinstrumentet är en bimetall kopplad till en visare. Bimetallen finns ju inne i bilen och dess utslag påverkas såväl av strömmen från givaren som av rådande temperatur i kupén.

Edit: Ett sätt att få till en PWM som varierar med temperaturen vore kanske att använda en 555 ihop med ett NTC-motstånd. Jag är inte så bra på att dimensionera de rätta värdena men det finna många här som kan. :)
Ja det är som du säger så fort det blir varmt i kupén så visar mätarna nästan noll, det går inte att lita på dom alls.
Opels mätare är av det långsamma slaget, de reagerar väldigt långsamt på bränslenivån i tanken, det beror väl på att inte
mätaren ska gå upp och ner när bränslet skvalpar runt i tanken.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nej, skvalpet löser man på andra sätt inte med tröga mätare.
Bimetall mätare är inget bra, på en gammal Volvo kan man tappa all kylvätska och koka motorn innan mätaren hunnit reagera.
Anledningen till bi-metall mätarna var nog troligare att de var betydligt billigare att tillverka än vridspoleinstrument.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej skvalpet löser man med tröga instrument. Nu gissar jag att man använder en digital filtrering. Det är inte så lätt att läsa av ett instrument utan den typen av filtrering. Man får medelvärdesbilda i skallen. Jag har det så på en äldre VW typ-1, med mekanisk mätare. Men den har inte rullat på några år nu.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

På en typ 1 med arm till givar-reostaten behövs en trög mätare men "några" år senare används annan typ av givare i en cylinder med strypt tillflöde för att dämpa "skvalpet".
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo så kan man ju också dämpa svängningarna i mätningen. Jag har varianten "arm via vajer till visaren". Funkar helt utan el.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vilka problem egentligen... Jag hade ju tagit en µC för att lösa allt med. Den skulle då sitta nära instrumentet för att ha samma temperatur och ha en analog ingång för tankgivaren och en för temperaturgivare. Sedan ska det finnas en PWM-utgång som driver en transistor som i sin tur driver instrumentet.

Med en serieport på kan man sedan ställa rätt visning vid rätt temperatur, en 2D-tabell (tankgivare & temperatur) i EEPROM ställs in och sparar värden, sedan är resten biff med lite interpolering.

Och vilken jäkla noga visning man kan få sedan!

Dämpning osv. kan man bygga in i mjukvaran om man vill och är man smart kan man göra den seriella port så att den kan sända data också, då kan man läsa ut tabell-data till senare användning. Jag kan tänka mig att en sådan mojäng kan säljas lita här o där, speciellt om man kan bygga in den i original-kapslingen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:Jo så kan man ju också dämpa svängningarna i mätningen. Jag har varianten "arm via vajer till visaren". Funkar helt utan el.
Intressant, på vilket sätt dämpar den svängningarna?
Jocke.cc

Inlägg av Jocke.cc »

Icecap skrev:Vilka problem egentligen... Jag hade ju tagit en µC för att lösa allt med. Den skulle då sitta nära instrumentet för att ha samma temperatur och ha en analog ingång för tankgivaren och en för temperaturgivare. Sedan ska det finnas en PWM-utgång som driver en transistor som i sin tur driver instrumentet.

Med en serieport på kan man sedan ställa rätt visning vid rätt temperatur, en 2D-tabell (tankgivare & temperatur) i EEPROM ställs in och sparar värden, sedan är resten biff med lite interpolering.

Och vilken jäkla noga visning man kan få sedan!

Dämpning osv. kan man bygga in i mjukvaran om man vill och är man smart kan man göra den seriella port så att den kan sända data också, då kan man läsa ut tabell-data till senare användning. Jag kan tänka mig att en sådan mojäng kan säljas lita här o där, speciellt om man kan bygga in den i original-kapslingen.
Jag är inte så noga med dämpningen.

Kom att tänka på att om man bygger om även instrumenten, tank och tempmätarna. Är det enklare då. Det är ju bara att använda de gamla tavlorna och sätta in en modern mätare bakom och limma dit en nål/visare liknande den som originalet. Ska skruva isär instrumentet och ta lite bilder. Jag kanske bara krånglar till det men kan ta instrument från en 90-tal eller nyare som har analoga mätare. Men behöver kanske hjälp att få till det också. Det behöver ju stämma med givaren från tanken, tempgivare är ju lätt att byta ut på motorn, det är ju standardgängor på dom. Kan ev byta ut tankgivare också, har nog såna liggande från nyare oplar.
Skriv svar