Vad är vitalt för välljud när det förstärks?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Vad är vitalt för välljud när det förstärks?

Inlägg av psynoise »

Fast varje rum kommer ändra frekvenskomponenternas amplitud relativt varandra på grund av superposition och reflektioner. Tvärtemot borde ni skaffa en grafisk equalizer för att närma er det ljud som studion återgav vid inspelning.
eppi

Inlägg av eppi »

Det enda som jag är intresserad av kan vara: en rörare till och (ett mycket stort kanske) gäller fler pa steg. Detta bara om jag får dom gratis så chansen är inte så stor. Man vill ju vara välförsedd med watt till lurarna.

Har haft en känsla i nuläget att Crown fick sättas ner till 90dB men det vara dålig musik. Frågan är om Edison hade framkallat samma känsla?
Det är ett bra mått på hur det låter, ju bättre ju högre kan man spela. Sen å andra sidan så börjar man bli trött så jag skyller på det också i frågan om...

En stilla vals nu så blir Crown bra igen, nobody's darling but mine är som gjord för att lätta upp ljudet.
100dB är toppen på den men jag brukar bara köra på 95. Vilken gitarr :) :) :) man får stora flinet på läpparna och det är väl det som är meningen.
Vet inte vad det är för någon inspelning men det kan jag nog ta reda på om det av en händelse skulle finnas intresse.
Det är lite problematiskt med bra förstärkare för när dom gör sitt jobb högt så vill man inte stänga av dom eftersom ljudet är så skönt.
Ni kan inte ana hur det stramar i torra läppen i nuläget när George Levis blåser i sitt stolben. :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

psynoise skrev:Fast varje rum kommer ändra frekvenskomponenternas amplitud relativt varandra på grund av superposition och reflektioner. Tvärtemot borde ni skaffa en grafisk equalizer för att närma er det ljud som studion återgav vid inspelning.
Fast nu hörs ju inget ljud i studion utan allt tas upp av mikrofoner och körs direkt på band.

Jag ogillar uttrycket "låta bra", eftersom det är så subjektivt. För en del är det att basen är sjukt framhävd för andra en hängmattekurva. Det optimala borde vara att ha en anläggning som återskapar ljudet så nära originalet som möjligt (nu var vi där igen ... :doh: ). En variant kan ju vara att hitta musik som är skapligt naturligt inspelad. Det fanns skivbolag som Chesky Lab med flera som spelade in hela orkestern i ett stycke med alla instrum, ent på en gång. Något skivbolag tror jag till och med körde med enbart två mikrofoner och minimum av studioelektronik. Spelar man nu upp en sådan skiva kan man ju försöka få till något som man tror låter som det lät i studion.
Det går ju också att köra olika mätprogram där man lassar ut signaler till hötlarna och kollar upp med mikrofon hur vad som kommer ut (hörs i rummet).
eppi

Inlägg av eppi »

Jag tror att dom flästa vet hur det ena och andra låter, det verkliga ljudet blir väl ett mått när det gäller bra ljud. Har vid rätt många tillfällen spänt en sträng, kan vara av gummi såsom ett gummiband intill örat som sedan beroender på hur spänt det är frambringar ljuv toner i basen vill jag minnas.
Man vet väl också hur trummor, orglar, gitarr, fiol, trumpet, basun, piano, flöjt osv låter eller? Det mest häftiga var en liten virveltrumma, det vara starkas av allt, var väl 1m från mig. Man har väl för ett tag sedna stuckit huvudet i en dragbasun, det var när en Dynaco på 17,5W spelade just dragbasun som det för första gången lät som i verkligheten, efter det blev det Dynaco 111 vilket man inte behövde ångra.
Har varit en bara dag eftersom man blivit ägare till ett segelskepp på duk för tjugo spänn. Lite mer ovidkommande, jag fann inte boken som skulle betala min gråtande budha, men det fick gå men en kamelklocka och en helt rund sten i stället.
Skriv svar