Mätning på högtalarutgång.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Mätning på högtalarutgång.

Inlägg av eppi »

Det hade varit så kul att kunna se hur mycket millivolt den ger ut utan signal in, nu efter att tag som elektronisk så skulle jag kunna tänka mig att det inte är lika lätt som att koppla in en voltmeter. Jag får kanske börja använda jorden på Oscillo...? Man kan kanske köra med universlinstrument bara man är riktigt elektronisk? Hur låter det sig göras? Än om det nästan inte låter?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Mätning på högtalarutgång.

Inlägg av SM7CZR »

Om du inte hör något alls i högtalaren kan du väl vara nöjd? Annars är det oscilloskop som gäller... :D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nja, oscilloskop kan vara ganska brusiga. Jag tror det finns bättre voltmeters med lågt brus och tillräcklig brandbredd. Enklast är att kortsluta ingångarna på sitt instrument för att se hur stort egenbruset är. Samma gäller på effektförstärlaren, att ingångarna ska kortslutas då öppna kretsar enkelt fångar upp en massa störningar.
Pucco

Inlägg av Pucco »

En lågbrusig OP-förstärkare med motstånd och kondensator i serie och dioder som skydd. Sedan in på ljudingången på en PC/MAC och ett analysprogram för audio med FFT.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det gäller bara ett kalibrera ett sådant system men det behöver inte vara särskilt konstigt. Problemet är att det är svårt att hålla redan på hela kedjan för signalen inom en PC då program kan visa en viss förstärkning medan den verkliga är något annat.
eppi

Inlägg av eppi »

Får tacka! Jag tänkte mest på om man skulle till att köpa något i rörväg till, då hade det vart bra med en lätt metod att kunna jämföra med det man har.
Man vill ju inte bli sämer till större peng i framtiden.
Skriv svar